Inlägg från: Anonym (Går jättebra!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Går jättebra!)

Sova borta? (Barn under 1 år)

Är barnet tryggt och inte har kolik eller liknande så ser jag inte problemet riktigt. Ett så litet barn behöver närhet. Sen om det är av mamma, pappa eller mormor bryr de sig mindre om när de är så små.

Vi lämnade vår dotter hos sin mormor och morfar (som hon träffat flera gånger i veckan sen hon föddes) över natten första gången när hon var 5 mån och det gick finfint. Hon var dessutom flaskbarn så inga problem med att pumpa ur heller.

Tycker att det är rent löjligt av vissa mammor att shamea nån för att man behöver lite tid för sig själv och komma med påståenden som att man förstör anknytningen, barnet blir otryggt och blaha blaha!

Jaha, du vill sitta fastklistrad vid ditt barn 24/7 fram tills det fyller 2 typ. Och? Vill ni ha guldmedalj? För de får det att låta som att vi som har ett behov av att få lite tid som par och för sig själv 2 gånger per år är helt förfärliga föräldrar som inte knutit an till våra barn, inte älskar våra barn som de gör och mycket annat som helt enkelt inte stämmer!

Nyttja barnvakt! Åk på spa och njut som par och kom tillbaka som en lite piggare och gladare mamma och pappa! :)

• Anonym (Går jättebra!)
    Anonym (Nej) skrev 2019-09-18 22:33:14 följande:

Nej, det är fel att lämna bort barnet när det är så litet!

Ni får åka bägge två men var för sig. Ni åker med varsin kompis och den ena åker ena helgen och den andra tar helgen efter. Era behov ligger på is tills barnet är större och tryggare.

Jag hade också tufft med första barnet och den omställningen det var att vara förälder - särskilt till ett krävande barn. Men lösningen är inte att lämna bort det.

Det är med den här taktiken man glider isär som par och till slut separerar när barnet knappt hunnit fylla 2...
  • Anonym (Går jättebra!)
    Anonym (Nej) skrev 2019-09-19 20:32:46 följande:

Dom måste hitta sin dynamik som familj och när barnet är så litet så ska det knyta an till sina föräldrar. Barnet har inte ens funnits i deras liv längre än 8 veckor.

Nu är livet annorlunda och dom behöver hitta på saker som familj, för barnet binder dom nu samman för livet.

Om man glider i sär för man skaffat barn var man nog inte rätt för varandra från början.

Jaa jag kan hålla med om att barnet är lite väl litet än. Men om 2-3 månader till så tycker åtminstone jag inte att det är nån större fara att vara borta över natten.

Om man aldrig får tid över för varandra och alltid går helt upp i barnet så påverkar det i allra högsta grad förhållandet. I alla fall om det pågår under längre tid. 2 mån är inte så länge men jag tror ändå på att försöka komma ut som par och inte alltid bara vara mamma och pappa för att inte tappa bort varandra och det man hade på vägen. Det tjänar alla i familjen på i längden.
Svar på tråden Sova borta? (Barn under 1 år)