Anonym (Nix) skrev 2019-09-08 12:31:11 följande:
Jag var inte sagt något om att barn som lämnas blir psykopater. Men finns ju ett ganska stort spann mellan att bli psykopat och att få den allra bästa och tryggaste uppväxten... De flesta välfungerande människorna vill att deras barn ska få det sistnämnda och experimenterar inte men sina små spädbarns anknytning och trygghet. Visst om man har en allvarlig förlossningsdepression eller annan allvarlig psykisk ohälsa som någon ovan skrev om så är det kanske det minst dåliga alternativet och ett råd man få. Men ingen professionell psykolog skulle rekommendera det till en frisk och välfungerande förälder.
Jag hade ingen allvarlig förlossningsdepression. Jag klarade mig utan mediciner, men med samtal och tid till saker som fortfarande var viktiga för mig.
Jag har heller aldrig strävar efter att göra saker helt perfekt för mitt barn. Jag, och vi, har strävar efter en familjesituation som fungerar för alla inblandade. Det hade säkert varit bättre att vara hemma tills skolstart, men ingen av oss föräldrar var särskilt intresserad av ett sådant liv, till exempel.