annabellelee skrev 2019-10-19 21:50:07 följande:
Ok, så man måste både ha en ickeakademisk bakgrund och "knegarjobb" för att svara på din fråga? Jag kommer inte från vad du kallar "gynnad miljö", utan hade föräldrar med jobb på "kontor, sjukhus, verkstad", men har själv slitit mig till univeritetsexamen.
Jag tycker såklart att Greta har rätt i sak eftersom hon säger det som forskarsamhället säger. Menar du att den samlade forskarkåren fabricerar forskningsresultat för att reta vita medelålders män?
Greta som person kan man naturligtvis ha åsikter om, men hennes budskap är okontroversiellt.
Tack för vettigt svar. Jag har liksom du en examen och är också ganska övertygad om att det IPCC säger stämmer hyfsat. Men inget Greta sagt har tillfört något jag inte visste innan. Då hon pratar om vad man konkret skulle göra åt utsläppssituationen låter det inte förtroendeingivande. Tycker det var rätt strongt av henne att sätta sig framför riksdagshuset. Men att hon blivit sån ikon nu känns mer som att hon är en ikon för aktivism. Att hon personligen har blivit någon slags expert känns underligt.
Och vad värre är, de som höjer henne till skyarna på sociala media och i min bekantskapskrets är precis de som förordade en generös flyktingmottagning. Köper man bara ett aktivistpaket?
Tycker verkligen alla kvinnor att situationen efter flyktingmottagning, och att de åtgärder som behöver göras för att hantera koldioxidnivå är okomplicerade? Ska människor verkligen inte få äta kött, resa och ha bil? Har personligen dragit ned en hel del, men känner också att man måste funder på t.ex.utbyggd kärnkraft. Och jag kan inte säga åt någon annan att ändra sitt liv. Trots att jag inget hört från Greta som jag inte visste själv.
Kul höra från dig. Vore kul höra från fler. Med olika bakgrunder och yrken. Ingen som är ens lite skeptisk mot allt runt om Greta nu? Och mot mängden flyktingar som tagits emot? Och kanske lite de former som Metoo tog sig?