Inlägg från: Anonym (Zoom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Zoom)

Vad blir det för mat?

Igår gjorde jag en tomatsoppa med broccoli och en halv ask bönor i, mixade den och strödde fetaost ovanpå innan jag åt den.

Jag stekte även lite torsk (enkelpanerad) och gjorde pommes-stora stavar av potatis och stekte i ugnen med lite olja och kryddor.

Det blev gott! 

• Anonym (Zoom)
    PH76 skrev 2024-12-11 17:36:29 följande:

Samma som i stort sett varje vardag, kyckling, svart ris och sallad, med en yogurtsås gjord på 0% yogurt.

0% yoghurt eller 0% fett?

Annars låter det lite konstigt! Skrattande

Igår lagade jag kycklinglårfilé i ugn med kryddigt ris. Har med mig lite till lunch idag på jobbet. 
  • Anonym (Zoom)

Igår blev det köttfärs fräst med gul lök och lite annorlunda kryddning, bla kanel, spiskummin, paprikapulver och curry. Det serverades med ris. 

• Anonym (Zoom)

Idag blir det restaurang som kickoff till julledigheten.

Hoppas ni får en fin helg med mycket god mat! 

• Anonym (Zoom)

Igår gjorde jag torskfilé i ugn enligt det här receptet (ungefär, jag justerade lite efter de ingredienser jag hade hemma) 

receptfavoriter.se/recept/torskfile-i-ugn.html

Barnen tyckte det var jättegott och även jag. Så nu har vi ett nytt recept på repertoaren. Jag lovade att göra samma rätt nästa vecka. 

• Anonym (Zoom)

Hade några lunchgäster. Lagade en enkel broccolisoppa med räkor och krutonger som topping. Till det baguette med bönröra. 

Efterrätt blev blåbärskaka med mascarponegrädde. 

• Anonym (Zoom)

Igår gjorde jag hemmagjorda hamburgare med köttfärs. Resten av köttfärsen stekte jag upp med en massa lök och kryddor som man kan servera med sötpotatis eller ris tex.

Idag blir det nog falafel i pitabröd med turkisk yoghurt, stark ajvar relish och grönsaker. 

• Anonym (Zoom)

Nämen idag är det fredag hörni! Så härligt!!

Jag har lite räkor som jag brukar laga med vitlök och chili i ugnen 10-15 minuter och tillsätter lite persilja och olivolja. Mums. De kommer serveras med ugnsrostad potatis med aioli och lite annat smått och gott. Tänker mig gratinerad chevre med hackade valnötter, manchego, champinjoner, rostade mandlar, Jamon serrano eller någon annan god skinka. 

Ser så mycket fram emot det! 

• Anonym (Zoom)

Idag blir det köttgryta, långkok! 

• Anonym (Zoom)
    Anonym (Yummie) skrev 2025-02-04 23:57:40 följande:
    Låter gott på riktigt.
    Satt och googlade recept innan maten ..het räkpasta,  kycklinggryta, choritzo gryta och kycklingpaj. Snålvattnet flödade 
    Kom sedan på att jag tagit upp en burk korv-stroganoff ur frysen. Kokade nudlar och ett par knäckemackor.
    Snacka om antiklimax .....
    Haha, sådär jag jag också ibland.

Men idag ska jag nog göra hemmagjorda hamburgare. 
  • Anonym (Zoom)
    Anonym (Yummie) skrev 2025-02-05 22:31:12 följande:
    Skulle gärna hitta alternativ till detta. Makaroner är som varmt tjockt slem. Falukorv kan passa till bruna bönor, ugnsstekt eller i Stroganoff men thats it.
    Vägrar färdiga köttbullar, de kommer inte ens över tröskeln.
    Tar gärna förslag på god, snabb vardagsmat.
    Ledtrådar:
    Fläsk
    Bruna bönor
    Löksås, fläsk och potatis
    Färskpasta, cheme fraiche (smaksatt) och protein

Hit me!!
    Jag gör ibland färsk tortellini med pesto och rökt lax och ruccola ovanpå. Det kan inte gå snabbare och är supergott. 
  • Anonym (Zoom)

Idag har jag jobbat hemifrån och mitt barn var hemma sjuk. Jag lagade pasta med lövbiff till lunch med lite lök och champinjoner och matlagningsgrädde.

Till middag blir det något jag såg på instagram. Man tar pizzadeg och formar till ovala bröd, lägger mozzarella i mitten och viker ihop, gräddar en stund. Sedan tar man en kycklingfilé som man har bankat ut och panerat och stekt (tänkte steka i ugn för hälsans skull) och lägger mitt i brödet. Garnera med en hemmagjord ranchsås och ruccola och riv lite parmesan över alltihop. Hoppas det blir lika gott som det såg ut! 

Trevlig helg allihop!

Svar på tråden Vad blir det för mat?