• Freya18

BIM Februari 2020

Hejsan! Hade egentligen tänkt ta uppehåll denna månad, men såg sen att nästa BIM är på min födelsedag och kände att vi kör på ändå! :) Hoppas på en trevlig present. Hehe.

Jag har svårt att bli gravid, men vi kämpar på och är vana med detta nu. Är otroligt lycklig över att vi har en son och blir det inga syskon så är det så. Är 34 år så än är det inte kört.

Har mens nu. Bara invänta nästa ägglossning. Ska beställa tester denna omgång från Testlagret. Gillar att se stegringen på äl. Fylla på med folsyra och dra ner på kaffet och hoppas på det bästa!

• Freya18

Hej på er! Hur går det för er? Några har redan haft ägglossning och börjat analysera. :) Omöjligt att låta bli och jag är där snart också. Igen.

Ska ha ägglossning om ca 3 dagar och har köpt äl-tester denna gång. Känner av min ägglossning väldigt väl med smärta, men tycker det är så kul och se stegringen.

Dock är jag lite bekymrad för min mens tog slut i förrgår. Hade mens i 12 jäkla dagar. Sista dagarna var det bara lite färskt blod som kom då och då. Skitdrygt. Men jag hoppas att hormonerna hamnar i balans nu.

Nån mer som har haft mens så pass länge?

• Freya18
    Louiseo skrev 2020-01-25 21:58:41 följande:

Jag skulle önska lite råd från er! 

Jag har bim i helgen, troligtvis på söndag, 2/2. Just i helgen ska jag på en ganska stor fest. Vad ska jag göra? Hur hade ni gjort med alkohol? Hade ni hoppat det helt? Tagit lite för att "smälta" in? Jag har inget emot alkohol men har druckit något glas otroligt sällan just för att vi försöker få till en graviditet och försökt ett tag. Det är ju ingen garanti att jag fått utslag på sticka innan lördag kväll när festen är :/ Tankarna runt det här gör mig tokig. Hur hade ni gjort? 

Jag kommer ha BIM precis den dagen när jag ska på fest. Jag kommer ta test samma dag och visar det inget så kommer jag ta några glas. Man blir ju såklart fundersam på om man kanske plussar efter BIM, men förhoppningsvis påverkar inte några glas med alkohol.
  • Freya18

Ååh.... är som ett frågetecken här hemma just nu. :/ Jag tror nämligen att jag har missat stegringen på ägglossningstesterna. Har beräknad ägglossning idag, men testerna blir bara svagare och typ inga flytningar. Och jag som alltid känner av äl så himla tydligt så det brukar vara helt omöjligt att missa! Men nu tror jag fan att jag har gjort det. Och vi har bara hunnit ha sex 1 gång i fredags...

Har inte ens hunnit "köra igång" den här månaden och helt plötsligt är den fertila perioden över. Vad jag tror iaf. Ska fortsätta testa.

Men testerna är liiite tydligare CD 14 och CD 15 (fick även en färsk blödning på CD 15). Hade samlag på CD 13, så det finns ju en chans för graviditet fortfarande. Grejen är bara det att jag har så himla svårt att bli gravid. Tog 5 år innan sonen kom.

• Freya18

Känner mig inte så hoppfull denna månad.. :/

En väldigt lång mens och så började jag med ägglossningstest på CD 13 när blödningen slutade. Inga positiva tester under helgen och förväntade mig en stegring i början av denna vecka, men nu är dom ännu svagare..

I söndags kände jag lite molvärk och fick en färsk blödning som skulle kunna vara pga ägglossning (brukar alltid få en blödning i samband), så jag räknar med att ägglossning var i söndags då. Det är så lätt att missa stegringen om man bara testar en gång om dagen. Och nån gång tog jag den direkt på morgonen vilket man inte ska göra.

Jag har dock redan gett upp hoppet för denna omgång. Laddar om i februari istället.

• Freya18

När jag försökte bli gravid under flera års tid hann jag få en hel del frågor och kommentarer av folk. Min egna moster sa: "Ska ni inte ha barn snart? Nu är du 30 och du vet att det blir mycket svårare att skaffa barn när man blir äldre. Inte tid att vänta!". Och då hade vi redan försökt i flera år, gått en utredning och jag var sjukskriven för att jag var så himla ledsen över situationen. Mådde riktigt dåligt psykiskt och höll på att gå in i en depression. Och så får man höra sådana kommentarer.. Att folk inte fattar att man inte ska kläcka ur sig sånt.

Jag frågar aldrig folk när dom ska ha barn. Man har ingen aning om vad den andra går igenom. Många gånger har jag bara lust att skrika rakt ut till världen att "sluta fråga om man ska ha barn!!".

Vi lyckades till slut få en son och jag är förevigt tacksam. Barnlängtan är fortfarande hög hos mig som alltid velat ha en större familj. Fast man redan har barn så har man all rätt att längta lika mycket som dom som längtar efter sitt första barn. Får också sådana kommentarer, "men du har ju redan ett barn. Var nöjd!". Ja.. folk alltså. Inge vett.

Vissa vill ha flera barn, andra ett barn eller inga alls. Alla har rätt att göra som dom vill.

• Freya18

Är lite förvirrad igen.. Nu börjar äl-testerna bli starkare. På CD 20. Första gången (vad jag vet) som ägglossningen kommer så här sent.

Nån annan som brukar ha sen ägglossning?

• Freya18
    Loea skrev 2020-01-31 17:35:16 följande:

Ja det är inte så ovanligt som man skulle kunna tro! Din cykel när nog bara lite längre denna gången. Tur att du fortsatt testa!

Ska ta ett test ikväll också. Har dock inte så många stickor kvar nu. Måste nog beställa flera. Sen har vi ett litet problem.. maken har fått rejäl ryggsmärta. Vet inte hur vi ska få till det med samlag när det känns som att hans rygg ska gå av. :/
  • Freya18

Fullt utslag idag! På CD 21. Väldigt sent för mig. Förförde mannen inatt och ska försöka göra det ikväll också. Och kanske imorn. ;)

BIM framflyttad till alla hjärtans dag! Vi får se om det blir en kärleksfull dag eller rent ut sagt en skitdag.

• Freya18

Fortfarande fullt utslag och nu börjar jag även känna en hel del molande värk från äggstockarna.

Maken var såå osugen igår så det blev inget.. Hoppas på att det ska gå bättre ikväll. Egentligen är han nöjd med ett barn och inte så där super hajpad över att vi ska försöka få en till. Lite svårt när jag vill ha en stor familj!

Hur är era partners i babyplanerandet? Pratar dom och planerar med er? Lika entusiastiska?

• Freya18
    Sofieelises skrev 2020-02-02 11:00:36 följande:

Min man är av inställningen "det händer när det händer". Han tar det väldigt chill och jag är värsta kontrollfreaket. Vi har iofs tre barn så jag förstår att han inte har bråttom - det har jag, haha.

Han vet om att jag tar äl-test men jag avslöjar aldrig när jag faktiskt har äl, det känns så osexigt (well, det är väl inget som är särskilt sexigt och romantiskt med barnverkstad såhär på försök 7 men ni fattar). Vi ligger oftast varannan till var tredje dag oavsett så han märker ingen skillnad om jag förför honom "lite extra" där i ägglossningstider ;p

Så var min make förut också. Tar en dag i taget och väldigt chill, medans jag såg till att vi fick i oss nyttig mat, vitaminer, tog tester, pluggade på om barn osv. Maken läste iaf nästan färdigt "grattis, du ska bli pappa" boken innan sonen kom. :)

Ibland brukar jag kommentera att ägglossningen är nära. Maken känner aldrig prestationsångest som tur är.
  • Freya18
    Loea skrev 2020-02-02 11:17:22 följande:

Men vill du verkligen ha fler barn med honom om han inte vill det?

Jag hade aldrig orkat dra hela den här processen om min man inte hade vart med på tåget. Allt det här är tillräckligt utmattande som det är med hopp och förtvivlan och allt däremellan.

Min man är lite försiktigare med att hoppas och även om vi plussat så vågar han inte riktigt tro det. Men jag har ingen lust att vara den enda som tänker på det här och ligger tre steg före i allt så pushar honom och förväntar mig att han är lika delaktig. Känns som att män redan från början hamnar efter kvinnan i allt det här då ändå blir en själv som gör ÄL-test, känns viktigt att dom snabbt tar igen det försprång kvinnan har för att inte hamna efter ännu mer.

Det vill jag. Älskar honom enormt mycket! Han är världens snällaste och mest omtänksamma person jag känner. Och superbra pappa. :) Han har funderat fram och tillbaka om han orkar med ett till barn. Jag väntar ut honom, men vi har ändå sex runt min ägglossning utan skydd. Så på nåt sätt är han med ändå.

Men som du säger, det är rätt så jobbigt att gå igenom processen när han inte är med på samma sätt.
  • Freya18
    Nathiis skrev 2020-02-02 11:57:51 följande:

Man kan ju inte hjälpa att man är osugen såklart. Svårt när man vill olika "/

Min sambo är helt med på tåget. Vi vill båda ha två täta (dottern är 10 mån nu) (: Jag skulle nog gärna ha fler men har insett att jag inte är en bebismamma och jag ser absolut "fördelarna" med två. Sen kanske han hade velat vänta något halvår till men har inget emot att börja försöka nu (:

Vi har aldrig sex om inte båda vill helt och hållet. Det ska kännas bra för båda och nu hade maken en sån kväll då han var för trött. Då får man snällt bita ihop och sura i tysthet. Haha.

Maken säger att han vill vänta några år egentligen, men innan jag lyckades bli gravid med sonen så hade det gått 5 år. Är 34 idag och känner att jag har inte riktigt tiden på min sida, vilket han förstår också. Det är så jäkla surt när det är svårt att bli gravid. Jag lider med alla som har det svårt. Riktigt tufft är det.
  • Freya18

Efter en konstig månad så är iaf ägglossningen över för denna gång. Nu har vi gjort det vi kan och bara vänta. Fick till det bara två gånger, i fredags och i söndags då jag hade ägglossning. Ägglossningen brukar komma runt CD 15, men kom på CD 22 denna gång.

Och nu är maken också helt med på bebisplanerandet. Känns superbra! Han har som sagt varit lite fram och tillbaka med sina tankar. Men från början av vårt förhållande ville han ha en stor familj, sen fick vi världens underbaraste son och maken blev nöjd. Haha. Men nu kör vi på och det återstår och se om det blir bebis 2020 eller längre fram.

Tänk om man kunde få välja fritt när man vill bli gravid! Det hade varit fantastiskt.

• Freya18

Jahopp.. och här fortsätter mellanblödningen. Är på ÄL+4. Blödde i söndags efter ägglossningen och sen lite brunt bara i måndags. I tisdags fick jag som mensvärk, väldigt molande värk och nån timme efter färskt blod igen. Kändes precis som att kroppen redan stöter bort ägget som knappt hunnit ner till livmodern.

Och i två dagar nu har jag fortsatt blöda färskt. Blir så trött på att ha så här varje jäkla månad.. Har en bokad tid till gyn snart och hoppas på en ordentlig utredning.

• Freya18
    Melanes skrev 2020-02-09 18:59:57 följande:

Hej!

En till här som hoppas på plus, ägglossning för 7 dagar sen och BIM om 9 dagar. Sist jag var gravid blev det negativt BIM -3 men positivt dagen efter så jag tror att jag ska försöka vänta lite med att testa. Men det är ju så svårt att låta bli också... Jag vill gärna vara med i Facebookgruppen om jag plussar

Hej! Jag hade också ägglossning i söndags. Jag har BIM om 6 dagar. Brukar få spotting 1-2 dagar innan, så ingen ide att jag testar för tidigt. Lika bra att vänta för min del. Känner inte av några symptom heller..

Upplever du några symptom eller annorlunda känningar?
  • Freya18
    Scel skrev 2020-02-11 19:48:24 följande:

Hej, jag hoppar också in här!

Jag och sambon har precis bestämt oss för att försöka skaffa barn. Eftersom jag redan är 30 så bestämde jag mig för att börja med ägglossningstest direkt, fick fullt utslag på 4:e dagen, vilket var den 1 feb. Hade sex både samma dag och dagen efter. Jag är helt ny på det här så vet inte exakt hur man räknar men borde vara på typ äl+10 idag? I vilket fall som helst så började jag få molvärk en vecka efter ägglossning som har kommit och gått, även ryggvärk i mitten av ryggen. Går hela tiden och tänker att jag vill göra ett test men det kanske är för tidigt för att det ens skulle kunna synas nått och dessutom är det här första försöket. Åååh, jag behövde få skriva av mig!

Välkommen! :)

Om ditt test var svagare 2 februari så är du på ÄL+10. Vissa brukar börja testa redan. Det är helt hur man känner för och man kan hinta ett streck med tidiga test ibland. Väldigt individuellt. Lycka till!
  • Freya18

Nu är man på ÄL+9 och hoppet går upp och ner i rasande fart! Har inga humörsvängningar, men en jäkla massa finnar har ploppat upp. Kan ju vara pms det också.. Brösten ilar idag, vilket jag vanligtvis inte brukar få innan mens. Och lite blod i flytningen vilket kan vara nidis eller förbaskade spottings inför mensen. :/

Skulle ju INTE testa, men har typ 20 st hemma som bara väntar.. så det blev gravtest både igår och idag (ej tidig). Kunde kanske hinta nåt pyyytte litet streck idag, men jag litar inte riktigt på mina ögon just nu. Hjärnan har ju lurat mig förut. Har hållt mig i 2 timmar nu med kisseriet och ska försöka hålla mig ett tag till innan jag testar igen. Måste se om jag kan hinta ett streck igen. Har inte nerver just nu med att vänta till imorgon bitti..

• Freya18

Så ofantligt tegativt test imorse, så nu blickar jag mot nästa månad istället. Har redan fått spottings och BIM är om 2 dagar. Lycka till ni andra! <3

Svar på tråden BIM Februari 2020