Inlägg från: närkommertrean |Visa alla inlägg
  • närkommertrean

Blod/slem i avföring hos spädbarn! Hjälp.

Mitt mellanbarn hade likadant till och från i samma ålder. Det är vanligt att små blodkärl i rumpan går sönder när de tar i när de bajsar. Inget konstigt alltså men såklart ser det ju inte så kul ut. Nu har jag ett till barn som också är 4 månader och hans bajs är alltid slemmigt. Kan inte minnas att de andra barnens bajs såg ut på nåt annat sätt heller i samma ålder (alla barnen har helammats). Den här tiden på året kan det ju även vara så att barnet är lite snorigt. De drar in snoret och sväljer det vilket påverkar bajset. Jag tycker inte du ska oroa dig om det inte kommer mer blod än lite strimmor, speciellt inte när ni haft kontakt med läkare/BVC, och barnet även mår bra i övrigt.

• närkommertrean
    askyfullofstars skrev 2019-11-15 12:34:26 följande:

Hej och jättestort tack för ditt svar!

Minns du hur länge ditt barn hade blod i avföringen? Jag mår så dåligt varje gång jag ska byta blöja numera. Har varit så i en vecka och tre dagar nu. Inte blod i varje blöja såklart och ibland har det varit en hel dag utan. Slemmet är jag inte lika orolig för som blodet. Jag tänkte ju att eftersom hon helammas så kan hon inte bli förstoppad (hur går kärlen annars sönder?).

Stor kram och tack igen.

Några veckor har jag för mig men jag kommer inte riktigt ihåg. Bebisar kan behöva ta i även om de inte är förstoppade. Speciellt om det har gått några dagar sedan de bajsade sist. Mitt mellanbarn bajsade inte på 17 dagar en gång och både BVC och barnläkare sa att han inte var förstoppad. När det väl kom bajs var det kladdigare än vanligt (men ändå löst) så han behövde verkligen ta i för att få ut det.
  • närkommertrean
    askyfullofstars skrev 2019-11-15 18:06:20 följande:

Hade ditt barn också slemmig avföring?

Idag har det varit skummande avföring också.

Slemmigt, absolut! Min 4-månaders hade också skummig avföring ibland förut. Också normalt men kan vara för att bajset tar tid på sig att komma ut fick jag höra från BVC. Kan ju också vara en förklaring till blodstrimmorna tänker jag. Jag slutade med mjölkprotein och då försvann skummet. Nu är jag dock tillbaka på normal kost igen och det funkar för hans mage nu. Har du testat att använda pysventil? Då kan du hjälpa henne att få ut både luft och bajs så hon inte behöver kämpa så mycket.
Svar på tråden Blod/slem i avföring hos spädbarn! Hjälp.