• njetnjet

IVF hösten 2019

Så deppigt detta är. Testade negativt idag, efter första IVF-försöket. Får väl ringa till kliniken imorgon och meddela. Ni andra som testat negativt, vet ni hur ni ska gå vidare? Ni som gjort flera försök, hur länge har ni väntat emellan dem?

• njetnjet

Okej, behöver inte vänta superläge på försök nummer två. Känns ändå skönt. Hoppas bara på bättre äggresultat än förra gången. Tänk om man kunde få något till frysen och liksom öka chanserna.

• njetnjet
    Ma18 skrev 2019-10-28 11:22:08 följande:

Fick just svar på hur många av våra 26 ägg som befruktades, bara 9 st.. får vänta några dagar till på besked om hur många som kan frysas. Känns hemskt just nu, vet ju att 9 kan räcka gott och väl men känns jobbigt att en så stor andel inte ens befruktades..

Ville bara skriva av mig lite..

Förstår att det känns hemskt, jag hade en liknande situation första omgången. Fick du någon förklaring till hur många som blev befruktade?
  • njetnjet
    Ma18 skrev 2019-10-28 14:37:38 följande:

Nej ingen förklaring, bara att det var ett bra resultat.. något jag inte håller med om!

Hur har det gått för dig sen?? Och fick du nån till frysen första gången?

Nio ägg är ändå nio ägg och det är ju bra! Håller tummarna att många klarar sig till frysen. Det man, eller jag blev orolig för var den stora skillnaden mellan ägg ut och antal befruktade.

Jag fick förklaringen att många var omogna men att av de som var mogna blev nästan alla befruktade. Ändå fick jag inget till frysen och det som blev insatt blev inget av. Ska köra igång omgång två vid nästa mens och då byta från gonal-f till menopur.
  • njetnjet
    Ma18 skrev 2019-10-29 06:31:46 följande:

Vi hade 21 mogna, så var ändå många av dem som inte blev befruktade.. försöker intala mig nu att det räcker med ett enda.

Vad spännande med nytt försök! Läste nånstans att menopur kan ge färre ägg men bättre kvalitet än gonal-f, hoppas att det är så för dig!

Det gör ju det! När får du veta hur många som klarat sig?

Det är det jag också hoppas på! De ville inte höja doser eller köra långt protokoll på grund av risk för överstimulering, och det var ju inte antalet ägg som var problemet (har pco).
  • njetnjet
    Ma18 skrev 2019-10-29 19:58:03 följande:

På fredag får jag veta, hoppas att iaf nån klarat sig till frysen!

Den här väntan kan man ju bli tokig på, tänk om man ändå visste att ett kommer bli en bebis till slut.. men dom säger ju att vi med pcos har goda chanser att lyckas, så vi tror på det va?

Jag ska hålla tummarna för det!

Verkligen, det är så svårt att förhålla sig till att det bara kanske blir något av allt man ska gå igenom. Och att det tar sådan tid innan man vet. Men än så länge kan vi välja att tro på att något av alla våra ägg blir en bebis!
  • njetnjet
    Hedblomster skrev 2019-10-31 16:00:00 följande:

För en timme sen var den lutinus som kom ut vit, nu är den rosa... Right on time då.

Näe! Den synen är det värsta. Hoppas det inte betyder något negativt och oavsett: heja dig och er som kämpar!
  • njetnjet

Denna väntan alltså! Man bara väntar och väntar på olika steg. Väntar nu på mens för att kunna köra igång med sprutor. Den skulle ha kommit igår men än så länge: inget. Har haft så många symptom på mens i flera dagar. Om den inte kommer senast onsdag blir det till att lura fram den med provera...men då kan det ju dröja två veckor till. Suck.

• njetnjet
    Doftljuset skrev 2019-12-02 08:04:46 följande:

Skickar en kram till alla och positivitet!

Det man behöver men ibland inte orkar höra eller ta till sig.

Vad vi är bra och starka.

Jag är på ivf karusell 2

Första försöket sket sig totales, äggen slutade dela sig på dag 5.

Så otroligt rädd att detta ska ske igen. Ska på 3:dej ul imorgon så hoppas nu på äggplock i veckan.

Kram alla!

Hoppas det blir bättre den här gången! Det låter likt min resa. Är också på försök två och har andra UL i veckan, antagligen också äggplock. Första försöket fick jag sätta in ett tvådagars men det var också för att så många ägg inte tog sig. Övriga slutade också dela sig dag 5.
  • njetnjet
    Doftljuset skrev 2019-12-02 13:34:57 följande:

[quote=80073092][quote-nick]njetnjet skrev 2019-12-02 12:05:35 följande:[/quote-nick]

Hoppas det blir bättre den här gången! Det låter likt min resa. Är också på försök två och har andra UL i veckan, antagligen också äggplock. Första försöket fick jag sätta in ett tvådagars men det var också för att så många ägg inte tog sig. Övriga slutade också dela sig dag 5.

Hoppas för oss! Sa dina läkare vad det beror på eller vad dom tror det berodde på? Våra blev nästan helt chockade, jag blev helt förkrossad... Blir äggplock denna vecka för mignockså om allt vill säg väl- varit lite svår stimulerad denna gång. Vilken medicin tar du? Krma

Nej, vi fick ingen förklaring, de tyckte bara att allt såg bra ut hela tiden. Därför ville de göra likadant försök två men jag frågade om det inte var bra att ändra något med tanke på hur det gick. Då fick jag menopur istället för gonal-f, för att det möjligen kunde ge bättre kvalitet på äggen. Det var iaf 10-11 som växt till sig så vi får väl hoppas att de är bra då.

Har ni fått någon förklaring? Tråkigt att du varit svårstimulerad, hoppas det tar fart till nästa UL och att vi båda får göra lyckade äggplock nu! Det är ju isf första steget.
  • njetnjet
    Doftljuset skrev 2019-12-02 16:22:35 följande:

[quote=80073314][quote-nick]njetnjet skrev 2019-12-02 14:03:16 följande:[/quote-nick]

Nej, vi fick ingen förklaring, de tyckte bara att allt såg bra ut hela tiden. Därför ville de göra likadant försök två men jag frågade om det inte var bra att ändra något med tanke på hur det gick. Då fick jag menopur istället för gonal-f, för att det möjligen kunde ge bättre kvalitet på äggen. Det var iaf 10-11 som växt till sig så vi får väl hoppas att de är bra då.

Har ni fått någon förklaring? Tråkigt att du varit svårstimulerad, hoppas det tar fart till nästa UL och att vi båda får göra lyckade äggplock nu! Det är ju isf första steget.

Låter precis som för oss- läkarna såg dessutom chockade ut. Det sker inte allt för ofta att alla delar på sig. Vi fick veta det 1 timme innan insättning. Fick bara höra att det kanske var en dålig månad kanske för många ägg kanske bara otur- dom vet inte själva! Jag är livrädd nu.

Får jag fråga va du går någonstans? Vi höjde dosen i torsdags o var inne i lördags, tycker kanske att man borde haft högre dos från början. Dock hoppas ju dom på färre och ev bättre kvalite, sist plockades 20 st var av 17 var mogna och 10 blev befruktade. Usch vad snopen man blev!

Om de ändå kunde säga eller veta vad problemet är! När de inte vet känns allt så osäkert-tänk om det alltid blir likadant?? Förstår att du är livrädd. Försöker tänka positivt men det är svårt.

Jag går på Livio i Stockholm, där är det inte ens helgöppet. Du då? Hur många ägg såg de nu då och hur många vill de att det ska bli, ungefär? Där jag går verkar de sikta på 10-15 men jag tycker det känns lite.
  • njetnjet
    Doftljuset skrev 2019-12-02 21:26:32 följande:

[quote=80073977][quote-nick]njetnjet skrev 2019-12-02 19:56:26 följande:[/quote-nick]

Om de ändå kunde säga eller veta vad problemet är! När de inte vet känns allt så osäkert-tänk om det alltid blir likadant?? Förstår att du är livrädd. Försöker tänka positivt men det är svårt.

Jag går på Livio i Stockholm, där är det inte ens helgöppet. Du då? Hur många ägg såg de nu då och hur många vill de att det ska bli, ungefär? Där jag går verkar de sikta på 10-15 men jag tycker det känns lite.

Jag går på Sophiahemmet :) Tycker dom är väldigt bra och bemötande, hoppas dom kan hjälpa mig i hamn bara!!Försöker också tänka positivt men ibland alltså det är ju avgrunds djupt sorg.. vet inte men frågade om det va antal eller storlek och var storleken dem sökte. Hoppas den högre dosen gett resultat nu- teori bre det är många ägg det rör sig om.

Hur har det gått? För mig blir det äggplock på fredag....så nervöst. Svårt att hoppas fast de säger att allt ser bra ut, det sa de ju förra gången också.
  • njetnjet

Nervös helg nu! Hoppas så himla himla mycket på att många ägg ska befruktas OCH klara sig till på måndag. Eller jag vill så klart helst att flera ska klara sig ända till på onsdag, men så höga förhoppningar vågar jag inte ha med tanke på att bara 1 av 11 hade klarat sig och såg bra ut dag 3 förra gången.

• njetnjet

Hur länge har ni haft ont efter äggplock? Var har ni haft ont? Jag börjar bli orolig för jag har mycket ondare än sist och det blir inte bättre (plockade 21 ägg i fredags). Men det kanske är helt normalt, bara att jag hade tur sist. Berätta gärna hur det känts för er!!

• njetnjet
    Doftljuset skrev 2019-12-08 19:43

Förra gången kände jag ingenting- lite tryck men kände inte mycket mer. (Dom tog 20 äggblåsor). Blev nog ganska duktigt lost av bedövningen.

Däremot kunde jag knappt gå när jag kom in, var så svullen och öm.

Efter äggplocket var jag öm, blöde lite men man kunde härda ut. Tills bedövningen släppte alltså aj aj aj- jag var öm o svullen flera dagar. Var inne på undersökning och dom såg att det var svullet där inne men sa att man kan va svullen upp till 2 veckor.

Imorgon är det dags för äggplock igen, orolig att det nu ska kännas massa.

Det väntar 25 äggblåsor där inne så men denna gång blir det totalfrys.

Dumförklara ej men varför ska man dricka massa vatten?[/quote]

[quote=80086412][quote-nick]Kallamakka skrev 2019-12-08 19:12:13 följande:

Jag hade väldigt mycket ondare denna gång. Fick en liten blödning mitt i äggplocket som man såg, kanske därför. Men sen kom de också åt en nerv som gjorde att jag hade skit ont i rumpan denna gång. Det hjälpte med en värmekudde på rumpan, smärtan höll i sig i 4 dagar.

Glöm inte att dricka massor med vatten för att förhindra överstimulering och kolla vikten så du inte håller på att bli överstimulerad. :)

Tack för svaren! De lugnade litegrann. Nu har även den värsta smärtan avtagit men visst gör det fortfarande väldigt ont i äggstockarna till och från.

Det som verkligen suger är att mina ägg uppenbarligen är sämst trots att de är många. Fick alltså ut 21 ägg och bara ett klarade sig över helgen. Övertygad om att det inte blir någon insättning imorgon och vet inte ens om vi kommer få göra fler försök när det har gått så uselt de två första. Fy fan vad värdelöst det är. Tappar allt hopp.
  • njetnjet
    Lookingfor skrev 2019-12-10 20:48:42 följande:

Nu har det börjat komma lite blod.. ruvardag 8. :( försökt fyra år. Naturligt o stimulerat på olika vis. Dålig embryoutveckling. Inte ett enda plus. Tre ivf. En ET, denna FET samt en blastocyst kvar i frysen. Trösta mig :(

Nej, vad tråkigt! Så ledsen för din skull och önskar verkligen att det fanns något att säga som kunde hjälpa. Jag håller alla tummar för blastocysten som ni har kvar men jag förstår hur hopplöst det känns. Kram!
  • njetnjet
    Doftljuset skrev 2019-12-11 17:07:34 följande:

Jag hejar på er <3

Håller verkligen tummarna för mina egna ägg nu - dom slutade utvecklas förra gången men hoppas dom kanske är starkare trots att dom var många denna gång också.

Detta äggplock var i övrigt det värsta jag varit med om. aj

Skickar dig massa hopp styrka o kärlek!

Tack snälla! Jag skickar hopp, styrka och kärlek tillbaka! Vill verkligen att dina ägg ska vara toppen den här gången, då kanske det kan kännas värt det onda vid plocket.

Jag hade faktiskt inte så ont under själva plocket, det var efteråt det kom. Fortfarande hugger det till i äggstockarna ofta och jag är svullen men det går åt rätt håll. Men det blir som en ständig påminnelse om hur dåligt det här gått hittills.
  • njetnjet
    Doftljuset skrev 2019-12-12 18:33:33 följande:

Jag vet inte riktigt vad som hände-barnmorskan sa att jag fick krampattacker. Har aldrig känt sådan smärta, det var det absolut värsta jag känt.Var som tortyr, så ont på smärt nivå var det. Från att förra gången bara glidit in och ut typ under äggplocket till detta:( Jag blev helt traumatiserad känner jag- men nu har jag inte ont, är öm svullen och brösten håller på explodera men ingenting annat.Hur går det för dig? Hur blir det framöver nu?

Det låter helt vidrigt! Ta hand om dig! Funkade smärtlindringen inte alls? Visst skulle ni göra totalfrys? När får ni veta hur många det blir?

Det visade sig att de visst kunde frysa ett embryo dag 6 så nu blir nästa steg FET. Vår läkare tyckte inte att jag behövde vara så negativ utan tyckte absolut att ett tredje ivf-försök skulle göras om FET inte blir något. Jag har fortfarande låga förhoppningar.
  • njetnjet
    Hedblomster skrev 2020-03-12 14:08:33 följande:

Jag är så besviken efter mitt samtal med läkaren igår! Jag får varken testa långt protokoll eller göra kromosomtestet... Så det blir väl exakt samma sak igen då.

Åh, jag beklagar! Hur motiverade läkaren det? De måste väl ha gett någon förklaring?
Svar på tråden IVF hösten 2019