Chastity92 skrev 2020-01-01 21:07:18 följande:
Men gud vad roligt att du/ni kan höra hjärtat med doppler! ????
Jag blir avundsjuk nu, har inte själv vågat införskaffa en doppler då jag är nojjig att man inte ska höra något...
Det är enkelt att använda doppler om man har ett tränat öra.. :) Men annars finns det utrymme för feltolkning som antingen tröstar falskt eller skapar oro. Bland annat om man inte kan skilja på olika ljud samt om man hör fetalarytmier (omogna hjärtan har ofta tillfällig arytmi och är inget farligt i nästan alla fall, men ofta kan modern oroa sönder sig om hon skulle höra detta). Barnmorskor på MVC brukar ofta avråda pga. denna anledning (även om dom inte säger det rakt ut). För oss inom vården är det dock inte direkt någon avrådan kollegor sinsemellan direkt, mest för att jag antar att man litar på varandras kompetens? :)
Dock ska man ju inte överanvända dopplern, dels för att just senare i graviditeten är fosterrörelser det tecken på att barnet mår bra. Om det avviker ska ett CTG göras för att kunna avgöra om barnet mår bra eller inte, en doppler registrerar ju egentligen bara ett ögonblick och ger ingen helhet. Ett CTG ger däremot en helhet eftersom du kan följa fostrets aktivitet, bla. genom att studera hjärtats decelerationer och accelerationer. För det andra så vet man ju inte hur fostret påverkas vid överdrivet användande. Det finns studier som konstaterar att ultraljud i sig är ofarligt, men om man koncentrerar ultraljudsstrålen på ett visst ställe (i viss mhz) under ett tag höjs temperaturen i området upp till x centimeter ner i vävnaden. Hur fostret reagerar på värmeväxlingen vet man inte riktigt och därför ska doppler inte överanvändas för säkerhetsskull. Det finns några få teorier (bla. att barnet kan bli vänsterhänt), dock ingenting som påvisar dödlig utgång, men det är enstaka studier. Däremot så finns det riktlinjer som hävdas inom bla. EU m.m om sk. "säkert användande". Hemmadopplers är oftast svagare än de som du hittar på ultraljudsmottagningar, KK, FL med mera. :)
Men visst är det mysigt att kunna lyssna på hjärtat. :) Jag lyssnade även under min graviditet med dottern (i måttlig mängd). Jag tycker att du lugnt kan skaffa en doppler om du vill. Men innan dess tycker jag att du borde titta på lite videos, läsa på och själv söka efter lite studier (rek. amerikanska) för att bilda din egna uppfattning. Så att du inte köper än och känner sig helt vilse. Helt ditt val! :D