• Caliot

Klåda av vin?

Drack ett glas rödvin ikväll och märkte nu att det kliar överallt. Kan det vara en reaktion på vinet? Provade en ny sort. Brukar dricka rödvin men aldrig reagerat tidigare. Har inte ätit nått annat som ger mig misstanke.

• Svar på tråden Klåda av vin?
  • Petter och jag

Var det rött vin? Histamin finns i många viner, men främst i röda. Det är alltså histaminet som ger klåda. En del får klåda, en del blir täta i näsan av vissa viner.

• Petter och jag
    Petter och jag skrev 2020-03-07 09:24:16 följande:

Var det rött vin? Histamin finns i många viner, men främst i röda. Det är alltså histaminet som ger klåda. En del får klåda, en del blir täta i näsan av vissa viner.

Ser nu att det var rött vin. Då är min diagnos klar.
  • Caliot
    Petter och jag skrev 2020-03-07 09:25:06 följande:

Ser nu att det var rött vin. Då är min diagnos klar.

Tack för svaret! Då är det nog så. Ska testa ett glas till ikväll. Bara för å va helt säker att de e vinet.

Varierar mängden histsmin i olika rödviner? Tänker om de kan vara så att ja tål andra sorter om ja inte tål denna?
  • Petter och jag
    Caliot skrev 2020-03-07 14:45:43 följande:

Tack för svaret! Då är det nog så. Ska testa ett glas till ikväll. Bara för å va helt säker att de e vinet.

Varierar mängden histsmin i olika rödviner? Tänker om de kan vara så att ja tål andra sorter om ja inte tål denna?

Ja, det varierar.
Svar på tråden Klåda av vin?