Inlägg från: närkommertrean |Visa alla inlägg
  • närkommertrean

Sämsta möjliga resultat, 1:2 på KUB test, hjälp!!

Jag är 32 år och fick 1:2 för trisomi 21 och 1:267 för trisomi 13 och 18. Till mig sa de att man fick gå vidare med nipt om man fick 1:50-1:200 men fick man sämre siffror än så fick man göra moderkaksprov eller fostervattenprov. Moderkaksprov kan man göra i samma vecka som man gör kub. Missfallsrisken är samma för både moderkaksprov och fostervattenprov. Vi försökte med moderkaksprov men moderkakan låg i bakvägg så det gick inte att komma åt den utan att gå igenom fosterhinnorna. I v 15 gjorde jag fostervattenprov, det var på en tisdag och på fredagen fick jag svar på korta analysen som inte visade någon kromosomavvikelse. Det gjorde inte heller den långa analysen som vi fick svar på veckan efter. I vårt fall var nackspalten bred, 3,5 mm, vilket ökar risken för missbildningar på t ex hjärtat. Därför fick vi ett utökat rul som inte heller visade några avvikelser. Nästa vecka blir vår son 4 månader och han är fullt frisk trots bred nackspalt och usla siffror på kub. Jag håller tummarna för att det går bra för er och lilla bebisen!

• närkommertrean
    nypan78 skrev 2019-10-29 11:20:57 följande:

Jag har inte mycket hopp just nu men har nu ångrat mig att jag inte gjorde mkp direkt. Ringde till spec mödravård igen och fick til i Huddinge på torsdag morgon!

Kommer nu igång ditt beta Hcg och papp-a från KUB? Mitt var verkligen så dåligt...

Tyvärr. Eller jag minns inte ens att jag fick veta några såna siffror. Jag förstod det som att det var nackspalten som drog ner siffrorna för vår del så det inte fanns någon mening med att ge mig några andra siffror. Fast samtidigt vet jag flera som haft bredare nackspalt men som fått lite bättre siffror än vi så det känns som att blodprovet också borde ha dragit ner lite också. Lycka till på torsdag!
Svar på tråden Sämsta möjliga resultat, 1:2 på KUB test, hjälp!!