Inlägg från: Anonym (En till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En till)

Klarar inte livet - hjälp, snälla...

Åh! Det finns fler som jag...jag kan inte med ord beskriva hur det känns att få veta detta. Det är ju inte bara TS, utan flera andra i tråden. Har hela mitt liv känt att det är något fel på mig, för andra verkar ju inte känna som jag. Jag känner igen mig så mycket i det du skriver, TS. Denna ständiga ångest, oro och rädsla för allt ansvar, alla förväntningar och krav. Har aldrig varit inlagd, men förstår PRECIS vad du menar med hur skönt det är att ha en så inrutad och trygg vardag där någon annan fattar alla beslut. Är livrädd att göra fel och göra andra människor besvikna.

• Anonym (En till)
    maskbo skrev 2020-01-15 21:09:54 följande:
    Ååhh Hjärta Lider verkligen med dig... Verkligen glad om den här tråden kan ge lite lättnad, även om det bara är en droppe i havet Hjärta 
    Det gör den absolut <3

Jag har aldrig sökt hjälp för mina problem, även om jag vet att jag borde. Att jag inte har det beror på att jag skäms så mycket över detta. Jag är alltid orolig för vad andra ska tycka om mig. Dessutom har jag mött många negativa attityder från omgivningen pga att jag alltid undviker saker. Jag upplever att omgivningen, främst mina föräldrar när jag växte upp samt min expartner, inte alls förstår hur mycket rädsla och ångest jag känner, utan de tror att jag är lat och inte bryr mig. Samtidigt har jag aldrig vågat berätta hur jag känner, eftersom jag skäms så mycket. En vuxen ska ju inte vara rädd för alla de här sakerna.

Vad har du mött för reaktioner från omgivningen? Har du varit öppen med dina problem? Hur har du funnit modet och styrkan att söka hjälp?
  • Anonym (En till)
    maskbo skrev 2020-01-16 11:48:37 följande:
    Åh... Jag vet inte vad jag ska säga :( Jag förstår så PRECIS din skam...

Det är ju inte öht okej att en vuxen människa känner så här. Det kan ju inte vara frågan om annat än att man är lat, och bara vill ha det skönt och bekvämt och slippa allt som är det minsta ansträngande eller jobbigt - alla andra klarar ju av alla de här sakerna; alla andra drar ju sitt strå till stacken, och håller inte på och gnäller över hur jobbigt de har det! Och vem har sagt att livet ska vara en dans på rosor? Va??

Så här går tankarna HELA TIDEN i mitt huvud - och, som jag förstår det, även i ditt. Skillnaden mellan oss är att jag, till skillnad från dig, är omgiven av helt fantastiska människor, som stöttar och peppar mig i allt. Allt ifrån familj och vänner till kollegor till vårdpersonal. Jag är verkligen otroligt lyckligt lottad när det gäller det, och det gör mig så fruktansvärt ont att höra att du istället bara får dina skuld- och skamkänslor påspädda av din omgivning. Nu tänker jag att anledningen till att din omgivning reagerar som de gör inte är att de är elaka och känslolösa, utan helt enkelt att de utgår från att du funkar på samma sätt som dem. Om du aldrig har berättat nånting - om du aldrig har förklarat VARFÖR du undviker saker och ting - är det ju kanske tyvärr en naturlig slutsats att dra: att du bara är lat och försöker slippa undan? Jag förstår som sagt så himla väl att du skäms, och att det är det som gör att du inte vill prata med folk om hur du känner, men om du tänker efter, vilket är värst? Att folk i din omgivning tror att du är lat och bara vill slippa undan för att du är för bekväm av dig, eller att de förstår att du är rädd, och faktiskt har problem?

Tyvärr kan jag ju inte lova guld och gröna skogar, eller ens att du ska få hjälp som fungerar, om du tar steget att berätta för din omgivning, men jag vågar nog lova att det iaf kommer att kännas lättare om du får folks förståelse istället för deras förakt och irritation. Hjärta

Vad gäller mig själv kan jag inte påstå att jag hade vare sig mod eller styrka att söka hjälp själv, utan det var till en början mina föräldrar som mer eller mindre tvingade in mig i vården pga mina djupa depressioner + lite annat, och sen har det liksom bara rullat på...

Jag önskar dig verkligen, verkligen all lycka till. Hjärta
    Ursäkta sent svar. Så skönt det måste vara att ha så förstående personer runt dig <3 Jag tror inte heller att mina närstående är elaka, utan att de helt enkelt inte förstår. Och anledningen till att de inte förstår är nog att jag aldrig har drabbats av en djup depression eller något annat som utåt sett märks väldigt tydligt, som t.ex. en panikångestattack. Det är bara denna ständiga ångest och oro som ligger under ytan och har funnits där sedan jag föddes. Hade jag fått en depression och blivit inlagd hade ju folk fattat hur dåligt jag mår. Jag är också väldigt bra på att inte visa hur jag mår och låtsas som om allt är bra. Jag har flera gånger fått höra från andra att jag verkar väldigt lugn som person (för att jag inte är så livlig och stojig, antar jag). De skulle bara veta vad jag känner under ytan. Jag tycker för övrigt det är lite konstigt att jag aldrig drabbas av något allvarligare. Jag tycker liksom att med denna ångest jag upplevt under hela mitt liv borde det brista till slut. Hur länge ska min hjärna och min kropp orka?

Tanken på att berätta för någon om alla mina rädslor skrämmer slag på mig. Usch, denna skam :(
  • Anonym (En till)
    maskbo skrev 2020-01-20 12:42:39 följande:
    Ja, jag förstår. Hade det inte varit för att mitt mående periodvis inte går att missa, så hade jag antagligen varit på samma plats som du. För det är jättesvårt att prata och visa hur man mår. Jag tänker att det nog ändå hade varit bra för dig att söka hjälp (och jag fattar att du också inser det, men att du helt enkelt inte kan förmå dig till det). Du har ju ändå en bra förutsättning i att du enbart (och notera att jag skriver "enbart" - inte "bara", för det finns inget "bara" i detta) lider av ångest, och inte av depression. Det gör inte situationen det minsta mindre plågsam, men det gör det kanske lite lättare att angripa den, om du förstår hur jag menar. Ångest och depression är - iaf som jag upplever det - varandras totala motpoler; i ångesten finns det en livsvilja - och ofta en väldigt stark sådan - medan i depressionen vill man bara dö. Ofta blir ångesten och rädslan så överväldigande att man bara vill dö, för att man verkligen inte orkar mer, men det är precis just därför: för att man inte ORKAR. Inte för att man tycker att livet är meningslöst. Tvärtom ser man livet som nåt fint, mysigt, roligt... bara att man själv inte når fram till det liksom, för att allt det där FARLIGA är i vägen. I depressionen, däremot, finns det ingen mening med livet öht; allt är bara meningslöst och likgiltigt, och döden känns som en barmhärtig befriare. Väldigt ofta går de två hand i hand, så att man har de här två motstridiga känslorna gentemot livet på en gång, men det ändrar inte det faktum att de är helt olika i grunden. Eller, det är så här jag upplever det iaf. Min poäng är hur som helst att har man då enbart ångestbiten, där man trots allt ändå ser en poäng med livet, så borde det ju vara lättare att få bukt med, om man får professionell hjälp. All vårdpersonal har ju tystnadsplikt, så även om jag verkligen, verkligen tror att det bästa hade varit att berätta för dina närstående, så kan du ju "hålla det hemligt" även om du söker hjälp. Jag förstår att du skulle skämmas även inför den du sökte hjälp hos, men det vore ju trots allt en "utomstående".

Slutligen vill jag bara kommentera följande:
    "något allvarligare"? Det är alldeles illa nog, det du behöver utstå varenda dag. Om man ser till graden av plåga, eller vad man ska säga, så tycker jag att ångest är den värsta psykiska "åkomman" man kan drabbas av.

När det gäller hur mycket din kropp och hjärna kan orka är svaret: hur mycket som helst. Det finns ju inget direkt fysiskt hot i psykisk ohälsa. Indirekt finns det så klart - om man har väldigt mycket ångest kanske man slutar att äta, till exempel, vilket ju i sin tur får fysiska följder, och till slut kan det ju vara så att man MENTALT inte orkar mer, så att man tar livet av sig - men ångesten i sig kan inte skada dig fysiskt. Nu var det väl kanske inte detta du undrade iofs, utan kanske snarare hur länge du ska orka MENTALT, utan att bryta ihop. Jag har tyvärr inget svar på det... där är ju så många faktorer som spelar in... jag hoppas iaf av hela mitt hjärta att du faktiskt söker hjälp Hjärta Om du vill ha mer konkret hjälp med hur du lämpligen går till väga får du jättegärna pm:a mig. 
    Ja, visst vet jag att jag borde söka hjälp. Om jag söker hjälp så kommer jag nog bara våga säga att jag har ångest, inte att jag är rädd för så många "vuxensaker". Jag har dock hört att om man går till vårdcentralen och säger att man har ångest, så får man bara lite tabletter utskrivna och blir hemskickad. Men vad vet jag, kanske skulle jag bli hjälpt av läkemedel. Egentligen skulle jag ju behöva bli grundligt utredd, eftersom jag haft dessa problem hela livet. Samtidigt har jag svårt att avgöra vad som är normalt, eftersom jag alltid har mått så här. Hur mycket ångest ska man ha, normalt sett? Jag har ju inget att jämföra med.

Ja, jag menar framför allt mentalt, men även fysiskt. Kroppen påverkas ju av stress, särskilt långvarig. Men mest undrar jag hur jag kunnat gå så här länge utan att bli deprimerad eller få panikångest.

Tack snälla, jag kanske PM:ar om jag vågar avslöja mitt nick <3
Svar på tråden Klarar inte livet - hjälp, snälla...