• fannylinnea

IVF hösten 2019

misu80 skrev 2019-08-01 18:28:07 följande:

Ja jag kan varmt rekommendera Brené Browns böcker, hon har flera stycken. Hon forskar ursprungligen på skam och rädsla, men så har hon vidgat till flera andra aspekter och är mycket intresserad av vad som ligger bakom en så kallad helhjärtad livsstil. Mycket intressanta och tänkvärda böcker.

Åh vad mysigt med en hundvalp, och perfekt att fokusera på när annat känns tungt! Som balsam för själen. Vad är det för ras?

Tack för boktips :) Låter intressant.

Ja jättemysigt. Det har varit så skönt för oss att flytta fokus till valpen. Och vi lägger ner jättemycket jobb för vi vill verkligen forma honom till en toppenhund, speciellt eftersom vi SKA ha barn Glad Han är så go och snäll. Det är en bichon havanais.
  • fannylinnea
    Barnlängtan31år skrev 2019-08-02 13:53:49 följande:

Hej alla som kämpar!

Känner igen flera namn i denna tråd och vill bara önska er stort lycka till i höst!! Det är vidrigt att vara ofrivilligt barnlös och blir så tagen av allas berättelser. Vill så gärna att det ska gå bra för er <3

Hej. Igen.
    Hur har du det och hur går det för er?
    Kram!
  • fannylinnea
    Barnlängtan31år skrev 2019-08-05 13:36:02 följande:
    Hej!

Jo, jag har det bra. Det har gått bra för oss (än så länge), så är såklart väldigt tacksam. Är dock orolig, vilket inte är så konstigt. Vet ju att man inte kan ta det för givet det här med att få barn. Går in i vecka 13 på onsdag, så det är stort. På något sätt så förstår jag fortfarande inte detta, så i min hjärna är jag fortfarande ofrivilligt barnlös. Är ju det iof fram till att ett barn är fött och kommer väl inte känna mig lugn förrän man har ett barn i famnen. Men försöker vara tacksam för där vi är.

Önskar dig, och alla andra här inne stort lycka till och hoppas ni får snabb hjälp i höst!

Kram
    Men å, vad fint att höra! Stoooort grattis Hjärta 
    Vad glad jag blir för din skull! Varm kram till dig och den lille i din mage.
  • fannylinnea
    Hej!

Jo, jag har det bra. Det har gått bra för oss (än så länge), så är såklart väldigt tacksam. Är dock orolig, vilket inte är så konstigt. Vet ju att man inte kan ta det för givet det här med att få barn. Går in i vecka 13 på onsdag, så det är stort. På något sätt så förstår jag fortfarande inte detta, så i min hjärna är jag fortfarande ofrivilligt barnlös. Är ju det iof fram till att ett barn är fött och kommer väl inte känna mig lugn förrän man har ett barn i famnen. Men försöker vara tacksam för där vi är.

Önskar dig, och alla andra här inne stort lycka till och hoppas ni får snabb hjälp i höst!

Kram
  • fannylinnea
    Hej!

Kram
  • fannylinnea
    misu80 skrev 2019-08-07 11:40:27 följande:
    Fick mens i måndags så nu är IVF i september ett faktum. Det känns faktiskt riktigt bra, trodde nog aldrig att jag skulle känna så, men så är det och det är jag otroligt tacksam för. Nu känns det bara positivt och spännande!

Jag kommer att köra det långa protokollet med spray (synarela) och sprutor (menopur) med start dag 19, vilket blir 23/8. Vet inte hur lång tid det tar innan det är dags för äggplock, men gissar att det är någon gång i mitten/slutet av september. Jag får göra ultraljud hemma, sen ta mig 100 mil till kliniken när det är dags för äggplock. Gissar att det blir att stanna i Uppsala mellan plock och insättning eftersom det är så långt hem.

Pratade med min chef igår och berättade vad jag har framför mig och hon var så stöttande, uppmuntrade mig att sjukskriva mig om jag kände mig hängig och att jag gärna får jobba hemifrån om jag inte vill komma in till kontoret. Väldigt skönt att ha det stödet.
    Jag förstår att det känns bra att bollen är i rullning! Gud så skönt :) Vad fint att du kan få känna positivitet, pirr och förväntan. En ny fokus liksom :)  Och vad fantastiskt att du har en så bra chef som stöttade dig. Det är inte alla som har det kan jag lova. Jag gruvar mig för att behöva prata med min chef om det... Har spenderat många timmar grubblandes på om jag kan "gå runt problemet" eller inte... Dels för att det känns så otroligt privat, dels för att chefen inte är så "känslig" av sig och det känns som att han skulle bli obekväm och inte veta vad hans ska säga. Och jag avskyr när man outar något jobbigt och sen får man ingen direkt respons Förvånad Då står man ju där o känner sig som en clown.

Sa läkarna vad det är som avgör om man kör det korta eller långa protokollet?
    Jag hade missuppfattat infertilitetsläkaren som vi var hos totalt, trodde att sambon skulle lämna nytt spermaprov nu i augusti, men nej, det är i september. Åh, det känns så himla lång tid. Och jag vågar nästan säga att jag vet att det provet inte heller kommer att vara bra. Så det känns bara som att dom slösar vår tid. Vill bara komma igång. 

• fannylinnea
    Jagvetdåinte skrev 2019-08-08 00:26:18 följande:

Hejsan!

Vad skönt att jag hittade denna tråd. Vi ska på ett första besök under hösten. Ej fått kallelse än men när jag frågade trodde dem att vi får ett besök i början av oktober. Jag är verkligen nervös och rädd för hur man ska orka med om det inte tar sig vid ivf försöken. Känns fint att kunna få stöd av andra som är på samma resa som vi är. Snacka om att vi i alla fall kommer få väldigt efterlängtade barn!?? Under vår resa till ett barn har något av det mest påfrestande varit att under tiden vi försökt har syskon å vänner blivit gravida på stört och under tiden oxå hunnit föda. Har haft mycket skuldkänslor över att jag inte känt någon speciell glädje för deras skull, sorgen har mest ökat för egen del. Bara nu för någon vecka sedan fick jag reda på att ytterligare en nära vän blivit gravid. Skäms så över att fejka glädje. Känner någon igen det? Styrkekramar till er alla! <3

Hej.

Jag känner igen mig så mycket i det du skriver - jag har jättesvårt att hantera gravidbesked och jag har det senaste året tagit avstånd från vänner som varit gravida och fött sina barn :( Jag tar verkligen på mig the mask när vi ses men innerst inne känner jag mig sååå fejkad. Samtidigt orkar jag inte prata om vad jag bär på heller för det är alldeles för smärtsamt. Vi har bara berättat för några vänner och våra familjer.

Klandra inte dig själv för att du känner som du gör. Vi är inte dåliga människor för att vi har svårt att känna glädje. Jag tror det handlar om att vi själva bär på sån enorm sorg och längtan att det inte riktigt finns plats för att glädjas åt andra människor som får det vi inte tycks kunna få.

Såg att misu80 hade skrivit ett långt och fint meddelande om att lära sig hantera känslorna. Jag tycker att det var så bra skrivet så jag skriver inte mer. Ville bara sticka in huvudet och säga att du är inte ensam med dina känslor. Kram <3
  • fannylinnea
    misu80 skrev 2019-08-08 10:48:26 följande:
    Hm, inte kul situation, bara att han är en man gör ju lätt att det känns mer utelämnande! Min chef är en kvinna, som passade på att berätta om sina egna gynekologiska besvär, jag inser att jag har väldigt tur.

Jag har tydligen låg äggreserv, AMH 0,8. Därför blir det det långa protokollet. Och dessutom erbjöds vi inte att köpa ett paket på 3 försök (måste ha mer än 1.0 för det), så det blir att pynta 40 000 isch för varje gång!  

Nej vad tråkigt, förstår din frustration när man bara vill komma igång och så förskjuts det framåt.

Styrkekramar till dig!
    Nej verkligen inte. Men det känns ju som att jag måste prata med honom med tanke på hur många besök som ska göras på kort tid... Fy vad jag gruvar mig.
    Önskar i detta läget att jag hade min gamla, kvinliga, chef - så mycket lättare det hade känts. Hon förstod ju allt som rör den kvinnliga kroppen :) Jag har i perioder extreeeem mensvärk och det har hänt att jag haft så ont att jag kräkts. En gång hände det på jobbet. Chefen stod utanför toaletten och ba "är du okej eller?" Och jag sa att jag inte var magsjuk utan att det var mensvärk. Men det var som att han ba "aha okej vilken tur". Det var inte så att han skickade hem mig. Fine, hade ju kunnat sjukskriva mig själv men jag är ju en sån där tjurskalle som "biter ihop". Så dumt. Men du vet, ibland är det skönt att någon annan tar ett beslut, typ att man ska gå hem. Jaja. Nog om det :)

Ah okej, jag förstår. Man får lita på att läkarna gör det bästa utifrån situationen - dom kan ju det där :) Brukar man inte få bekostat ett visst antal försök från landsting? Trodde att alla landsting hade så... Hoppas det tar sig på första försöket för er :)

Varm kram!

• fannylinnea
    LillaFågelSvart skrev 2019-08-10 09:46:52 följande:

Hoppar gärna in här.

Oförklarligt barnlösa, påbörjade IVF innan sommaren med korta protokollet. Blev dock överstimulerad så blev totalfrys. Så besviken när man har ställt in sig på att få något tillbaka, men fick iaf 6 fina blastocyster till frysen.

Gjorde FET i ostimulerad cykel denna veckan och ruvar alltså just nu - så spännande! Vid återförandet utbrast embryologen "nämen titta, den har börjat kläckas också, SÅ FINT!" Känner mig hoppfull men samtidigt går man runt med en konstant oro som många av er beskriver. Inte kan det väl gå, det kommer inte bli något, varför skulle det funka på första försöket, osv...

Det som är allra jobbigast för mig är dock jobbet. Har en chef som beter sig riktigt illa och hon får mig att må så dåligt i allt det här. Hon fick mig att berätta när vi höll på med utredningen för då hade jag en rejäl dipp och blev sjukskriven för stress. I början var hon jättestöttande och ville veta allt (och jag berättade såklart, dum som jag var). Men nästan på dagen när jag började med sprutorna började hon bete sig annorlunda. Ifrågasatte mina leveranser, la mer uppgifter på mitt bord trots att vi kommit överens om ett par uppgifter jag skulle hålla mig till efter sjukskrivningen.

När jag blev överstimulerad och knappt kunde röra på mig för jag var så svullen ifrågasatte hon mina sjukdagar och tyckte jag skulle vara på kontoret för "det är bra om du syns, folk frågar efter dig". Jag blev helt knäckt, samtidigt som jag var fullpumpad med hormoner. Tog mod till mig och frågade om något har hänt, och berättade att hon får mig att må dåligt och varför. Då svarar hon - och jag citerar - "ja men jag vill ju trycka till och testa dig för att se vad du klarar av".

??? Om man vet att ens medarbetare går igenom något av det svåraste man kan gå igenom som människa, inte fan väljer man att pressa dom lite extra under en sådan period?? Känner mig helt nedbruten. Som om man inte går igenom tillräckligt redan...

Sorry för långt inlägg, ser det som någon typ av ventil att få skriva av mig. Någon som har varit i en liknande situation? Hur hanterar man en chef som beter sig såhär i samband med IVF? Känner ju att allt förtroende är borta och vill inte yttra ett ord till för henne om hur det går för oss.

Hej o välkommen :)

Hoppas verkligen att det tar sig för er, det vore ju fantastiskt! Det är många som lyckas på första försöket. Men som du säger vågar man ju aldrig hoppas för mycket. Jag tror att alla som är i ivf-svängen har lärt sig det. Men försök att inte ta ut några sorger i förskott, utan njut av att du ruvar och att embryologen kom med så fina ord!

Jag blir helt bedrövad av att läsa om din chef - FY FAN! Kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man kan bete sig så som hon gör. Jag kan förstå att en chef vill "testa" en anställd som är lat och gärna jobbar så lite som möjligt. Men vad fan, man testar inte en person som varit sjukskriven för stress och som dessutom berättat vilket helvete man går igenom. Verkligen inte OK!!!

Vad svarade du på hennes idiotiska kommentar? Förstår att du känner dig nedbruten.

Jag har tyvärr inga egna erfarenheter av en chef som beter sig på det där sättet i samband med ivf, vi har inte dragit igång än. Men jag gruvar mig för att ta upp det med min chef. Inte för att han är elak på något sätt, men för att det är så otroligt privat och jag är rädd att han kommer att tycka att situationen är lite jobbig. Typ att han bara kommer att säga "okej, vi löser det" men sen inget mer. Och så är det en elefant i rummet som ingen pratar om. Typ så.

Varm kram till dig. Försök att njuta av det faktum att du ruvar och skit i din korkade chef. Låt inte henne förstöra din dag! (Vet att det är lättare sagt än gjort, men försök)
  • fannylinnea
    misu80 skrev 2019-08-08 21:24:02 följande:
    Kan inte hålla mig för skratt när jag läser om din manliga chef, som beter sig typiskt manligt! En kvinnlig chef hade med största sannolikhet skickat hem dig, men män behöver ofta (ursäkta att jag generaliserar nu) ha väldigt tydligt uttalat vad man behöver för de läser inte mellan raderna! Jag tror att det kommer gå bra när du ska prata med honom, ett tips är att prata med din sambo och fråga hur han skulle ha uttryckt sig (kanske kort och koncist?) och så försöker du köra på det och inte förvänta dig någon känslomässig respons. Oavsett så har du ju "vunnit" bara genom att ha vågat öppna dig och berätta om vad ni ska göra. Det kommer säkert kännas riktigt skönt efteråt!

Det verkar vara olika från landsting till landsting. Ja, håller tummarna för att det ska gå bra, och det vore ju toppen om det blir över något ägg till frysen också så det blir lite enklare att göra fler försök. 
    Haha, ja eller hur! Han är ju verkligen inte elak på något sätt. Men vissa karlar blir ju så sjukt obekväma när det ska pratas om mens osv. Egentligen allt som är jobbigt att prata om brukar han dra sig ifrån. Men det är okej att generalisera och ja, han är en typisk man ;)

Jag tror också att en kvinnlig chef hade skickat hem mig, faktiskt. För alla som har mensvärk förstår vad det handlar om. Åh, önskar att ALLA skulle få känna på en redig mensvärk... Det hade underlättat för många kvinnor :)

Haha vet inte om min sambo är den bästa att fråga, kommer aldrig att kunna berätta på hans sätt. Han har verkligen inga problem alls att berätta, han lägger liksom ingen tanke i det han säger. Han bara slänger ut det i luften. Han sa såhär till sina föräldrar: ja nu är det ju åt helvete för vi har fått reda på att min kuk inte funkar som den ska så det är ju därför vi aldrig blir gravida och nu måste vi ju göra ivf.

Jag är lite mer eftertänksam. Önskar att jag var mer som honom i det här läget :) Att man bara kunde slänga ur sig det och sen var det problemet ur världen. 

Hoppas att ni får ut många guldägg så att ni kan frysa in ett gäng, det vore ju för underbart!

• fannylinnea
    Limarie skrev 2019-08-15 12:37:14 följande:

Då är vi tillbaka från äggplocket. Tyvärr blev det inte 6 ägg som vi hade hoppats på och som läkaren nästan var säkert att det skulle kunna bli. Det blev 4 ägg istället. Det som var positivt var att sambon spermiogram var bättre denna gången, inte antalet men det fanns 1,4 mil simmare av 4 mil och därmed hade han blivit godkänd för vanlig IVF. Men de vill inte riskera nåt och kör därför ICSI. 

En av cystorna var fylld med blod, hon frågade om jag hade känd endometrios men det har jag inte. Fått nu antibiotika (det har de som rutin). 

Den andra blåsan hade inget ägg alls.

Så 2 ägg mindre. Hur är oddsen då? Det finns knappt nåt hopp i oss. Men läkaren tog direkt upp det där med återförening. Vi ville egentligen inte prata om det utan vänta till beskedet imorgon. Hon ville ha godkännande att de får sätta tillbaka 2 embryoner i fall vi får 2 emrbyoner. Under 5 ägg odlar de aldrig vidare till 5 dagars. 

Förra gången hade vi 5 fina ägg och de ville de absolut inte sätta in mer än 1 ägg och nu var hon övertygad om att det skulle vara det bästa. Men förra gången fick vi höra om alla risker och varför de inte ville göra det. Lite ironiskt ändå med tanke på att det inte skilja sig så mycket just nu. 

Jag är så rädd inför imorgon. Det samtalet som ska komma mellan 10-12. Hur ska jag ta emot ett negativt besked? Förra gången bröt jag totalt ihop. Blev liggandes på köksgolvet och skrek och grät, kände mig så hjälplöst och kände inte igen mig. Vad var det som hände med mig? Imorgon har jag också sjukskrivit mig. Vi har bestämt att åka till vår favoritplats vid havet och plocka björnbär. Där kan vi gråta och vara ifred från allt. 

Jag som brukar vara positiv som nu har tappat hoppet. Jag längtar efter en tid där sinnet kan vara i fred, kan vara lycklig och hitta harmoni. Det är det jag nästan längtar mer efter än ett barn, just nu i alla fall. 

Kram Hjärta Hoppashoppashoppas på att läkaren kommer med goda nyheter i morgon!
  • fannylinnea

Hej  {#emotions_dlg.flower}

Vill bara kika in och säga ÄNTLIGEN. Äntligen har vi fått en remiss till IVF-klinik. Den skickades i tisdags, så inom tre månader kommer vi att köra igång. Väntan har varit lång och nu äntligen ska vi få ta ett kliv framåt. Jag är förväntansfull och livrädd på samma gång. Det är skräckblandad förtjusning.

Trevlig helg på er!

• fannylinnea

Hej alla!

I morgon, fredag, ska jag börja med sprutorna. Första ivf-försöket för mig och min man. Jag är så vansinnigt nervös. Har varit hoppfull ända fram till ikväll, men nu har jag se senaste timmarna bara känt ett obehag i kroppen. Men det kanske är mensen som spökar för mig :)

Vet att man kanske inte kan påverka nåt. Kliniken säger ?lev som vanligt?. Men finns det något speciellt ni gör i hopp om att förbättra chanserna? :)

• fannylinnea

Hej alla! Det kommer ett litet längre inlägg här.

Hoppar in här, på riktigt. Skrivit någon gång förut men känt att jag inte haft så mycket att komma med. Jag är nu på ruvardag 8 med ett tvådagars embryo. Första gången för mig så jag vet inte vad jag ska känna eller hur jag ska hantera detta. Dum som jag är har jag tjuvtestat (som om det ens skulle kunna bli positivt såhär tidigt?!). Testdag är inte förrän juldagen...

Mina känslor i kroppen: konstant molvärk i äggstockarna (känns preciiiiis som att mensen ska komma när som helst), svullna och ömma bröst, illamående, trött/orkeslös.

Jag förstår att mina symtom med största sannolikhet beror på lutinus. Men mensvärken oroar mig något enormt... Är rädd att gå på toaletten och upptäcka blod i trosan...

Är det nån av er som plussat som också haft den där exakta mensvärksliknande kramperna i äggstockarna?

Kram och trevlig helg <3

• fannylinnea
    Esmes skrev 2019-12-15 09:43:31 följande:

Jag hade mensvärksliknande kramper innan jag plussade. De höll i sig i kortare stunder och det gick över helt mellan. Har fortfarande så till och från.

Lycka till och hoppas att du får ett fint plus på jul!

Tack för svar!

Är så orolig eftersom det är konstant molvärk.. Jag får helt enkelt vänta och se. RD9 idag, tokblankt test... Men hoppet kanske fortfarande finns :)
  • fannylinnea

Hej och god fortsättning!

Här kommer en liten fundering från mig. Vad har era kliniker sagt om lutinus efter plus? Hur länge ska ni fortsätta med lutinus? Kram

• fannylinnea

Tack för svar. Och grattis till graviditeten!

Jag fyller 28 i april. Är så sjukt orolig över att sluta med tabletterna. Tog sista igårkväll och är utan nu.

Najo skrev 2019-12-26 12:35:45 följande:

Hej! Jag tog lutinus fr o m kvällen efter äggplock och är nu gravid (v 8+3) och ska ta t o m 9+6 5 jan. Förra gången tog jag bara 2 v så det varierar nog med ålder. Jag är 44 nu o då skadar det inte att köra på.

• fannylinnea
    Najo skrev 2019-12-26 13:57:24 följande:

Så du ruvar och har testdag snart?

Testade positivt i lördags :) Satte in ett tvådagars den 6/12. Vågar dock inte bli alltför glad. Fick ?gravid 1-2? i lördags. Gjorde om testet igår och det stod fortfara de ?1-2?... Jag tycker att det bör ha stått ?2-3? eftersom det igår var tre veckor sedan ägguttaget/befruktningen.
  • fannylinnea
    Najo skrev 2019-12-26 14:19:45 följande:

Grattis! Jag testade i v 4+3 och fick då 2-3 v och i v5+3 fick jag +3. Hcg nivåer kan variera mkt mellan individer. Vilka nivåer clearblue har för de olika stegen är wn företagshemlighet..

Tack! Ja det har du rätt i, mängden hormon kan säkert variera. Jag är bara så orolig för att det är nåt som är fel... Men det är bara att vänta :)
Svar på tråden IVF hösten 2019