• vitae

BIM Februari 2020

Fick min mens i fredags (och har nu deppat klart) men lägger inte in mig på BIM-listan förrän vid ÄL, cykeln brukar vara 27-28 dagar men har nu i två månader varit 33-34 dagar. Är den 28 dagar har jag BIM på alla hjärtans dag hehe :)
    Vi är inne på sjätte försöket.

• vitae

Jag har efter två cykler på 34-35 dagar återigen LH-stegring när jag ?ska?, ÄL förväntas under morgondagen. Vilket isåfall betyder att BIM är på självaste Valentines. Så vi får antingen fira eller tröstäta.

Jag gick ner lite i vikt senaste månaden samt tog bidrottninggele, vet inte vilket som gjorde susen. Jag har även behandlat mig för en BV. Tog självtest och såg att pHvärdet var åt skogen där nere. Så jag hoppas såklart att chanserna ökar nu när jag är i balans på flera plan :)

• vitae
    Sofieelises skrev 2020-01-30 13:48:23 följande:

Känner ni också att "alla andra" blir gravida men inte ni?

Detta är mitt 6e eller 7e försök. Vet att det inte är någonting i sammanhanget men för mig är det en evighet. Har barn sedan innan och är med i några Facebookgrupper (mammagrupper) där flera andra också försöker bli gravida. Och SJÄLVKLART tar det sig på första eller andra försöket och själv står man där månad efter månad medans de droppar av. Och nu fick jag veta att två av mina väninnor ska ha barn, båda två på FÖRSTA försöket ofc.

Jag har barn sedan innan och jag vet att jag inte ska gnälla men den här resan är inte rolig, känner mig urdeppig idag.

ÄL idag men känner redan på mig att det inte blev något denna månaden, varför vet jag inte. Varit "hälsosam" alla dessa månader för att främja graviditet men nu skiter jag i det känner jag så nu åkte energidrycken fram (dragit ner på koffeinet innan t ex) och i helgen ska jag unna mig ett glas vin.

Ursäkta gnäll, men är verkligen låg idag. Om det finns NÅGON som känner som mig så hojta gärna.

Och vill absolut inte trampa någon på tårna med inlägget, vet att mina försök är futtiga i jämförelse med många andras. Ni som försökt länge - fan vilka kämpar ni är.

Känner också igen mig! Vi är inne på sjätte försöket och såklart är det väldigt kort jämfört med de som försökt väldigt länge men det är jobbigt och går åt väldigt mycket tid åt att hoppas och tänka. Vi har väldigt många runt omkring oss som har fått barn nyligen eller ska få 2020, jag hoppas ju ändå att vi ska synka hyfsat och skulle gärna ha BF 2020 för att få barn samma årtal, spelar kanske ingen roll egentligen men hjärnan behöver väl olika milstolpar att hänga upp det på.

Jag kan också bli väldigt trött (redan) på kommentarer om när vi ska få barn, men värre är det med de som säger att vi ska njuta av vår barnfria tid, göra allt det där vi vill, när det enda vi vill är att få en till familjemedlem att dela livet med.
  • vitae

Jag har haft ömma bröst sen ÄL (i fem dagar), brukar vara typ 1 dag 1 vecka innan mens annars, tror egentligen inte det betyder mer än att jag ägglossat och att progesteronet är högt, typ. Hoppas det håller i sig såklart, låångt efter BIM :) Dagarna går så låångsamt.

• vitae
    Snarttrettiochtrevar89 skrev 2020-02-07 15:55:24 följande:
    Jag igen mig i analyserandet. Försöker dock förlika mig med att mina pms-symptom är identiska med gravidsymptom.. jag är bim -6 idag och vet att jag kommer hinna pendla så mycket mellan hopp och förtvivlan den här veckan.
    Haha ja, tydligen mina också. Har haft diverse symptom under detta halvår så jag litar inte på något men vissa saker ger extra förhoppningar. Idag är jag på ÄL+7 så har iallafall gjort hälften av "two week wait". Veckan innan mens är ju verkligen en berg och dalbana i känslor och hormoner oavsett.
  • vitae
    Mikkans skrev 2020-02-08 22:42:40 följande:

HJÄLP!

Jag har på in rådan av läkare förstärkt min rödahund vaccination innan behandling. På vaccinationsstället igår sa dem inngen graviditet inom en månad. Nu visar mina ägglossningstest att jag ÄNTLIGEN ska ägglossa. Vilka är riskerna? Vet någon?? Förstår att de säkert är skitdumt att chansa.. men man blir så sugen.

1177 säger såhär:

"Om du är gravid och får röda hund finns det en stor risk för att barnet får allvarliga skador. Risken är som störst för fostret under graviditetens 16 första veckor. På barnmorskemottagningen kan du lämna ett blodprov som visar om du har haft röda hund. Du kan inte vaccinera dig när du är gravid eftersom vaccinet kan skada fostret."

Institutet för hälsa och välfärd skriver "Vaccinet får inte ges till en gravid kvinna, eftersom det är fråga om ett vaccin med levande försvagade virus. För att ett skydd ska bildas måste vaccinvirusen föröka sig i den vaccinerade personen." och att man då ska vänta med att försöka bli gravid. Man kunde antingen få missfall eller så kunde barnet få fel på hjärta, syn och annat. Så det är tyvärr det man riskerar.
  • vitae

Idag fick vi detta besked, sjätte försöket. Så overkligt. Igår var testet blankt och så idag detta? Molvärk i rygg och livmoder så trodde mensen var på gång men icke :)
  • vitae

Glömde viktig info, bim på fredag eller lördag :) så bim-2 eller 3

Svar på tråden BIM Februari 2020