Undrandee skrev 2020-02-23 22:39:22 följande:
Nej jag förstod det. :(
man greppar efter halmstrån bara. Försöker att inte tänka så mycket som alla säger och att man "lättare blir gravid då" men det är tufft att gå igenom 2 missfall efter varandra.. :(
jag vet inte hur jag ska hantera det här med att ta det lugnt när man ser andra lyckas bli gravida... jag längtar så!
Jag förstår dig verkligen. Jag fick ett tidigt missfall i december. Vi har snart försökt i ett år. Det enda alla säger till mig är att det kommer lösa sig och typ "det kommer när det är rätt i livet" eller "det psykiska påverkar". Har så svårt att ta det för i livet kan det inte bli bättre än just nu. Vi väntar på att vårt hus ska byggas klart, vi är färdigutbildade, har fast jobb med bra inkomster. Så vad väntar det där jävla ödet på liksom? Och ja, psyket blir såklart påverkat av det här men hur fan gör jag att det INTE påverkar då? För man kan ju inte stänga av känslorna. Det är skittufft att se andra bli gravida. En kompis till mig blev gravid fast hon åt p-piller, känns som ett hån för en annan ... Man förväntas liksom vara lika glad och positiv, bli lika glad för andras graviditeter, fixa baby showers osv fast innerst inne vill man bara dra något stort över sig. Det suger verkligen ibland. Så jag vet vad du menar :( Jag har nästan tröttnat .. vi gör vad vi kan .. vad mer ska man göra? Jag har nästan ställt in mig på att det blir ett samtal om fertilitetsutredning i april/maj för då har vårat år passerat ..
Jag försöker verkligen leva på som vanligt och göra sånt jag tycker är roligt och tänka att det andra löser sig. Men visst tusan är det svårt och ja .. man greppar efter halmstrån som du säger.
All styrka till oss alla som kämpar <3
Och en bra sak jag hörde i en podd. Vi som är ofrivilligt barnlösa (eller åtminstone försökt i flera månader) MÅSTE INGENTING. Det ÄR OKEJ att inte springa till en kompis som fått bebis, det är okej att stå över baby showers om man känner för det, det är okej att välja stunder då det passar eller inte passar att vara i situationer där det ingår bebis. Kom ihåg det alla som kämpar <3 I det här får man vara egoistisk.