Melanie3490 skrev 2019-08-03 07:12:13 följande:
Okej ni har nog rätt, men allt jag läser är ju att man ska börja skapa rutiner när de är runt 4 månader och att dem runt 3 månader sover hela natten..
och oftast är hon trött vid 8, röd runt ögonen, gnuggar sig i ögonen och gnällig.
Då blir de samma visa endå..
men ska absolut prova att bara låta henne somna när hon är trött oavsett tid, och inte försöka somna henne samma tid.
De flesta sover
inte hela natten vid 3 månader. Hos mig är det 2 av 7 barn som sovit hela nätterna då. De övriga har inte sovit hela nätter förrän vid runt 12 månader.
Stora barn mår bra av rutiner. Små barn mår rätt bra av det också, så länge de där rutinerna är flexibla. Spädbarn däremot, de mår bäst av att följa sina egna scheman. De behöver äta när de är hungriga och sova när de somnar. Många föräldrar mår dåligt av att inte ha rutiner, och det är därför BVC ofta rekommenderar det. För föräldrarnas skull alltså - inte för barnens.
Alla mina barn har följt sina egna tider och inte haft några andra rutiner än sina egna. De har alla mått utmärkt av det, och när de blivit större och börjat äta vanlig mat och sova middag bara en gång om dagen, då har rutinerna kommit alldeles av sig själva.