Inlägg från: IceKitten |Visa alla inlägg
  • IceKitten

Får man lov att fråga sina föräldrar varför de inte vill umgås med sina barnbarn?

Mandel skrev 2019-11-25 14:47:01 följande:

Misstänker att det är som med mina föräldrar att de själva inte är medvetna om att de diskriminerar.

Att de inte gjort det med vilje utan det bara har blivit/är så utan att de tänker på det.

Jag är själv uppvuxen som klassiskt mellanbarn som alltid fått klara mig själv. De har alltid fokuserat på mina systrar och i vuxen ålder på deras barn och mig och mina barn har de träffat spontant 1 -2 gånger om året. De har inte varit barnvakt mer än max 1 gång per år åt mina barn medans typ flera gånger varje månad åt mina systrars barn.

Blev inte ett dugg bättre när de blev pensionärer och jag trodde i min enfald att de skulle engagera sig mera när jag skilde mig och blev ensamstående, men nej.

Har inte orkat konfrontera dem utan försöker intala mig att det är deras förlust. 

Du får självklart göra precis som du vill och jag anklagar dig inte för någonting men jag skulle bara vilja fråga varför du går med på det?

Jag hade samma "position" som dig när jag var liten men när jag själv blev gravid gjorde jag det väldigt klart att den lilla skulle behandlas EXAKT som sina kusiner eller skulle de inte se skymten av mig eller barnet igen. De skärpte sig. Så jag undrar mest om du har funderat på att göra något liknande eller kanske till och med har testat?
  • IceKitten
    ML1234 skrev 2019-11-25 15:13:17 följande:

Ställer du frågan till mig, eller till Mandel?

Nej det har jag iaf. inte gjort och har aldrig vågat. Min äldre syster är och har alltid varit väldigt dominant och krävande och jag oerhört rädd för konflikter och min vilja att alla ska må bra är stor. Önskade starkt dock att jag kunde ta för mig och anse att jag faktiskt är värd lika mycket som alla andra, men tyvärr är det inte så att jag vågat.

Ok, jag ska svara på din fråga med. Du har all rätt att ställa frågan till dina föräldrar, du har rätt att få ett svar. Men hur rätt du har spelar egentligen ingen roll för vill de inte svara så kommer de inte svara.

Mitt råd till dig är att ställa in julen och sluta ta någon slags kontakta med dina föräldrar, på så sätt kommer antagligen umgänget minska ganska drastiskt om inte helt inom en snar framtid.

Du kommer sannolikt må bättre av att sluta påminnas om bristen på kapabilitet som dina föräldrar lider av och dina barn kommer slippa känna sig som andra klassens barn jämfört med sina kusiner.

Även om du inte är villig att skydda dig själv så bör du skydda dina barn, annars kommer de växa upp med exakt samma känslor och rädslor som du.
Svar på tråden Får man lov att fråga sina föräldrar varför de inte vill umgås med sina barnbarn?