Vad gör ni i denna värme?
Ett tips för värmeböljor är att besöka museer, bio, kyrkor, bibliotek och andra inomhusattraktioner. Jag tänker ofta på uteaktiviteter på sommaren, parker, festivaler, skogen, zoo, uteserveringen, men en dag med luftkonditionering på ett museum är helt rätt.
Sen gäller det att ta vara på de svalare stunderna på dygnet för att vara aktiv. Tidiga gryningspromenader med hunden och att låta barnen vara ute och springa en stund i skymningen. Det går liksom inte att göra något hårdare fysiskt arbete när det är riktigt hett så det gäller att få utlopp för det på andra stunder. Mannen går på luftkonditionerat gym, men jag tycker att det är riktigt jobbigt att träna i den kalla innemiljön. I min studio har de två fläktar och tvärdrag och så får man anpassa hur hårt man tränar efter omständigheterna. Vi har även nära till pool så vi badar åtminstone en gång om dagen och det går bra att simma några längder om man har extraenergi.
Sedan har jag svårt för att laga varm mat när det är riktigt hett och vi äter övervägande sallader, wraps, smörgåsar och frukt i mängder på dagarna. Nog blir det en del varma middagar till barnen, men jag har även bunkrat upp för dem i frysen för att slippa stå vid spisen.
Vi har en fläkt i varje sovrum och en skruttig AC.
Jag har nästan semester. Jag är egen företagare och har dragit ner arbetet till några timmar om dagen.
Sedan har vi en vecka i farmors stuga, med bad hela dagen.
Och jag älskar värmen.