• Hedblomster

6 misslyckade återföringar - vad nu?

Hej!

Vi har precis misslyckats med vår sjätte embryoåterföring och skulle vilja ha tips från er kunniga människor därute. 

Lite bakgrund:
    Vi är 29 respektive 30 år, försökt sedan mars 2017. Fick ett utomkvedshavandeskap ett par månader senare och opererade bort ena äggledaren.

Utredningen våren 2018 visade ingenting, inte heller spolningen av den äggledare jag har kvar.

Började vår första ivf i januari 2019, privat på Livio Falun. Kort protokoll, 13 ägg ut, tio befruktade. Ett återfördes färst, två frystes ned på dag fem och två frystes på dag 6. Färsk återföring blev ingenting. Första frysta återföringen blev ingenting. Fick förresten lutinus även här med FET i naturlig cykel. Andra frysta fick jag lutinus, progynon och trombyl efter återföring. Blev ett plus som höll i sig i några dagar innan jag fick hugg i magen och blod och plusset försvann. Vid tredje frysta återföringen skulle vi få återföra våra två kvarvarande embyon men ett klarade inte upptining. Alltså blev det ett kvar som dock inte var perfekt. Fick återigen lutinus, progynon och trombyl men det blev inget. 

Vår andra ivf började vi nu i augusti på Akademiska i Uppsala. Samma protokoll, tolv ägg ut och elva befruktades. Ett återfördes färskt och fyra frystes ned på dag fem. Färska återföringen blev inget. Första frysta tog jag bamyl på eget bevåg (ca 80 g per dag) samt lutinus och det blev ett plus, men även här gick det bara någon dag innan jag fick hugg i magen och blödning och nu är plusset borta. 

Sammanlagt är alltså sex blastocyster återförda från två äggplock. Vi har tre kvar i frysen just nu. 

Jag har fått recept på trombyl igen från en privat gynekolog så det kommer jag ta. Men annars då? Vad kan jag önska från min läkare? De på Akademiska har sagt att de inte ger annan medicin än lutinus. 

Bör vi försöka igen utan några ändringar? Bör jag byta kost? Gå till Marie på Fertilitetplus? Byta klinik när våra frysta är slut? Böna om två embryon insatta?

Vi har inte riktigt ekonomisk möjlighet just nu för utredning utomlands. Jag har varit i kontakt med Fertilitetplus men även det blir ganska dyrt med resorna. Men är det några prover jag absolut borde ta via dom eller tex Werlabs? I så fall får vi punga ut. 

Vet att det finns många här med enorm kunskap så hoppas på tips! Men om inte har jag i alla fall fått skriva av mig :)

Instagram: ttcsomewhereinsweden. 1 utomkvedshavandeskap. 2 ivf. 6 återföringar. 2 kemiska graviditeter.
  • Svar på tråden 6 misslyckade återföringar - vad nu?
  • Iiiaaa
    Hedblomster skrev 2019-12-02 08:24:26 följande:

Tack för att du frågar! Det blev tyvärr inget denna gång :(

Åh nej, jag beklagar! Vilka jäkla kämpar vi är som håller på! Men visst har du två kvar i frysen?
  • Hedblomster
    Iiiaaa skrev 2019-12-02 09:01:49 följande:

Åh nej, jag beklagar! Vilka jäkla kämpar vi är som håller på! Men visst har du två kvar i frysen?

Ja vi har två kvar i frysen nu. Men får se om jag får göra hysteroskopi först...
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. 1 utomkvedshavandeskap. 2 ivf. 6 återföringar. 2 kemiska graviditeter.
  • Shishii
    Hedblomster skrev 2019-12-02 10:54:23 följande:

Ja vi har två kvar i frysen nu. Men får se om jag får göra hysteroskopi först...

Jag beklagar verkligen, vet hur det känns

Jag ska också få göra hysteroskopi om det inte fungerar denna gång heller. Hört att det har hjälpt många...
  • Iiiaaa

Vad är syftet med att göra hysteroskopi? Hur görs en sådan?

• Shishii
    Iiiaaa skrev 2019-12-02 15:13:35 följande:

Vad är syftet med att göra hysteroskopi? Hur görs en sådan?

Man går in med en kamera och tittar mer ordentligt på om det finns mini-polyper och annat som exempelvis kan störa en implantation av embryot. Dessa tas sedan bort. Eftersom allt inte syns och märks när man spolar igenom äggledarna så tror jag att det kan hjälpa, om problemet nu är att något är i vägen.
  • Iiiaaa
    Shishii skrev 2019-12-02 16:44:16 följande:
    Man går in med en kamera och tittar mer ordentligt på om det finns mini-polyper och annat som exempelvis kan störa en implantation av embryot. Dessa tas sedan bort. Eftersom allt inte syns och märks när man spolar igenom äggledarna så tror jag att det kan hjälpa, om problemet nu är att något är i vägen.
    Tack för svar! Intressant. Det skulle jag också vilja göra. Jag gjorde en skrapning (pga MA) i somras, men dom kanske borde sett då om jag skulle haft polyper? 
  • Shishii
    Iiiaaa skrev 2019-12-02 17:53:59 följande:

Tack för svar! Intressant. Det skulle jag också vilja göra. Jag gjorde en skrapning (pga MA) i somras, men dom kanske borde sett då om jag skulle haft polyper? 

Jag vet faktiskt inte om man kollar efter sånt vid skrapning efter MA. Kan ju vara värt att kolla med din läkare om du kan få en remiss till hysteroskopi.
  • Olive2017

Hej!

2016 gjorde vi ivf pga manlig faktor, jag var då nyss fyllda 30. Allt såg superbra ut kring mig och vi satte igång med ivf. Ivf 1 och 2 misslyckades. Massor med mogna ägg, bra befruktningsgrad, flertalet embryon till frysen. Inför tredje försöket var jag ganska desperat och orolig för att jag aldrig skulle få bli mamma. Så jag testade med intralipiddropp, och blev gravid för första gången i mitt liv. Fick ett barn 2017.

2018 satte vi igång med syskonförsök. Tänkte att ?nä men intralipiddropp är nog humbug ändå, klart det va embryot som var bättre den gången..? 5 återföringar senare med fina blastocyster och ingen graviditet. Inför 6e återföringen tar jag intralipiddropp, och blir gravid.

Är så säker som man kan bli utan mer forskningsbaserade bevis att det är tack vare droppet.

Så, har ni perfekta embryon men inget tar så vill jag verkligen tipsa om droppet. Är ju vad jag vet inte några potentiella risker för varken bebis eller mamma så skadar inte att iaf testa! Innan man börjar fundera på äggdonation osv som ju kan vara lite mer komplicerat än droppet iaf.

Lycka till alla! Det är fruktansvärt när försök efter försök misslyckas.

• Hedblomster
    Olive2017 skrev 2019-12-12 10:50:29 följande:

Hej!

2016 gjorde vi ivf pga manlig faktor, jag var då nyss fyllda 30. Allt såg superbra ut kring mig och vi satte igång med ivf. Ivf 1 och 2 misslyckades. Massor med mogna ägg, bra befruktningsgrad, flertalet embryon till frysen. Inför tredje försöket var jag ganska desperat och orolig för att jag aldrig skulle få bli mamma. Så jag testade med intralipiddropp, och blev gravid för första gången i mitt liv. Fick ett barn 2017.

2018 satte vi igång med syskonförsök. Tänkte att ?nä men intralipiddropp är nog humbug ändå, klart det va embryot som var bättre den gången..? 5 återföringar senare med fina blastocyster och ingen graviditet. Inför 6e återföringen tar jag intralipiddropp, och blir gravid.

Är så säker som man kan bli utan mer forskningsbaserade bevis att det är tack vare droppet.

Så, har ni perfekta embryon men inget tar så vill jag verkligen tipsa om droppet. Är ju vad jag vet inte några potentiella risker för varken bebis eller mamma så skadar inte att iaf testa! Innan man börjar fundera på äggdonation osv som ju kan vara lite mer komplicerat än droppet iaf.

Skulle jättegärna testa droppet! Men min klinik använder inte det... Vet att man kan få det privat men har ganska långt till närmsta ställe och tycker det verkar så dyrt dessutom :(

Har iaf fått remiss till hysteroskopi nu! 9e januari är det dags. Om cykeln inte ändrar sig kommer det vara strax innan ägglossning. Antar att man inte får göra en FET typ 10 dagar efter hysteroskopi...?
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. 1 utomkvedshavandeskap. 2 ivf. 7 återföringar. 2 kemiska graviditeter.
  • Iiiaaa
    Olive2017 skrev 2019-12-12 10:50:29 följande:

Hej!

Kul att det verkar fungera för dig. Jag har fått intralipid vid två av mina återföranden men det blev minus båda gångerna, (fått plus då jag ej använt det), men i mitt fall kanske det inte är immunförsvaret det beror på.
Svar på tråden 6 misslyckade återföringar - vad nu?