Föräldrapenning eller a-kassa? Hjälp mig!
Varför är han inte bara föräldraledig?
Jag kan förstå hur Arbetsförmedlingen tänker, lätt att luras så man kan slippa använda upp föräldradagar.
Varför är han inte bara föräldraledig?
Jag kan förstå hur Arbetsförmedlingen tänker, lätt att luras så man kan slippa använda upp föräldradagar.
Fast om det nu uppenbarligen är tillåtet att ha förskolebarn hemma 25h per vecka (här får dom inte gå mer än 15h när man är arbetslös) så är det ju helt orimligt att ts man inte ska få a-kassa för att det skulle kunna hända att han ?fuskar??
Ja och ts man skall söka arbete och de har familj som ska ta hand om barnet. Han jan alltså "slänga in" barnet där om han får jobbpass. Han kan tom bokstavligen slänga in barnet eftersom de bor grannar
Men jaha? Han tycker alltså att det är bättre att lämna bort en 8-månaders till en släkting på dagarna, än att själv vara föräldraledig, eftersom han mår bäst av att jobba? Som förälder, även som pappa, får man ibland prioritera ner sin egen bekvämlighet för barnets skull. Du gör ju det genom att börja jobba fast du inte vill, vad gör han?
Jo barnet är 8 månader. Men antar att barnet har en väldigt god kontakt med dessa personer. Vilket gör att jag tror att detta inte är något större problem för barnets del.
Hade du reagerat om det handlade om ett separerat par med nya partners som bodde grannar, men barnet bodde bara hos den ena familjen permanent, men har god kontakt med sin andra förälder och dess nya partner? För i princip är det ju samma sak i detta fall egentligen
Många spekulationer om min make. Det är ok och jag förstår eftersom ni läser ut en viss kontext. Maken är en fantastisk pappa. Under dessa tre månader han varit hemma så har jag fått sova till 11 på dagen, han är ute och promenerar en mil varje dag med dottern för att hon ska få sova, matar henne, leker. Han är verkligen fantastisk. Så det är dessvärre inte där problemet bottnar, att han inte vill vårda barnet för det gör han- han vill bara tillbaka och jobba och jag vill tvärtom. Måste det vara så hemskt att vi vill olika? Ingen är sämre förälder för det. :)
Jag får förtydliga även att vi ?lämnar bort barnet? pga vi trodde/tror att det är så man SKA göra vid arbetslöshet och få a-kassa. När vi ringde till a-kassan förklarade vi läget kort men förtydligade att familjen kommer vårda barnet och då sa hon i luren att han måste plocka ut fl. Så vi utgår från de ?regler? som finns kring arbetslöshet. Dvs att finnas tillgänglig och arbetssökande för att få a-kassa. Vissa kanske tycker det är sjukt att vi gör såhär men vi gör rätt för oss och möjligheten finns. Tänker även att det är praktiskt om jobbmöjligheten kommer upp. Min familj är inga främlingar för barnet heller. Barnet är oerhört tryggt så är inte ett dugg oroad.
Många frågar varför vi inte bara kan vara arbetslösa och fl hemma. Dels tillåter inte ekonomin det (alla har inte låga utgifter tyvärr) men sedan finns det en vilja att gå tillbaka till arbetet efter 3 mån fl och vi vill gärna spara våra dagar.