• Normie

Sova i eget rum när föräldrar är vakna

Hejsan,

Snart fyller vår son 5 (dagar) och vi är överlyckliga, bedrövade, förväntansfulla, rädda osv. osv. som man kanske skall vara som förälder.

Så fort vår grabb sover kikar jag på forum som familjeliv.se för tips och tricks.

Något jag inte hittar information om är huruvida barnet kan sova i eget rum under tiden föräldrarna är vakna. Alla svenska artiklar avråder att barnet sover i ett eget rum pga ökade risker för plötslig spädbarnsdöd.

För att hjälpa mig själv att få svar skriver jag lite om hur vår dag ser ut.
    Vi har börjat få igång lite rutiner och ser ungefär ut på följande vis.
    Tidig morgon börjar vi med byte lite avtorkning, matning, och häng alla 3 tillsammans. När han blir trött får han sova i barnvagnen (som han trivs jättebra med). Vi har det ljust och pratar som vanligt, musik eller tv rullar. Sedan loopas detta tills "nattpassen" börjar.

Vi ser det som 2 nattpass.

Pass 1: Matning, lätt tvätt med byte och nattning i vårt sovrum. Vi föräldrar hänger kvar uppe med baby monitor (trådlös m. skärm) igång i andra rum.
    Pass 2: När grabben vaknar kör vi samma som Pass 1 fast vi lägger oss och sover i samma rum.

Fråga: Gör vi fel i Pass 1? Skall man inte låta barnet sova i eget rum ens om man är vaken själv? Vi vill på något vis skapa lugnare miljö under nattetider och lite livligare under dagen.
Svar på tråden Sova i eget rum när föräldrar är vakna