Bäbävitalamm skrev 2020-02-13 16:04:39 följande:
Låter väldigt lovande för dig! Har du lyckats hålla dig från att testa i en vecka nu då? Bra jobbat!
Får jag fråga vad som menas med tempen? Jag testade mog precis och hade 37,9 i temp på äl+7. Är det ett gott tecken? Vet att jag brukar ligga på 35-36 i "vanliga" fall.
Tycker det låter som du är på väg att få feber. Din temp på dagen säger tyvärr ingenting. Eller ja nu när den är så hög låter det som feber. Jag brukar ligga mellan 36,10-36,35 innan äl och runt 36,70-36,90 efter äl.
Så här det med tempning:
- Du måste ha en temp med två decimaler
- Tempen ska tas samma tid varje dag (+-2 timmar men bäst resultat samma tid)
- Du ska ha sovit minst 4 sammanhängande timmar innan du tar tempen.
- Du ska sova ungefär lika många timmar varje natt och helst samma rytm (alltså bra om du för det mesta kanske sover 22-06)
- Tempen ska tas det första du gör på morgonen. Alltså innan du pratar, sätter dig upp, stiger ur sängen eller liknande.
- Tempen ska tas på samma sida av munnen långt in med stängd min
- Tempen gills inte om du sovit lite, oroligt/vaknat mycket, är sjuk, druckit alkohol och liknande
Oftast behöver man tempa i 2-3 cykler för att kunna se ett mönster hur kroppen brukar ligga före och efter äl.
Med det sagt är det en bra metod om man får till det :) men din temp idag säger tyvärr inget gällande graviditet