Inlägg från: möjligt |Visa alla inlägg
  • möjligt
    Jahajaa skrev 2019-10-17 20:45:49 följande:

Har bara ammat henne, och nyligen lagt till små smakportioner. Men vikten ökar som den ska iaf

Isf är det standard, hon växer troligtvis exakt som hon ska och eftersom BVC s kurva är lite av ett statistikmisstag så ser det konstigt ut. Man kan med smning få något som kallas en amningspuckel då tillväxten är snabbare än kurvan och sedan långsammare, pågrund av att BVC kurvan i sig är missvisande så kan denna puckel se gigantisk ut.

Om du laddar ned en app som heter Growth så kan du lägga in din bebis värden på WHO kurvan som går från 0-24 mån

Det är en korrekt kurva och den som är internationell standard, då kan du är hur hon egentligen följer
  • möjligt
    Jahajaa skrev 2019-10-17 21:00:18 följande:

Åh, tack så jättemkt för ditt svar! Det ska jag göra :) Man blir så nojjig när dom börjar prata om extrakontroller och så, och sen om man googlar blir ju bara saker värre! Haha ;) Jag har också tyckt att det verkar märkligt att bebisarna ska lyckas följa en kurva så exakt :)

Till och med på BVCs kurvor så får de vandra mellan kurvorna en del och det räknas till det normala men baserat på hur din kurva ser ut så tror jag den ligger klistrad på WHO kurvan :)
  • möjligt

Sen är ett tips att fokusera mest på viktkurvan när det gäller detaljer i den åldern för det blir oftast mindre mätfel där

• möjligt
    Jahajaa skrev 2019-10-17 21:38:30 följande:

Hon tappade när jag la in kurvan i den andra också, men jo, det kan ju faktiskt vara mätfel också. Men som sagt viktkurvan är ju bra och det känns ju skönt iaf :)

Bara bra att BVC fortsätter att mäta och hålla koll då :)

Sen finns det möjligheten att det är mätfel, att det är en amningspuckel eller som en läkare berättade för mig att de ofta växer i små spurter och då kan det ibland se lite hackigt ut i kurvan om man mäter ofta. Dvs de växer inte ett par millimeter per dag utan ibland ingenting och sen ett par centimeter över några dagar. Var iaf så han berättade för mig.
Svar på tråden Längdkurva