Andiie87 skrev 2020-01-18 18:09:29 följande:
Nu får ju inte jag samma reaktion vid chokladätande som vid förälskelse, det tidigare är för sött.
Men det är just det som gör kärleken rätt svårbegriplig. För jag vill betrakta det som något utöver hormoner, något som har med ett djupare band att göra. Tid och rum och kontinuitet krävs rätt ofta för att fördjupa en relation, och ömsesidighet. Men inte alltid som sagt.
Jag tror t.ex. på att du kan älska någon utan att spendera mycket tid ihop och utan att du får så mycket tillbaka. Ibland kan du också välja att börja älska någon oegoistiskt, dvs. du märker att du inte får så mycket tillbaka, men du gör ett val att fortsätta ge mycket av dig själv. Det är ett väldigt vackert val, för den som klarar av det. Nu tänker jag inte på relationer där vi är väldigt ömsesidigt beroende av varandra. Dvs. "relationskontrakt" som man t.ex. har med en kärlekspartner, där förväntas det ändå att man ger varandra näring i viss mån.
Jag tror att man kan ha "olika" kärlek för olika personer. Djupare eller ytligare. Som sagt, kärlek är ett knepigt ämne. Om man har en relation, eller om jag har en relation, för att bli lite personlig, så behöver jag mitt utrymme. Jag klarar inte av att vara för mycket med en person, men det betyder inte att jag inte älskar den personen. Ibland dock så vill jag vara mycket med den personen jag älskar. Det är inte ofta det händer dock. Jag är lite mer för de små grejerna, om man säger så.
Jag tror också att kärlek är relativ, beroende på vem man frågar. Kärlek för dig kanske inte är det samma som kärlek för mig, eller rättare sagt vi kanske inte värdesätter kärleken på samma sätt.