Kärlek
Tycker om frågeställningen, och tycker att vi ska ta oss an den genom diskussion.
För mig är kärlek ingenting som går att förstå på vetenskaplig väg, utan jag upplever det snarare som något metafysiskt.
Min definition av kärlek innefattar att jag hyser en stark affektion till en annan människa och är en abstrakt inre upplevelse. Det jag känner kärlek inför är något i den andres väsen och utstrålning. Det är alltså något abstrakt som väcks inom mig. Detta känner jag inför många människor, både vänner, familj och kollegor.
Ren kärlek, dock, är för mig sällsynt, där få eller inga motkrav finns (på t.ex. att jag förväntar mig att de ska ge mig något tillbaka, eller bete sig på ett visst sätt som är tillräckligt tillfredsställande). Ren kärlek hyser jag högst för en handfull människor, och innebär att jag sätter deras lycka likvärdigt med min egen och skulle välja bort mina egna behov för deras i många lägen.
Det var någon som en gång sa att kärlek är en förmåga, och det kan jag hålla med om. Men för mig innebär det också en stark inre upplevelse som riktar sig mot något utanför en själv alt. gentemot sig själv.
Ex. du gör en positiv handling för en annan människa, t.ex. verbal uppmuntring eller ger denne en present. Men upplevelsen inom dig är dock avgörande för om detta kan anses vara en handling av kärlek.