Fosterrörelser
Jag har haft samma problem som dig många gånger under min graviditet :) Första gången i vecka 22, fick då besöka gynmottagningen och göra ett ultraljud och bebisen verkade må bra men tog någon dag innan den började röra sig som vanligt igen. Sedan var jag inne på förlossningen i vecka 23 pga smärtor, var även ok denna gånger. Sen sökte jag 2 gånger i vecka 25 pga minskade fosterrörelser men allt var helt perfekt, fick så göra ett tillväxtultraljud och flödesmätning i navelsträngen som även det var helt perfekt. Nu senast var jag inne i vecka 28 och gjorde ctg pga minskade fosterrörelser, gick bra även denna gången. Jag har nu lärt mig att min bebis haft vissa dagar som den är lugnare än andra, men har alltid sökt om jag känt mig orolig bara för att kunna släppa det. Ibland har det tagit någon extra dag innan bebis kommit igång som vanligt igen. Men nu i vecka 34 känner jag bebisen nästan hela tiden och om jag inte känt han på ett tag så försöker jag buffa på magen, spela musik för magen eller ligga på sidan och då får jag i 9/10 fall gensvar. Det är alltid värt att söka en gång för mycket än en gång för lite, men skulle absolut inte oroa mig i ditt fall. Bebisen såpass liten fortfarande i din vecka att hur den ligger och åt vilket håll den sparkar spelar stor roll. När jag var inne på förlossningen i vecka 25 sa varje barnmorska och även läkare som jag träffade att barnet är så litet fortfarande att det inte är konstigt alls om man inte känner bebisen på samma sätt varje dag. Jag tyckte att efter att min bebis haft lugnare dagar så ändrade han rörelsemönster och rörelserna blev ofta kraftigare, så tror att han samlade lite extra energi och växte på sig dessa dagar när jag kände honom mindre.
Lycka till med din lilla, det kommer gå bra! Och är du orolig ska du alltid söka, oavsett om man känner sig jobbig och i vägen. Ringer inte din barnmorska upp och du känner dig orolig tycker jag du ska ringa förlossningen igen och säga att du är orolig för sin bebis för du inte har känt fosterrörelser som vanligt och att din barnmorska inte hört av sig. Konstigt att de kan neka dig att åka dit tycker jag, rutinerna här där jag bor är att man alltid ska komma in på en kontroll om man upplever minskade fosterrörelser och det är ingenting som en barnmorska kan bedöma över telefonen om det är nödvändigt eller inte, rör sig inte bebisen som den brukar och mamman är orolig ska man få komma in :)