• Majja92

BIM Februari 2020

ÄL +5/6 och tiden går såååååå långsaaaaamt. Beställde massor med tester som bör komma imorgon eller övermorgon, försöker att tänka på annat men det är banne mig omöjligt. Tiden mellan mens och ägglossning är så mycket lättare... Då har man ingen oro, bara förväntan och lugn i kroppen. Nu är man all over the place.

Jag och sambon håller på att göra en utredning för upprepade missfall. Hans provsvar har ej kommit än men mina har. Allt såg fint ut men jag är tydligen APC-resistent. Heterozygot.

Vi har ej haft möte med kliniken än och gått igenom provsvaren utan såg detta i min journal på 1177.

Är det fler som har det? Isåfall behövdes det vidtas några åtgärder vid graviditet?

• Majja92
    Gnusmas skrev 2020-02-18 12:04:10 följande:

Känner igen mig sååå väl i hur du känner.

Vad innebär APC-resistent?

Den är en gen mutation som gör att man har lite förhöjd risk för blodpropp. En vanlig åkomma som ungefär 10% av Sveriges befolkning har :)
  • Majja92
    Izzy123 skrev 2020-02-18 14:49:01 följande:

Jag är också heterozygot APC-resistent! Den förhöjda risken för blodpropp gjorde att jag fick blodproppar i lungan för några år sen av att äta p-piller. Nu är jag gravid och tar sprutor med Fragmin i förebyggande syfte. Fick tyvärr MA i vecka 11 i november men nu är jag gravid igen och hur nervös som helst!

Åh beklagar MA :( Men STORT grattis till din nya graviditet, förstår hur läskigt det är men passa på att njuta och lita på att kroppen vet vad den gör <3 Vi har också några missfall i bagaget och därför vi gjorde denna utredning. Tror inte det är vanligt att behöva ta Fragmin om man ej haft besvär tidigare, eller får alla med APC ta sprutor? Gör fasen vad som helst för att inte få missfall igen!! <3
  • Majja92
    Izzy123 skrev 2020-02-18 18:58:35 följande:

Tack ska du ha :) jag vet att man borde njuta men det är svårt att våga hoppas!

Jag vet faktiskt inte hur vanligt det är att man får Fragmin om man inte haft problem tidigare, men jag har i alla fall läst ett par forskningsartiklar om hur det faktiskt hjälpt kvinnor med upprepade missfall eftersom det är både antikoagulativt och antiinflammatoriskt. Hur som helst så skadar det inte fostret så det är ju ok att testa? Om inte annat för att du ska slippa få blodpropp :)

Skickar massa värme till dig och knoddisen! :)

Du har helt rätt, ska försöka stå på mig! Det kan ju inte skada som sagt :)
  • Majja92
    Langdskidor skrev 2020-02-19 09:45:08 följande:

Jag testase negativt varje dag fram tills imorse, äl+12

Och det är väldigt svagt men jag ser?? Två streck?? Gråter av tacksamhet...

Stort grattis!! :D
  • Majja92

Hörrni, nu är jag orimligt hoppfull.

Förra gången jag var gravid (mf) så hade jag ont i ENA bröstet, bara det högra! Det var mitt första symptom.

Igår började jag få intill mitt ena bröst och det har bara eskalerat under dagen!

Är bara på Äl 6 så vet att det är väldigt tidigt men åhh vad jag känner mig hoppfull nu! <3

• Majja92
    Gnusmas skrev 2020-02-19 15:10:48 följande:

Testade imorse- negativt, lunch- negativt, nu- världens starkaste spökstreck. Jag har fått spökstreck tidigare och blivit lurad så kommer inte tolka ngt i detta nu. Men jag SER det! Men hade jag tex visat min man så hade han inte sett det och sagt att det sitter i mitt huvud haha! Men detta fick upp hoppet iaf! Blir ett nytt test om 4 h!

Men åh så spännande :D kan du inte lägga upp en bild?

Tycker du att det är färg i strecket eller ser det grått ut?
  • Majja92

Hm klassiskt spökstreck va?

Är bara på Äl 7 så förväntar mig inte att se något alls :P

• Majja92
    Gnusmas skrev 2020-02-19 17:29:17 följande:

Tycker det ser lovande ut! Jag har gett upp hoppet om mitt lite, tror det är ett spök..

Får bli ett nytt imorgon bitti så får vi se :) men du var väl också väldigt tidigt efter ÄL ännu? Vi får följas åt och se hur det går för oss :)
  • Majja92
    Gnusmas skrev 2020-02-19 17:44:36 följande:

Jag är på ÄL+9, men väntar mens imorgon. Testar också imorgon bitti!

Håller tummarna, vi får höras av imorgon :)
Svar på tråden BIM Februari 2020