4 mån bebis svår att somna. Tips????
Håller med många i tråden. Det är bra med rutiner, men du behöver inte tänka att rutiner nödvändigtvis handlar om exakta tider. När din dotter börjar visa trötthetstecken, påbörja då kvällsrutinen. Oavsett om det är kl 18 eller 23, låt det vara lite flexibelt. Hon lär sig då att varje kväll att vi gör så här innan natten, och sen när hon blir äldre har hon enklare för att trappa ner och komma till ro vid nattning.
Vår kvällsrutin såg ut ungefär så här vid 4 mån:
Smörja kroppen med hudkräm (problem med torr hud) och då även lite massage
På med pyjamas
Flaska ersättning
Somna i famnen medan vi sjöng blinka lilla stjärna. Ibland satt vi i soffan, ibland låg vi i sängen tillsammans. Kunde ibland ta upp emot en halvtimme att komma till ro ändå i början.
Nu vid 9 mån ser det ut så här:
En portion gröt med lite frukt
Borsta tänderna
Smörja och få massage
På med pyjamas
Läggs i sängen, en av oss sitter bredvid och håller handen, sjunger på blinka lilla stjärna. Somnar på 5 min.
Lite ändrat, men grunden är densamma. Så fort min dotter visar tecken på att hon är redo för att somna utan att hålla handen, då testar vi det :) Vid 4 mån somnade hon mellan 19-22. Nu är det alltid mellan 18-19, oftast blir det gröt 18 och hon har somnat vid 18.45.
Släpp på kraven på henne och dig själv. Hon kommer somna själv en dag och det kommer vara tufft i omgångar med sömnen. Vid 7-8 mån brukar alla bebisar gå igenom en lite sömnrubbningsfas (min tjej kunde då ha 1-1,5h nattningar då det var oroligt i kroppen) och nu är min dotter inne i sina första riktiga mardrömmar. Så hon vaknar ofta, gråter och behöver vara nära. Då behöver de mer stöd och trygghet, helt enkelt. Följ din tjej och hennes signaler, så kommer det gå bra till slut. För vissa går det snabbt och andra bebisar behöver längre tid. Det viktiga är att komma ihåg att det är okej!
Det är tufft, men du klarar det!