Bebis följer inte med blicken
Dom flesta barn i den åldern ska kunna fixera blicken efter ett föremål.
MEN det behöver inte betyda att något är fel för vi alla utvecklas olika i olika takt, är ju ändå värt att kolla upp.
Dom flesta barn i den åldern ska kunna fixera blicken efter ett föremål.
MEN det behöver inte betyda att något är fel för vi alla utvecklas olika i olika takt, är ju ändå värt att kolla upp.
Ja, jag oroar mig en del. Främst pga läkare inte säger så mycket mer än att uppföljning sker. Och det är klart, det är ju allt vården säger för att inte oroa. Men när jag söker på information på nätet och hos vänner med barn är det ganska vanligt att blicken inte fäster men det är bara vi som är inkopplade med ögonläkare och neurolog. Känns märkligt/?orättvist? att vi är i vårdsnurran men det är givetvis bra att det utreds.
Så jag söker främst föräldrar med erfarenhet, vad var stegen och hur gick det? Men jag antar att jag får kräva tydligare svar från vården.
Det finns misstänkt autism/aspberger i släkten, dock ej utrett. Troligen pga uppväxt i Finland under 30/40/50talet. (Har ingen erfarenhet om sådana utredningar skedde i Sverige under den tiden, troligen inte). I övrigt har släkten följt utvecklingskurvorna, min son är den första som inte gör det.