Anonym (En till) skrev 2020-01-20 09:51:57 följande:
Ursäkta sent svar. Så skönt det måste vara att ha så förstående personer runt dig <3 Jag tror inte heller att mina närstående är elaka, utan att de helt enkelt inte förstår. Och anledningen till att de inte förstår är nog att jag aldrig har drabbats av en djup depression eller något annat som utåt sett märks väldigt tydligt, som t.ex. en panikångestattack. Det är bara denna ständiga ångest och oro som ligger under ytan och har funnits där sedan jag föddes. Hade jag fått en depression och blivit inlagd hade ju folk fattat hur dåligt jag mår. Jag är också väldigt bra på att inte visa hur jag mår och låtsas som om allt är bra. Jag har flera gånger fått höra från andra att jag verkar väldigt lugn som person (för att jag inte är så livlig och stojig, antar jag). De skulle bara veta vad jag känner under ytan. Jag tycker för övrigt det är lite konstigt att jag aldrig drabbas av något allvarligare. Jag tycker liksom att med denna ångest jag upplevt under hela mitt liv borde det brista till slut. Hur länge ska min hjärna och min kropp orka?
Tanken på att berätta för någon om alla mina rädslor skrämmer slag på mig. Usch, denna skam :(
Ja, jag förstår. Hade det inte varit för att mitt mående periodvis inte går att missa, så hade jag antagligen varit på samma plats som du. För det är
jättesvårt att prata och visa hur man mår. Jag tänker att det nog ändå hade varit bra för dig att söka hjälp (och jag fattar att du också inser det, men att du helt enkelt inte kan förmå dig till det). Du har ju ändå en bra förutsättning i att du enbart (och notera att jag skriver "enbart" - inte "bara", för det finns inget "bara" i detta) lider av ångest, och inte av depression. Det gör inte situationen det minsta mindre plågsam, men det gör det kanske lite lättare att angripa den, om du förstår hur jag menar. Ångest och depression är - iaf som jag upplever det - varandras totala motpoler; i ångesten finns det en livsvilja - och ofta en väldigt stark sådan - medan i depressionen vill man bara dö. Ofta blir ångesten och rädslan så överväldigande att man bara vill dö, för att man verkligen inte orkar mer, men det är precis just därför: för att man inte ORKAR. Inte för att man tycker att livet är meningslöst. Tvärtom ser man livet som nåt fint, mysigt, roligt... bara att man själv inte når fram till det liksom, för att allt det där FARLIGA är i vägen. I depressionen, däremot, finns det ingen mening med livet öht; allt är bara meningslöst och likgiltigt, och döden känns som en barmhärtig befriare. Väldigt ofta går de två hand i hand, så att man har de här två motstridiga känslorna gentemot livet på en gång, men det ändrar inte det faktum att de är helt olika i grunden. Eller, det är så här jag upplever det iaf. Min poäng är hur som helst att har man då enbart ångestbiten, där man trots allt ändå ser en poäng med livet, så borde det ju vara lättare att få bukt med, om man får professionell hjälp. All vårdpersonal har ju tystnadsplikt, så även om jag verkligen, verkligen tror att det bästa hade varit att berätta för dina närstående, så kan du ju "hålla det hemligt" även om du söker hjälp. Jag förstår att du skulle skämmas även inför den du sökte hjälp hos, men det vore ju trots allt en "utomstående".
Slutligen vill jag bara kommentera följande:
Anonym (En till) skrev 2020-01-20 09:51:57 följande:
Jag tycker för övrigt det är lite konstigt att jag aldrig drabbas av något allvarligare. Jag tycker liksom att med denna ångest jag upplevt under hela mitt liv borde det brista till slut. Hur länge ska min hjärna och min kropp orka?
"något allvarligare"? Det är alldeles illa nog, det du behöver utstå varenda dag. Om man ser till graden av plåga, eller vad man ska säga, så tycker jag att ångest är den värsta psykiska "åkomman" man kan drabbas av.
När det gäller hur mycket din kropp och hjärna kan orka är svaret: hur mycket som helst. Det finns ju inget direkt fysiskt hot i psykisk ohälsa. Indirekt finns det så klart - om man har väldigt mycket ångest kanske man slutar att äta, till exempel, vilket ju i sin tur får fysiska följder, och till slut kan det ju vara så att man MENTALT inte orkar mer, så att man tar livet av sig - men ångesten i sig kan inte skada dig fysiskt. Nu var det väl kanske inte detta du undrade iofs, utan kanske snarare hur länge du ska orka MENTALT, utan att bryta ihop. Jag har tyvärr inget svar på det... där är ju så många faktorer som spelar in... jag hoppas iaf av hela mitt hjärta att du faktiskt söker hjälp

Om du vill ha mer konkret hjälp med hur du lämpligen går till väga får du jättegärna pm:a mig.