Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Får man lov att fråga sina föräldrar varför de inte vill umgås med sina barnbarn?

Jag tycker inte att du gjorde fel. Jag tycker att du varit otroligt modig! Du har funderat på något länge, du är uppriktigt intresserad av ett ärligt svar och du vågade fråga. Deras reaktion kan jag inte tolka på annat sätt än att de medvetet eller omedvetet känner själva att de faktiskt har behandlat er olika.
    Sen hur de väljer att agera mot dig och hur de uttrycker sig, det är bara att beklaga.

Man kan bara ansvara  för sig själv och sina känslor, sina reaktioner. Aldrig någon annans. Jag personligen skulle gärna ta detta vidare med min mamma ihop med en terapeut för jag tror inte jag skulle kunna släppa den relationen helt. Varken för egen del eller för att kapa den för mina barn. Jag skulle känna att den måste få en andra chans.
    Men kommer det inget gott utav det, ingen förståelse, så fick jag kanske omvärdera om det är så viktigt för mig att ha dem i mitt liv om de bara gör mig olycklig.

• Anotherone
    Aiyana skrev 2019-11-26 10:35:13 följande:
    Jag håller med Kjell2, det bästa för dig är att inse att så här är det och förlika dig med det. Du får acceptera att så här ser verkligheten ut och den dröm och önskan du har om dina föräldrar kommer aldrig att infrias. 

Gå gärna och prata med någon om din sorg och dina känslor. Fokusera sen på din egen familj och goda vänner och låt dina föräldrar vara några personer i perifirin som inte kan påverka dig negativt. När du slutar förvänta dig något som helst av dem så försvinner deras makt över dig och de kan inte längra skada dig eller göra dig ledsen. 
    Bra råd!
Svar på tråden Får man lov att fråga sina föräldrar varför de inte vill umgås med sina barnbarn?