• vill2017

IVF hösten 2019

misu80 skrev 2019-07-29 21:36:13 följande:

Jag har lite funderingar inför vad som komma skall och jag ser att ni är några som har gjort IVF förut så ni kanske kan berätta. Hur var det för er? Var någon del värre/bättre än förväntat? 

Jag är orolig för hur jag ska må av läkemedlen (arg? trötthet? koncentrationssvårigheter? viktuppgång? annat?) och jag är orolig för ägguttaget (hur smärtsamt är det? hur många ägg behövs?) och hur mår man hormonellt/fysiskt efter behandlingen?

Jag följer fortfarande den här tråden för att se hur det går för er alla och liksom Jooosen har jag gått på Sophiahemmet och haft ungefär samma behandling.

Vi har gjort IVF två gånger och enligt en supersnäll sköterska där ska man inte sätta alltför stor förhoppning på det första försöket eftersom det är som ett provförsök för att se lite hur man reagerar på medicinerna, hur spermierna fungerar själva och tillsammans med äggen osv. Hon tyckte det var synd att det första försöket ens skulle räknas som ett försök.

Jag har gjort kort protokoll (dvs utan nässpray) båda gångerna och såhär såg det ut.

IVF 1: Gonal-5 dos 175 startade på mensdag 2 och la till en spruta Orgalutran på 5e dagen. Precis som det sagts innan är nålen yttepyttelite större och substansen svider lite men det går snabbt över. Det är en mycket coolare spruta rent utseendemässigt så mannen tycker lite synd om en ;) Sen kollar man lite äggtillväxt hos kliniken och de bestämmer när det är dags för ägglossningssprutan. Äggplocksdagen tycker jag mest var full av förväntan. Man kommer dit båda två och blir väl omhändertagna och får Alvedon innan plocket. Mannen lämnar sitt prov, antingen på en toalett där eller som han tagit med hemifrån. När man väl får kliva in i plockrummet får mannen följa med om man vill och man får säga sitt personnummer typ 5 ggr. Sen får man en härlig morfinspruta som gör att man blir så sjukt trött och härlig i kroppen. Jag sa att det gjorde lite extra ont för att få lite till under plocket, hehe. Det står nämligen en sköterska bredvid som sköter bedövningen. För mig kändes det knappt något alls och under tiden de tar ut äggen ropar någon från labbet att "nu har vi två, nu har vi tre, nu har vi fyra etc." När allt är klart får man gå tillbaka till sin brits där man får en god frukost med frallor och kaffe och saft. Där sitter man tillsammans med sin man tills man är redo för att åka hem. Jag tycker ändå att det var en mysig dag.
    Resultatet denna gång blev att man upptäckte att min mans spermier var dåliga och att man var tvungna att mikroinjicera alla ägg för att det ens skulle bli befruktning. Vi fick ut 18 ägg, 7 befruktades med ICSI (mikroinjicering), vi fick tillbaka 1 fint två-celligt embryo som inte tog sig och tyvärr inget till frysen.

IVF 2: Samma doser och samma procedur. Äggplocksdagen var precis lika mysig som förra. 25 ägg, 22 befruktade med ICSI, 4 blastocyster till frysen. Fick inte tillbaka något på en gång eftersom de var rädda att jag skulle bli överstimulerad. Fick göra frysförsök i april och nu är jag gravid i vecka 17.

Det värsta med IVF är all väntan och besvikelse när det inte fungerar.
    Jag hoppas att detta lugnade dig lite vad gäller själva proceduren :)
  • vill2017
    Jooosen skrev 2019-09-24 22:47:51 följande:
    Ja men verkligen.. skyller på det! Har legat o kollat ivf vloggar hela kvällen. Man lever verkligen i en annan värld känns det som. Galet. Ja juste, förstår att ni åker redan imorn! Mitt nästa är på fredag! Då är det med vår huvudläkare. Lite jobbigt med tanke på att vi tränar på samma gym. Han lär väl inte känna igen mig, men ändå sjukt stelt :/
    Läser fortfarande för att se hur det går för er! Sjukt pepp inför ert nästa försök nu! Håller tummarna för att ni ska få en fin äggplocksdag :) Jag är ju så knäpp att jag alltid tyckte den dagen var mysig med full av förväntan och ompyssling.

Nej men den doktorn är ju så himla mysig! Han kommer vara proffsig och inte säga något även om han känner igen dig från gymmet :) Men framförallt känner han ju igen dig från Sophiahemmet förhoppningsvis. Tyckte alltid bäst om att gå till honom. 

• vill2017
    Jooosen skrev 2019-09-25 17:38:58 följande:
    Tack för att du tänker på oss! Juste minns nu att du oxå gick där! Jaaa jag håller med. Tyckte alltid han var proffsigast, så får tänka på det istället haha :) vilken vecka är du i nu? Kram
    Ja jag håller så många tummar för er som det bara går! Är så glad att sommaren är över och att ni alla är igång igen.

Vi går in i vecka 26 på söndag så det rullar på bra. IVF-tankarna lämnar mig ändå inte helt. De sitter så djupt rotade och ibland så känns det som att den som ligger i magen är fejk. Den är ju liksom inte gjord på "riktigt" sätt och ibland skäms jag över det. Inte när jag träffar folk som inte vet att vi gjort IVF för då kan man ju låtsas att allt är gjort på naturlig väg men alla vänner som vet om det tycker jag nu att det är lite pinsamt för. Det är helt sjuka känslor, jag vet, men de finns där. Hoppas verkligen att de försvinner för att känna så hela livet vore ju sjukt. Fattar inte varför jag skäms över det nu när det lyckats och inte förut när vi fortfarande försökte.
  • vill2017
    Fifen skrev 2019-09-27 11:42:15 följande:
    Du ska absolut inte känna att det inte är på riktigt! Blir ledsen för din skull att du ska behöva gå omkring denna tid och känna så! Var stolt i stället! Du ska vara så stolt över att du tagit dig igenom detta istället. Det är inte alla som klarar av att göra denna resa som alla här inne gör! Det barn du väntar på är (genom mitt sätt att se på det) så mycket mer uppskattat och efterlängtat! Var stolt! Jag tycker att det är något fint du gjort som offrat så mycket redan innan ditt barn kommer! Om det finns någon som någonsin skulle säga något annat är den inte värd att vara din vän eller ens finnas i din närhet! 

IVF är inte ens på i närheten onaturligt om man ser på den resa som vi gör. Men jag är så stolt  Jag verkligen flaggar över allt som vi går igenom. Jag vill berätta för hela värden hur efterlängtat vårt barn kommer vara när det väl blir vår tur! Jag har gått i 15 år och skämts över min felaktiga kropp, så nu får det vara slut på det!  

Vill du ha pepphjälp för att verkligen inse hur fint IVF egentligen är, så kan jag verkligen tipsa om att lyssna på Ruvarpodden!
    Tack för dessa ord, de värmer! Folk i min närhet förstår inte de känslorna eftersom de aldrig gått igenom IVF så det är väldigt skönt att kunna ventilera tankar med er här inne. <3
  • vill2017
    Jooosen skrev 2019-10-28 19:35:28 följande:
    Tror min ägglossning uteblev denna månad! Inga symptom alls bara lite äl flytningar men ingen smärta som ja alltid har. Sex cd 9 annars har det varit dött på den fronten hela månaden haha... min sexlust har typ helt försvunnit :( sorgligt...blir nojig om äl skulle utebli när man kör fet nästa gång :S.. hur mår du? Några mer blödningar?
    God morgon!
    Du tog väl Suprefact istället för Ovitrelle innan senaste äggplocket va? För totalfrysen?
    Det gjorde jag och jag fick typ mens en vecka efter äggplocket men ägglossningen som skulle komma efter det blev typ förskjuten med minst en vecka så det dröjde minst tre veckor efter Suprefact-mensen till ägglossning. Jag har ju i och för sig en lång cykel.
  • vill2017
    Jooosen skrev 2019-10-29 15:42:42 följande:
    Tack för inflikan! Det stämmer - tog suprefact! Kom en blödning typ 5 dagar efter plocket. Denna ägglossning verkar inte ens kommit än! Är på cd 25 av cirka 28 dagar! Men jag är bara glad om mensen kommer senare för då hinner jag hem från resan som är bokad för att göra fet! Har 3 frysisar som väntar. Snälla låt någon av dom vilja fastna. Är rädd att kroppen kanske inte är mottaglig även fast embryona är fina. Dessa tankar gör mig knäpp. Hoppas du mår bra!
    Ingen fara! Jag håller tummarna för dig!

Det känns som att Suprefact-mensen är lite av en "falskmens" så jag tror att man får räkna med att ägglossning ska ske när du borde fått din riktiga mens om du tagit en Ovitrelle. Och det är ju bra eftersom du ändå vill att den ska komma senare :)

Håll hoppet uppe! Hejar på er!
  • vill2017
    Hedblomster skrev 2019-11-01 12:12:19 följande:

Tack!!!Tack! Jag hoppas det är så för oss med, lite svagt bara men inget fel :)Tack! Jag hoppas verkligen det håller i sig! Och vilken tortyr för dig :( Vet flera solskenshistorier om små foster på ultraljud men förstår ju att du inte vill hoppas... Håller verkligen tummarna. Kan du vara sjukskriven nåt eller tror du att du klarar att jobba?Tack! Jag brukar också känna på mig för andra ibland men inte för mig själv, haha! Testet var tillräckligt starkt för att fångas på bild, jag bara jämför det med förra gången... Det kanske inte är så svagt! Får se hur det utvecklar sig :) Jag mådde väldigt illa iaf imorse.Jaaaa hoppas så mycket! Rött streck, ett testlagret och ett predictor early. Det är inte svårt att se strecken men jag är så nervös... Hoppas det är ok att jag postar denna bild, vet att det är jobbigt med positiva test...:

Hedblomster skrev 2019-11-01 12:12:19 följande:

Tack!!!Tack! Jag hoppas det är så för oss med, lite svagt bara men inget fel :)Tack! Jag hoppas verkligen det håller i sig! Och vilken tortyr för dig :( Vet flera solskenshistorier om små foster på ultraljud men förstår ju att du inte vill hoppas... Håller verkligen tummarna. Kan du vara sjukskriven nåt eller tror du att du klarar att jobba?Tack! Jag brukar också känna på mig för andra ibland men inte för mig själv, haha! Testet var tillräckligt starkt för att fångas på bild, jag bara jämför det med förra gången... Det kanske inte är så svagt! Får se hur det utvecklar sig :) Jag mådde väldigt illa iaf imorse.Jaaaa hoppas så mycket! Rött streck, ett testlagret och ett predictor early. Det är inte svårt att se strecken men jag är så nervös... Hoppas det är ok att jag postar denna bild, vet att det är jobbigt med positiva test...:

Jag tycker du har bra streck! Heja strecket! Jag trodde också att strecket skulle öka varje dag men det kunde ta tre dagar för det att öka i styrka. Här nedan är mina från rd 9 och rd 10 med en fet blastis. Det gröna är graviditetskollen och det röda RFSU. Det röda ökade inte i styrka igen förrän rd 13. Testade som en galning när jag insett att jag fått streck :)

• vill2017
    Hedblomster skrev 2019-11-03 08:18:24 följande:

Det blev inget mer hörrni, dagens test nästan blanka.

Åh vad tråkigt! :( Jag är ledsen.
  • vill2017
    Jooosen skrev 2019-11-05 15:37:19 följande:

Är inne på dag 31 nu! Mensen är flera dagar sen. Du sa ju att din cykel oxå blev längre efter totalfrys? Minns du hur lång den blev? Blödningen efter äp kom typ efter 4 dagar. Men sen tror jag knappt att jag haft ägglossning denna månad. Inga tecken alls på det. Säkert därför cykeln är så lång... tänkte dom du kommer ihåg :p

Jag skrev ner allt :)

Äggplock 14/3

Suprefact-mens 20/3 som varade i 5 dagar

Nästa ägglossning 20/4 men det var efter ovitrelle dagen innan då blåsorna blivit tillräckligt stora.
  • vill2017
    Jooosen skrev 2019-11-05 17:12:25 följande:

Okej tack! Hmm hur då efter ovitrelle? När fick du egen ägglossning efter suprefact mensen?

Det var ungefär den 19-20/4 för jag fick tillbaka blastis den 26/4.

Jag fick återföring redan månaden efter äggplock eftersom risken för överstimulering var så liten. Så den 19/4 togs första ovitrellen och några dagar senare andra osv.

Men efter suprefact kom alltså naturliga ägglossningen typ 5 veckor efter äggplock.
  • vill2017
    Jooosen skrev 2019-11-05 21:58:17 följande:
    Okej då är jag med! Känns som min kropp ballat ur totalt alltså. Mensen känns som den aldrig ska komma haha! Vill bara sätta in! Har väntat så sjukt länge nu. Hoppas du mår bra!
    Jag förstår det :( Den där förbannade väntan emellan är så tråkig!

Håller verkligen tummarna för att det ska bli er tur nu!

Jag mår bra! Börjar bli lite stressigt på jobbet med överlämningar osv men jag försöker slappna av så mycket det går och inte ta på mig för mycket.
  • vill2017
    Jooosen skrev 2019-11-06 13:56:27 följande:
    Ja verkligen. Mensen verkar på gång nu äntligen. Jag fattar det! Vilken vecka är du i nu?
    Vi är i mitten av vecka 31 så det är inte så lång tid kvar. Det är inte alls så att jag längtar tills han kommer ut (även om det såklart ska bli roligt) utan jag njuter fortfarande i fulla drag av att bara vara nöjd över situationen så som den är. Det är skönt att för första gången på två år känna så. Att just nu så känns det bara bra.
  • vill2017
    Jooosen skrev 2019-12-13 08:43:36 följande:

Tack alla! Det känns helt jävla sjukt. Vet inte vart ja ska ta vägen. Nu ska ja försöka att inte oroa mig utan bara vara glad :)

Åh vad kul! Grattis!! Så himla roligt! Fattar inte att du lyckades hålla dig från att testa. Jag testade varenda dag. Vilken otroligt rolig julklapp. När fick ni tid för vul?
Svar på tråden IVF hösten 2019