Inlägg från: bananfluga19 |Visa alla inlägg
  • bananfluga19

Bebis följer inte med blicken

Räven33 skrev 2019-10-31 08:45:01 följande:

Hej,

Min bebis har sedan start inte brytt sig om sin omvärld. Han är nu 3månader, och tar kontakt med mig när han vill, han kanske tittar mig i ögonen totalt 30min/dag. Det kan komma ett litet leende vid amning. Han följer aldrig en leksak, och tar inte heller kontakt med BVC-läkarna vid kontrollerna.

Vi har nu varit på två besök hos ögonläkare som inte heller får kontakt med honom. Utan han tittar på henne i slutet på besökstiden och slår undan blicken så fort läkaren svarar tillbaka. Vi har ytterligare en tid om två månader. Men vi har även fått en remiss till barnneurologen.

Jag förstår att det är för tidigt att spekulera om eventuella funktionshinder. Men finns det någon förälder med erfarenhet? Jag hittar knappt några trådar om erfarenheter utan finner mest medicinska artiklar som bara har information om hinder och diagnoser från ca 12måmaders ålder.

Har någon erfarenhet om en sådan utredning?

Hej! Jag förstår din oro, då jag varit/är i liknande situation själv. Min son följer dock leksaker och är besatt av leksaker och babblarna. Men känner igen mig i att han inte tar så mycket kontakt och slår bort blicken.

Jag oroade mig extremt mycket då han inte gav så mycket ögonkontakt från födseln och framåt. Nu är han 6 månader och jag är fortfarande orolig ibland då han ofta slår undan blicken men barnläkare menar att de inte ser nåt avvikande. 

Uppdatera gärna om hur det går och skriv gärna privat om du vill prata av dig! 
  • bananfluga19
    sandrabeerg skrev 2019-10-31 19:02:49 följande:

Vårt barn var inte så intresserad av människor och böev tidigt diagnostiserad med autism. dock var han väldigt intresserad av saker och särskilt sådant som glittrade

hej. jag vill jättegärna höra mer om detta. anade ni att något var lite annorlunda?vid vilken ålder började han visa tecken, och på vilket sätt? va han väldigt lugn eller extra gnällig eller liknande?.skriv gärna privat blir jätte tacksam för svar
Svar på tråden Bebis följer inte med blicken