• Gnusmas

BIM Februari 2020

Malllin skrev 2020-01-28 13:49:42 följande:

Jag förstår. Nej inga barn sedan tidigare. Nu har vi bestämt oss för att försöka. Är inte riktigt 30 ännu, men blir i mars. Känns som att man ligger lite efter då jag satsat på karriär och att ha det ordnat inför barn.

Har du barn?

Ja har barn sen tidigare. Detta blir sista för oss. Men är 34 så är lite äldre än dig.. jag brukar räkna att mensen är slut när det inte kommer blod alls. Men jag tror inte att det är noga alls faktiskt, det viktigaste är när mensen börjar, inte när den slutar.
  • Gnusmas
    Loea skrev 2020-01-29 06:32:47 följande:

Missade bilden här såg jag :)

Grattis!!!

Jag har fortfarande min "ickemens". Extremt sparsamma flytningar som är ljust ljust rosa. BIM+3.. negativt test. Borde ju ge upp nu men av ngn anledning håller man kvar in i det sista.. skriver ju i februaritråden så borde ställa in mig på nästa försök..
  • Gnusmas
    Snarttrettiochtrevar89 skrev 2020-01-29 10:38:51 följande:

[quote=80193169][quote-nick]Gnusmas skrev 2020-01-29 08:35:31 följande:[/quote-nick]Grattis!!!

Jag har fortfarande min "ickemens". Extremt sparsamma flytningar som är ljust ljust rosa. BIM+3.. negativt test. Borde ju ge upp nu men av ngn anledning håller man kvar in i det sista.. skriver ju i februaritråden så borde ställa in mig på nästa försök..[/

Hej! Jag känner igen mig i det där med ickemensen och trasslet. Du skrev tidigt i tråden att du oroar dig för att det ska vara tecken på svagare ägglossning och lägre fertilitet och jag har tänkt samma sak om mig själv. Jag är nyligen fyllda trettio med tre barn som har kommit väldigt enkelt. Men jag känner en förändring i kroppen nu. Håller tummarna att det stabiliseras för dig.

Hej! Håller tummarna för dig med! Ringde faktiskt gyn imorse och bokade tid för kontroll. Lika bra att kolla upp!
  • Gnusmas

Hej alla! Idag fick jag min mens efter en lååång väntan, kändes bara skönt! Jag visste ju att jag inte va gravid

Efter typ 5000 tester...

En fundering.. min mens har som jag skrivit tidigare blivit konstig med sen mens och småblödningar osv. Även blött vid samlag vid ett tillfälle. Jag har ju fått tid till gyn för att kolla upp detta. Jag sa inget när jag bokade tiden om att jag försöker bli gravid, utan bokade väl tiden mer i kolla så jag inte har cancer-syfte. tänker att om det är problem med ägglossning eller fertilitet så vet jag inte om jag vill gräva ner mig i det nu..

Iaf så är tiden på dag 21 i min cykel, precis mellan ägglossning och mens och funderar på om de kommer att ta något prov INUTI livmodern och om de då kan störa en eventuell blivande graviditet? Eller kommer de bara ta prov från livmoderhalsen? Gjorde cellprov för ett år sedan som var ok och det visste hon om som bokade tiden.. vad tror ni? Ska man hoppa över att försöka denna månaden eller ska man köra ändå?

• Gnusmas
    Sofieelises skrev 2020-01-30 11:11:00 följande:

Hade sex en gång i måndagskväll, fick positivt äl-test igår (onsdag) vid 15, hade sex igen imorse vid 07. Nu på morgonen peakede äl-testet dvs starkare teststreck än kontrollstreck (se bild) så tror att äl sker under em idag.. Är mina chanser goda tror ni? Rädd att vi låg för sent efter positivt äl-test (ca 16 timmar efter positivt).

Börjar tappa hoppet efter 5-6 försök nu där man verkligen prickat äl perfekt utan att något hänt..

Jag har fått till mig att man ska gå på när testen slutar vara positiva, alltså nör hormonhalten börjar sjunka. Detta för att det kan ta lång tid för ägget att släppa och då kan man få positivt test i flera dagar. Har ingen källa på detta och vet inte om det stämmer men jag har alltid gått efter detta och på mog har det stämt då jag känner av min ägglossning (oftast iaf).

Tror inte det handlar så mycket om att pricka rätt, var tredje dag ska ju vara gott nog säger man ju.. det är mycket annat som ska stämma också.. jag har fem barn. Första tog ett år, andra 6 månader, tredje 8 månader, de andra två tog båda på första försöket.. alla med samma man.. så det kan vara jätteolika med samma förutsättningar..
  • Gnusmas
    Sofieelises skrev 2020-01-30 11:27:55 följande:

Tack för svaret! Ja jag har ingen aning, på de flesta ställen står det 24-36h efter första positiva ägglossningstestet men jag brukar testa och se så att det peakar och räkna det som ägglossningsdagen (tempar också).

Wow fem barn är mitt drömantal - jag har tre sp far, alla har blivit till utan att vi försökt så jag trodde nog att det skulle gå på första försöket för oss nu men icke!

Ja det är lurigt det där.. sen vet man inte hur mkt tankarna/stress spelar roll. Med tredje barnet var jag jättebesatt och extremt stressad över att det tog tid.. började prova olika metoder från månad till månad osv nu tänker jag att det nog kommer ta tid för att jag är äldre (och så bråkar ju mensen också). Det är svårt när man från början är inställd på att det ska gå lätt, man blir lätt knäckt ändå när det tar tid..
  • Gnusmas
    Sofieelises skrev 2020-01-30 11:27:55 följande:

Tack för svaret! Ja jag har ingen aning, på de flesta ställen står det 24-36h efter första positiva ägglossningstestet men jag brukar testa och se så att det peakar och räkna det som ägglossningsdagen (tempar också).

Wow fem barn är mitt drömantal - jag har tre sp far, alla har blivit till utan att vi försökt så jag trodde nog att det skulle gå på första försöket för oss nu men icke!

Och gällande fem barn.. det är underbart med fem barn.. så underbart att jag nu vill ha ett sjätte... har dock tvekat mkt kring detta.. men det är nu eller aldrig, och är rädd att man ångrar sig längre fram annars-när det är för sent. Äldsta är 14 och näst äldsta 12 och minsta 3 så det känns ändå som en bra tidpunkt i barnens åldrar.. minsta är inte så liten längre och de äldsta är mer eller mindre självständiga..
  • Gnusmas
    Sofieelises skrev 2020-01-31 12:21:40 följande:

Huuuuur gör man för att inte testa innan bim? Jag är alltså på försök 6 eller 7 och har nu testat varje månad från ca ÄL+8, alltså innan det knappt ens GÅR att få ett positivt. Denna månad vill jag verkligen invänta mensen och ta ett test om den inte kommer.. Blivit så sjukt besviken nu varje månad av alla dessa negativa. Men det är ju så svårt att låta bli!!

Jag har bim 11 februari.. Någon annan med bim där i dagarna som vill haka på så kanske vi kan peppa varann att INTE testa innan bim?

Åh känner så väl igen det där!! Jag plussade på ÄL+8 en gång. Efter det testar jag alltid typ ÄL+ 6 eller ÄL+7.. Oftast inte bara en gång om dagen.. Hopplöst är det men kan verkligen inte låta bli.. Funderade på att be min man gömma testen jag beställt.. Men då kommer jag väl gå å köpa nya när det närmar sig BIM, hehe.. Vanligast är ju ändå att man INTE plussar så tidigt! 
    Mijjan12 skrev 2020-01-31 09:03:10 följande:

Livrädd att fråga, men vad tror ni?

Bim idag eller imorgon.
    100 % positivt!! Grattis!!!
  • Gnusmas
    Ser att många tänker att de ska försöka låta bli att testa. Som testnarkoman ;) så har det också varit min tanke att försöka med det eftersom det lätt går överstyr. Men min mens senaste två gångerna har varit försenade med 3 och 4 dagar så hade jag inte testat hade jag absolut trott att jag var gravid.. Så nu vågar jag inte inte testa hehe.. Dock ska jag försöka att testa senare än jag brukar. Känns som att när man väl börjat testa så kan man inte sluta sen.. 

Mammaresan skrev 2020-01-31 16:34:26 följande:

Här är snart mensen slut, borde vara sista dagen idag, så det är lååångt kvar. Haha! 

Vi har 3 barn sedan innan så vi har ju flera stycken också. Självklart har en rätten att också få längta och känna smärta av att det inte blev som en tänkt, trots att en har barn sedan innan! Jag skulle själv bli ledsen om möjligheten att skaffa fler barn togs ifrån mig. Just nu har ingen av oss bråttom för att det ska bli plus men trots det blir jag lika besatt över det där plusset varje månad och lika besviken också. 

Det här blir tredje månaden för oss varav vi försökt ganska avslappant förra månaden då det är svårt att få till det. Månaden dessförinnan så trodde jag att jag kanske råkat bli gravid (då försökte vi inte aktivt). Och det där med att testa, undra, fundera och hoppas sliter oerhört. Har inte gjort det så länge ens men har redan stor avsmak av stressen som uppstår mellan ÄL till BIM!

Men för egen del verkar det vara knas med ÄL och även långa cykler mellan varven så vet inte ens om vi har en rättvis chans just nu. Kroppen har inte riktigt varit med hittills. Den här månaden kanske det blir en mer "normal" cykel med tydlig ÄL. :) 

Och den här månaden vill jag försöka pricka bättre. Varannan dag är annars den bästa metoden för att "pricka" ÄL men tror inte vi är där just nu för att hinna med det. Haha!

Känner igen mig i dina tankar.. Också mens som krånglat, typ samtidigt som vi började prata om en till.. Så funderar på om man ställt till det för sig själv på något sätt, men känns inte som att det borde vara så.. Jag har fått till mig att sex var tredje dag ska räcka för att pricka in. Man är ju rätt fertil både dagen innan under och efter ägglossningen då ja ingen press att ha sex varannan dag. Ngn extra vid misstänkt ägglossning skadar ju inte men tror absolut inte att det är nödvändigt.
    mea08 skrev 2020-01-31 16:35:33 följande:

Hej alla! Jag och min sambo började försöka i somras, men det har inte satt sig än. Jag följde dessa trådarna i början men tappade gnistan lite och vi har inte sedan oktober försökt aktivt utan bara legat när vi känt för det. Har dock ett underbart förhållande och sexliv så vi har bara njutit av varandra istället :)

Nu har jag dock upplevt en svag blödning i nästan en vecka CD 20-25) och ska först få mens om 4-6 dagar ungefär. Någon som upplevt liknande? Det har varit väldigt ljusrosa och ljusbrunt. Har kladdat ner trosorna ibland men knappt något alls. Definitivt inte tidig mens alltså.

Kan ju vara nidblödning, liten blödning som uppstår när ägget fäster. Men har aldrig råkat ut för det själv så vet inte hur mkt eller länge man blöder då...
    Mikkans skrev 2020-01-31 18:27:24 följande:

Hur är erat sekret vid ägglossning? Har hög på monitorn idag och har ägglossningskänningar. Mina flytningar är dock vattniga om än tilltagande. Vet inte om jag tycker jag hade trådiga flytningar förra cykeln heller...

Jag vet att jag tänkt så förut gällande mina flytningar, att de inte är trådiga, men jag har blivit gravid ändå.. 

Freya18 skrev 2020-02-02 10:39:50 följande:

Fortfarande fullt utslag och nu börjar jag även känna en hel del molande värk från äggstockarna.

Maken var såå osugen igår så det blev inget.. Hoppas på att det ska gå bättre ikväll. Egentligen är han nöjd med ett barn och inte så där super hajpad över att vi ska försöka få en till. Lite svårt när jag vill ha en stor familj!

Hur är era partners i babyplanerandet? Pratar dom och planerar med er? Lika entusiastiska?

När brukar du ha ägglossning annars i cykeln? Min man har samma inställning som din. Han frågar egentligen inte efter fler barn. Men jag vill ha det och han har "gått med på det". Jag har dock sagt att jag vill inte bli gravid om han inte är inställd på att också vilja. Jag vill ju inte att han ska bli besviken när jag blir gravid liksom. Så därför har vi bara gjort halvhjärtade försök hittills, typ kört avbrutet precis vid ägglossningen (på mitt intiativ) och oskyddat resten. Jag liksom väntar in honom lite, vill inte bli gravid förrns han är mer positivt inställd till det. Men nu har han sagt att vi kör. Så detta blir första gången med vårt riktiga försök. Svårt när man inte vill samma. Vi har ett jättebra förhållande och jag känner ju precis som han att jag vill ge honom det liv han vill ha. Jag har försökt att tänka att det inte blir fler barn och försökt vänja mig vid den tanken men det tar emot mycket. Så detta är "vårt" beslut även om det eg bara är jag som vill ha ett barn till. Vet ju att han såklart kommer älska detta barnet lika mycket som de andra. Men att vara förväntansfull inför att jag blir gravid och under graviditeten kommer han inte att vara, det har han aldrig varit, han är mer orolig av sig och det lär han väl va denna gången också.. 

• Gnusmas

Hej! Har hållt mig undan härifrån ett tag i väntan på att mensen ska gå över. Det konstiga är att när mensen var över efter 7 dagar så kom det direkt ÄL-flytningar och känner en ömhet i livmodern och även igår vid sex som jag ibland känner vid ÄL.. har inga ÄL-stickor och om det var äl jag kände så är det nog för sent att få utslag nu. Jättekonstigt.. men cykel har ju varit konstig de senaste månaderna och blivit flera dagar längre än den brukar. Kan det slå tillbaka nu och att jag får en extremt kort cykel istället? Tänker att hinnan i livmodern inte hinner byggas upp efter mensen?

Brittsommar skrev 2020-02-09 10:02:16 följande:

Hej hoppar in här.

Hade BIM 4/2 och ännu ingen mens. Vi gav egentligen upp försöken till syskon 2 år sedan men började aldrig skydda oss igen. Så blev lite chockad igår när jag insåg att jag var sen. Kollade backloggen på min app och detta är första gången sedan jag startade 2016 jag har gått längre än 28 dagar innan mens. (Dag 32 idag).

Jag är så rädd för svaret att jag inte ens vågat testa mig....

Hoppas verkligen du är gravid!! Jag tycker att du ska testa nu, för det kommer troligtvis vara tuffare att testa negativt om det inte skulle vara graviditet om du väntar.
Svar på tråden BIM Februari 2020