Anonym (Me) skrev 2019-07-14 08:18:04 följande:
Tack för alla som delat med sig i tankar och funderingar. Jag själv står i valet och kvalet om jag verkligen ska ge mig in i det...
Räkna med att barnen är där 24/7 och se allt annat som en bonus.
Vet inte hur gamla barnen i fråga är, men räkna med skrik, gråt och trots, att bli jämförd med barnens andra förälder av såväl barnen som diverse släktingar, att behöva träffa och höra din partners ex regelbundet i olika sammanhang, att dina viljor inte är de starkaste eller viktigaste.
Räkna med att aldrig kunna semestra själv med din partner, behöva göra barnanpassade aktiviteter på helgen, aldrig få en sovmorgon, aldrig få ha ditt godis ifred och aldrig få en ensamkväll med din partner. Du hoppar in i en familj och inte i en ny och spännande parrelation. Glöm att ha alla högtider för er själva.
Se eventuella sovmorgnar, vuxensemestrar, vuxentid och egentid som en bonus och ingen självklarhet. Är du ok med det, så kör.
Jag har kört lite 50/50, ibland välja egentid och ibland vara med. Det jag förlorat på det är i relationsband till barnet vilket lett till att jag inte är jättetaggad på barnets närvaro överlag. Går du all in måste du anpassa dig mer men på köpet kanske du (under rätt förutsättningar i övrigt) blir en del av en familj och uppskattar barnet likt ett eget.