• Loviisa89

IVF hösten 2019

mscoconut skrev 2019-08-13 11:30:01 följande:

Hej, hänger på tråden med mitt första inlägg här:

Kom just hem från IVF-besöket, intro med läkare, sprutgenomgång osv inför första IVF-omgången.

Något oklart på blodprovet om hepatit (som jag vaccinerat mig mot) gör att de vill ta kompletterande blodprov, så hoppas att inte försöket blir försenat, annars borde jag kunna börja med sprutor näsa vecka när mensen kommer. Någon som varit med om att de reagerar på blodprov ang. hepatit?

Vi har försökt 24 månader nu (är 29 år). Blandade känslor kring IVF:en - skulle vi försökt längre eller inte? "Bara någon gång till så kanske det gått på egen hand..." Hopplöst velande men nu är vi i alla fall i läkarnas händer, trots att vi till synes är friska enl. utredningen. Håller tummarna för oss och er alla.

... och för att lägga till lite ångest ska jag börja nytt jobb nästa vecka. Allt på en gång, puh.

Vad spännande att ni snart är igång med ert första ivf försök, jag kommer ihåg att jag tyckte första försöket kändes lite småspännande :) Om ni har försökt i två år utan ett plus så är det nog en väldigt liten chans att ni lyckas själva. Vid ivf:en kanske de hittar vad som gjort att ni inte lyckats innan, eller så kanske det bara fungerar ändå, är ju mycket större chans med ivf i och med att man plockar ut så många ägg :)

Jobbigt att börja nytt jobb samtidigt, blir ju lite flexande/sjukdagar. Men å andra sidan brukar många bli sjuka första veckorna av ett nytt jobb, så inte så stor skillnad i det hela ändå :)
    Insta: Ivfskafunka
  • Loviisa89
    Limarie skrev 2019-08-14 09:36:25 följande:

Så intressant. Boken vill jag gärna läsa.

Imorgon är det dags. Hade önskat det hade redan varit idag. Och känns hemskt att jag inte har berättat till jobbet. Har mycket inbokat imorgon på jobbet och det är 5 personer som kommer hit imorgon på morgonen för att träffa mig. Men jag orkar inte berätta till chefen, kollegor osv.

Jag får verkligen tänka: hade jag varit riktig sjuk hade jag inte heller kunnat komma.

Så jag stannar hemma torsdag och fredag. Men vad ska jag ha för nåt? Med migrän stannar man inte hemma 2 dagar (dessutom har jag aldrig haft migrän). Magsjuka i augusti? Konstigt. Förkylning är inte borta på måndag i så fall. Ortopediska skador skulle inte heller försvinna helt tills måndag. Behöver era idéer.

Lycka till imorrn!

Jag brukar också tänka så, det kan ju vara så att man blir riktigt sjuk :)

Jag brukar ha migrän annars så för mig hade det varit enklast att dra till med det. Men i din sits skulle jag nog bara säga förkylning. Efter fyra dagar hemma så borde ju en förkylning vara rätt bra, så när du kommer på måndag kan du ju fejka lite bara att du är fortfarande inte helt pigg, men ändå okej för att jobba :)
  • Loviisa89
    Ladythewinter skrev 2019-08-14 13:33:04 följande:

Hur mår ni alla av progrestoronet? Det spökar rätt rejält hos mig och har varit det värsta med behandlingen hittills. (korta protokollet) Sjukt ömma bröst, mensliknande värk, det drar och sticker i livmodern, trött och så otroligt ledsen hela tiden..

Jag har bara tagit lutinus en gång, men då fick jag rätt mycket biverkningar. Blev väldigt lös i magen och fick en jättehemsk migrän mot slutet. Är ju väldigt jobbigt att man kan få så mycket biverkningar och inte har en aning om det beror på lutinus eller graviditet. Hoppas att det är graviditet i ditt fall :)
  • Loviisa89
    Fifen skrev 2019-08-14 15:44:27 följande:

Hej, 

Jag är ny här och tänkte att jag skulle försöka hänga med i tråden.Vill börja med att säga tack till alla som delar med sig av all nyttig information!

I september är det dags för mig och min sambo för vår första FET. Vi haft en ganska så lång resa hit. När jag var 17 fick jag reda på att jag aldrig skulle kunna bli gravid. Men tack vare ett fantastiskt läkarteam och forskare som vågar tro på sin forskning står vi här nu med drygt en månad kvar till vårt första försök och har faktiskt oddsen på vår sida för en gångs skull!

Vi har redan gjort 3st ÄP och har 8st 5dagars blastocyster i frysen.

På grund av allt annat runtomkring så har både jag och min sambo varit så fokuserade på allt annat som varit tvunget för att gå vägen för att nå till denna punkt, och så helt plötsligt närmar det sig! Och jag känner mig sjukt oförberedd! Ingen av oss har någon aning om vad som väntar och jag har knapp hunnit läst på något alls. Vad ska man göra för att optimera sina chanser? Har ni fått några råd?

I mitten av september gäller det!

Välkommen!

Vad är det som gör att du tidigare inte kunde bli gravid och att det nu har ändrats? :)

Vad spännande med er första insättning! Mitt bästa råd är att försöka hitta på saker under ruvardagarna så de inte går så otroligt långsamt :)
  • Loviisa89
    Fifen skrev 2019-08-15 13:28:00 följande:

Tack! 

Jag föddes utan livmoder men med alla annat så som äggstockar, äggledare mm. vilket upptäcktes när jag var 17. Så jag har ingått i ett forskningsprojekt om livmodertransplantation och under förra hösten genomförde jag en transplantation som (peppar, peppar) gått väldigt bra. Innan operationen genomfördes allt med hormonbehandling,  ÄP, befruktning och infrysning, så nu i september är det dags för nästa steg med insättning. Oddsen är med oss dåd det är 86% av de som varit med i tidigare studie som fått barn. Dessutom har 3 st i projektet blivit gravida på första försöket. Jag har bestämt att jag ska bli den 4e att lyckas med det :)

Okej, jag får redan nu försöka boka in aktiviteter då! Jag tycker redan nu att väntan är olidlig! Så kan nog inte föreställa mig den oändliga väntan som kommer vara sen!

Finns det något som man inte bör göra nu innan insättningen eller efter insättningen?

Är det någon som hört något om restriktioner om mat och dryck? Jag vet att jag läste någonstans inför hormonbehandlingen att för mycket koffein inte är något bra.

Ojj, det måste varit väldigt tufft att få det beskedet som 17-åring. Men häftigt att man kan transplantera livmödrar, vad skönt att det än så länge verkar lyckat :) Spännande, håller tummarna för att du blir den fjärde! Vet ni ungefär när i september det blir? :)

Vår klinik rekommenderar bara att man ska äta och dricka som gravid efter insättningen, alltså ska man inte dricka så mycket kaffe tex då. Det är väl inte så mycket mer generellt man ska undvika, utan leva som vanligt (lättare sagt än gjort).

Vid en första insättning är det nog bäst att inte blanda in så mycket alternativa saker heller, kan ju fungera på första försöket. Efter ett par insättningar blir man mer desperat och känner att man måste göra någonting annorlunda eftersom det inte funkat, det är där jag är, haha :)
  • Loviisa89
    Hedblomster skrev 2019-08-15 19:38:49 följande:

Tack!!! Förra gången blev jag så glad för att vi fick så många fina och allt gick så bra till en början, så det var snopet att det inte gick vägen. Nu bryr jag mig nog inte lika mycket om antalet för det betyder inte så mycket... Men klart man vill ha lite att ta av iaf :) Jag mår bra, har haft lite huvudvärk bara. Får ont i mina nipples också, haha. Men ska bli skönt när sprutperioden är över, trött på orgalutran!

Haha, jag fick också ont i mina nipples vid stimuleringen nu i maj :)

Hoppas äggplocket går bra och att det vill fästa hela vägen den här gången :)
  • Loviisa89
    LLW skrev 2019-08-15 22:18:12 följande:

Det blir inga fler försök där :( Fick veta idag att dom tycker att eftersom vi gjort sammanlagt fyra återföringar så anser dom att vi fått tillräckligt mycket hjälp trots att första gick åt skogen. Känns skönt att ha fått svar men såklart tråkigt att det blev ett nej.. Ska till Falun på måndag för startmöte sen kör vi igång med nässpray på CD 21, är på 10 idag! Hoppas tiden går fort nu!

Men fy vad tråkigt att ni inte fick ett till försök på rmc när läkaren lät så hoppfull :(

Vad skönt att ni kan börja så pass snart i Falun! Och spännande att få prova långa protokollet :)
  • Loviisa89
    Limarie skrev 2019-08-16 10:47:18 följande:

Nej. Det blev inget. Inget av de 4 befruktades trots ICSI. Jag är tom, vi är tomma. Inget svar vad anledningen kan vara. 

Vi borde försöka igen säger läkaren, vi har ju tre gratis försök (när vi nu blir kallade). Det känns meningslöst och för smärtsamt. Vi hade gärna velat gå över till donation nu. Eller vad kan man mer göra för att veta: Varför går det inte? Varför har ingen någon förklaring? 

Men fy vad orättvist!!! Att ni inte ens kan få någon befruktad, många kramar till er! <3

Går det att använda de gratis ivf:försöken för att ha spermie eller äggdonation? Då kanske ni kan prova det. Men det är ju inget litet beslut att gå över till donation heller. Nu får nog ta er tid att smälta allt och bara vara ledsna :(
  • Loviisa89

Nu är jag ruvare igen, hoppas så att det tar sig denna gång! Om inte ska vi göra mensblodtestet har vi bestämt, ska köpa grejer i veckan så jag är beredd.

• Loviisa89
    LLW skrev 2019-08-17 18:02:29 följande:

Ååh har det gått bra? När har du testdag?

Ja, insättningen gick bra, brukar inte vara så mycket problem. De tinade vårt femdagars nu, så vi har tre sexdagars kvar i frysen :)

Testdag är 30/8. Men läkaren sa att jag borde kunna testa om 10-12 dagar, aldrig varit med om att de sagt emot sitt testdatum innan, haha :)
Svar på tråden IVF hösten 2019