• me31

BIM Februari 2020

Hej.

Helt ny här. Hoppar in i denna tråden. Är 36 år, snart 37 och vi försöker bli gravida med barn två. Dottern fyllde tre nu i januari. Vi har försökt med nr två i 1,5 år nu. Så uppgiven och så ledsen. Med dottern gick allt så lätt. Gick på p-piller när jag blev gravid med henne. Nu verkar det inte alls gå. Blev gravid på försök 11 men det slutade i missfall i vecka 7. Nu är vi inne på försök 7 efter missfallet. Tror att BIM är 7/2. Tog ett test idag och det visade negativt. Känns som om mensen är på väg så mest troligt är det en miss även denna månad. Hoppas kunna få kräka av mig hos andra här, hitta stöd och energi som får en att orka fortsätta fast att allt emellanåt känns som bottenlös sorg.

• me31
    Bäbävitalamm skrev 2020-02-04 15:30:43 följande:

Jag förstår din känsla tyvärr... första gick direkt, behövde inte ens aktivt försöka. Men andra vill hittills inte ta sig... Man känner sig så dum som trodde att det skulle gå lika lätt andra gången, för det är ju det "alla" säger... (i alla fall i min omkrets)

Du har ju bim snart :D spännande! Håller alla tummar och tår på att det börjar bakas ett syskon för er nu!

Vad skönt att höra att man inte är ensam.. Hur länge har ni försökt med nr 2? Jag har också fått höra så mycket kommentarer kring detta. Allt från ?är det inte dags att skaffa syskon nu, annars har de ingen glädje av varandra? till ?skaffa nu en pojke så vi kan bli av med lite saker som ligger här hemma?.

Tror inte det tagit sig denna gången heller, har den känslan i kroppen men såklart hoppas jag att det visar ett plus denna gång. När har du BIM?
  • me31
    Mikkans skrev 2020-02-04 16:15:46 följande:

Här får du kräka ur dig precis alls här. Du är inte ensam!

Tack! Det är inte alltid sambon förstår allt som snurrar i huvudet. Och jag förstår att det inte alltid är lätt att förstå när man inte är den som känner av allt som händer i kroppen varje månad. Ska bli väldigt skönt att få bolla tankar med er här inne!
  • me31
    Bäbävitalamm skrev 2020-02-04 19:30:36 följande:

Vi har inte försökt länge i jämförelse, detta blir vårt tredje aktiva försökt... Åh människor är så okänsliga! Målar upp er som några elakingar som inte vill ge ert barn ett syskon... Vi var på släktkalas i helgen och jag fick klapp på magen av en morbror och massvis med liknande kommentarer! Gick knappt att titta på min kusins bebis utan att alla kom med kommentarer som "åh nu blir du allt sugen va? Vad väntar ni på??" Osv...

Dagarna innan bim är värst :( jag är fertil just nu, så bim är om ungefär 2 veckor! Får se när äl sker :)

(Förstår till fullo att jag inte kan sätta mig in i din situation som försökt såpass mycket längre än mig... hoppas du inte tycker att det var okänsligt av mig för jag menade det inte alls så)

Det är helt otroligt hur folk kan ta sig rättigheter så fort det gäller denna punkt. Då kommenteras det hej vilt. Jag har känt mig tvingad att ta ett glas vin eller äta en bit chark osv för att folk inte ska ställa frågan. Jag ser hur alla inspekterar varje val jag gör om man är ute och äter tillsammans. Så jäkla hemskt att man hellre tar och äter något man inte är sugen på för att inte bli ledsen av en fråga som annars kommer komma.

Jag tycker inte alls att du är okänslig. Jag började tycka det var jobbigt redan efter några försök när det inte tog sig direkt. Klart att känslan blir värre och värre för varje misslyckande men ångesten, rädslan och tårarna var där redan vid tredje försöket. Håller tummarna för er denna gången!
  • me31

BIM 7/2. Tog ett test till idag och även det visade negativt. Känner att mensen är på väg och har gett upp denna månad. Just nu känns det som om jag aldrig vill försöka igen. Detta var försök 18. Är så ledsen och deppig. Jag var så ledsen när jag insåg att det inte blev något barn för oss 2019. Nu blir det mest troligt inte någon bebis 2020 heller.

• me31
    Bellsss skrev 2020-02-05 21:35:53 följande:

Förstår att det känns jätte tungt, får ni ingen hjälp av vården?

Har fått besked att vi måste försöka ett år innan vi får hjälp. Vi blev gravida efter 11 månader men fick missfall v7 sedan dess har vi försökt igen. Vården säger att vi måste försöka ett år till efter missfallet innan de hjälper. Men vad jag har förstått så får vi ingen hjälp eftersom vi redan har ett barn. Det är så jag har uppfattat det. Vet någon här inne något om det? Har kollat upp vad det kostar med privat hjälp men det är alldeles för dyrt. Inga pengar vi har. Allt känns så hopplöst just nu.
  • me31
    Bellsss skrev 2020-02-05 22:50:48 följande:

Tyvärr så stämmer det. Ni har rätt till en ev fertilitetutredning men visar det sig att ni behöver ivf så får ni inte det finansierad pga barn sedan tidigare. Vi har också haft det super kämpigt pga att jag har endometrios men har en son sedan innan och får därför ingen hjälp.

Tack för svar! Men en utredning kan man iaf få? Det var mer än vad jag visste och trodde. Vi får se om vi orkar 5 försök till eller om vi lägger ner innan. Jag går sönder av alla dessa försök. Det äter upp mig. Men ännu värre är känslan av att sluta försöka ge vår dotter ett syskon. Något hon pratar om varje dag nästan.
Svar på tråden BIM Februari 2020