Jagochdublirvi skrev 2020-02-24 20:42:53 följande:
Det låter på dig som om hans förre chef sa upp din man bara för att djävlas. Jag gissar på att det finns en bra anledning till det, tex arbetsbrist och i det läget handlar det inte om att vara taskig.
Hur kommer det sig att han inte kan ta hand om barnet? För ser man det så och det inte finns några problem med anknytningen från hans sida så lär han ju ha gott om tid till att söka jobb mer än 8 timmar om dagen även om han tog hand om barnet samtidigt. Dygnet har ändå 24 timmar och om barnet är som de flesta andra 8 månaders så lär hen ju även sova middag. Så medan du jobbar och barnet är vaket ägnar han tid åt sitt barn. När du är hemma, eller när du jobbar och barnet sover kan han aktivt söka jobb. På så vis lär han garanterat få åtta timmar per dag till att söka jobb. När han är själv med barnet och barnet sover kan han ägna sig åt att skriva sina ansökningar, när du är hemma, eller någon timme i veckan kan din släkting ta hand om barnet och då kan han kontakta arbetsgivare per telefon. Det finns mängder med folk som både är föräldralediga och plugga på distans, samtidigt, och har ändå tid att ta hand om sina barn. Jag känner även folk som jobbar och har med sig sina barn till jobbet. Nu fungerar det ju inte för alla men för många gör det nog det. Av de som jag känner till handlar det om allt från att jobba som konsult och ha med barnet på kundmöten, till en som jobbar inom marknadsföring och digitala medier och en som jobbar med bl a utbildningar. Sedan vet jag flera som även pluggat, vissa till och med på universitetet. Studierna har de skött när barnet sovit eller när den andra föräldern varit hemma. Ibland har barnet fått följa med till skolan. Så jag kan inte förstå varför pappan inte kan ta hand om sitt barn? Om det är pga dålig anknytning, trots att han varit hemma tre månader redan, då skulle det ju vara perfekt läge att jobba på densamma
Är inte du man berättigad till a-kassa? Kan ni dra ner på några utgifter?
Om vi pratar anknytningsproblem som verkligen är ett PROBLEM så skulle jag säga tt det är idiotiskt att bli lämnad själv 8h med sitt barn. Nu kan jag bara utgå från mina egna upplevelser, men i min värld är detta någonting som succesivt måste jobbas fram och som med otur kan bli värre om man utsätter sig på det sättet.
Oavsett så handlar frågan om ifall han har rätt till a-kassa utifrån att barnet inte har en förskoleplats. Det vill jag hävda att han har då andra personer skall ta hand om barnet.
Det är ju faktikst så att detta är ett ypperligt tillfälle att spara på föräldradagarna vilket detta par verkar vilja. Om nu planen är att han aktivt ska öka arbete så är det ju då perfekt om han kan få den a-kassa han är berättigad till istället för att ta föräldrapenning.
Enligt ditt resonemang hinner han söka arbete på annan tid än den han umgås med barnet. Vad är det som säger att släkten inte tar barnet när hen ska sova och han söker jobb då och sedan även på kvällen när frun är hemma och på så sätt får ihop 8h men ändå hinner umgås med barnet på dagtid?
Och ja. Jag hävdar att man bör ha a-kassa i detta scenario eftersom man aktivt söker arbete och står till arbetsmarknadens förfogande. Han kan börja på dagen vid erbjudande då det finns andra som kan ta barnet.
Att räkna med att hinna söka jobb när barnet sover, enligt dig flera timmar, om dagarna är inte heller självklart.
Min dotter sover PÅ mig på dagarna, enda sättet om hon ska sova. Och visst kan manjobba med en hand men min dotter blir garanterat störd av detta samt att det går väldigt mycket långsammare. Det går inte att ta för givet att detta fungerar.
Min dotter vaknar 04.00 vilket gör att jag dessutom har ett behov av att sova när hon gör det