KajsaLouise skrev 2019-10-26 17:50:23 följande:
Tack! :) svårt att inte klandra sig själv känner jag. Jag brukar vara min största fiende. Det lät på läkaren som att det inte fanns någon anledning att vänta och på nått sätt att detta var sista chansen. Sen sa hon att hon inte tyckte vi skulle vänta längre än 1-2 månader. Sättet hon lade fram allt på fick det att låta som att det ändå var lite panik. Gynekologen vi gjorde utredningen hos sa till mig när jag frågade om när jag hamnar i klimakteriet att: det kan vara idag, imorgon eller om ett halvår. Det är svårt att veta. Något längre perspektiv än ett halvår hade han inte... Jag tänker också på alla sjukdomar som kommer med vintern och som kanske inte direkt booztar behandlingen. Allt ska ju liksom klaffa.
Ja,jag förstår att många hinner både ikapp och förbi på så lång tid som ni försökt. Så är det ju. Det är bara nått man måste genomlida. Samtidigt tycker jag ofta ovissheten och tankarna om när en viss kompis ska skaffa barn är värre. Bättre att veta på nått sätt. Beskedet om att de är gravida är värst tycker jag. Sen kan man ju få mysa med barnet och det är ju trevligt :) Får verkligen hoppas att allt sker av en anledning! Ni får fokusera på det ljusa i ert liv nu!
Det låter inte alls flummigt. Det låter som att du prövat det mesta och tänkt i nya banor med ett enda mål: en bebis! Om målet är så starkt gör man väl mkt för att nå det och när behandlingar fallerar kan man ju ge upp eller ge sig på det som kan fungera. Man har ju inte heller all tid i världen och måste göra val. Du gav inte upp utan anpassade dig till nya förutsättningar. Tycker att det låter väldigt starkt av dig! Du måste ha lärt dig väldigt mkt om dig själv och det är ju en vinst det med. Jag har redan sagt till min sambo att vi såklart kan göra slut, för jag förstår att han har alla möjligheter att hitta en ny tjej och få barn. Det lät ju som ett av dina första steg också. Hoppas att jag och min sambo blir starkare av den här resan precis som ni blivit!
En fråga som ligger lite i framtiden nu såklart, men om ni vill ha syskon. Kommer ni satsa på äggdonation direkt då?
Jag känner igen det där med att vara sin största fiende..... jag har också lätt för att hamna där. Min man har svårt att förstå det men jag har alltid känt att det är lättare att klandra mig själv än någon annan. Då tycker han att jag är för hård mot mig själv, vilket han har rätt i....
Jadu..... egentligen kanske ni bara ska köra då? Tänker om det är nu eller i januari så har det ju gått några mer månader och då kanske det har blivit sämre?
Ja jag har lärt mig mycket genom de här åren. Lärt mig hantera saker på ett helt annat sätt så det är skönt att se att det har gett något. Jag tror att det är viktigt att hitta varandra i allt. Lyssna på varandra, ge varandra utrymme, bli arga på situationen, ta pauser från allt (vi åkte på spa bland annat), kramas, acceptera att vi hanterar saker olika osv. Att inte vända sig från varandra i sorgen.
Alltså...... jag har alltid tänkt att jag ska ha två barn. Det har liksom alltid varit det självklara. Men under de här åren som har gått har jag accepterat att jag kanske bara får ett barn. Till och med det har stundtals känts avlägset. Just nu känner jag sån tacksamhet och respekt över att jag faktiskt kanske kanske kanske kan få ett barn. Om jag skulle försöka tänka steget längre (vilket är svårt för jag knappt vågar lita på att det här ska gå vägen) så känner jag nog såhär..... jag kommer att vilja försöka på egen hand ganska kort efter förlossning. Eller ja.... jag vill låta kroppen läka ordentligt och så först, men du förstår kanske vad jag menar? Om det inte funkar vet jag helt ärligt inte om vi orkar oss in i en runda till med allt vad behandlingar innebär. Jag vet inte om vi kommer att tycka att det är värt det. Då vill jag nog hellre lägga min energi och kärlek på det barnet vi har. Men det är så svårt att säga helt säkert! Jag kanske sitter här om ett år och tänker helt annorlunda!
Hur har det känts med en dag distans till allt?