Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Här är vi alla vänner.

Freddie K skrev 2024-10-28 16:05:27 följande:

Jag har en konstig fråga: Hur skulle det bli om solen och månen var uppe samtidigt? Alltså, jag vet att det är omöjligt, men rent hypotetiskt. Hur tror ni att det skulle påverka jorden?

Nå nä, inte är det helt omöjligt. Då månen passerar just framför solen uppstår solförmörkelse. Sedan finns det ytterligare ett fenomen som heter dubbelsol då månen så att säga går upp tidigare än vad solen går ner. Det kan ske ungefär en kvar före solnedgången någonstans i första hälften av första sommarmånaden. Är det inte molnigt kan man se ena himlakroppen och vänder man sig 180 grader kan man se den andra på samma höjd, likadant rödaktigt sken och dessutom ser de då lika stor ut. Så det sker ju redan ibland.
    Freddie K skrev 2024-11-09 14:18:20 följande:

På tal om ingenting. Jag sitter och är lite nostalgisk. Kan ni tänka er att jag hade Svenska2 i skolan. Ja, det var bara för att slippa mattelektionen och sen var det rätt kul, för det var något som var lätt för mig. Jag bara kom att tänka på det nu. 

Var det i gymnasiet? En del ämnen kanske inte var så roliga i sig, Boolesk algebra, att ta ut finska komitativ eller svenska bisatser, adverbial med mera exempelvis. Men däremot då man kan använda sig av det som verktyg på sådant man tycker är intressant, då kan det bli desto trevligare.
    Freddie K skrev 2024-11-09 14:22:51 följande:

Ibland känns det som att jag skulle behöva SFI, haha!

Svenska Finlands Idrottsförbund.Solig 
    Freddie K skrev 2024-11-10 06:55:52 följande:
    Nej det här var i Högstadiet. Svenska lektionerna var inte så avancerade då. Men jag hade lätt för svenskan och tyckte det var roligt. Vissa partier eller vad man ska säga har jag lite svårt med, men övergripande så tycker jag att jag hanterar språket ganska bra. .

Haha, nja, inte riktigt. :-P.
    Alltid bra att ha kunskaper i och om sitt modersmål, något du kan vara stolt och glad över!

Nå nä, nog är det en förkortning för det med, men jag förstod att du inte syftade på just den.
    Freddie K skrev 2024-11-11 13:23:44 följande:
    Jo, det är ju sant. Synd bara att det är så mycket "låneord" i svenskan bara. 
    Lite spontana tankar om ämnet så här på kvällskvisten. Lånorden är så många, att tar vi bort dem från de senaste 1000 åren exempelvis, hade vi nog fått lära om språket. De ord som inte fanns då, som vi använder nu, hade behövt nykonstrueras och då hade det inte varit fornskandinaviska längre, men förstås inte heller inlån. Begrepp som dikt bidevind, nederländskt, och ord som telefon, grekiskt, hade behövt nykonstrueras. Ordet fönster hade man kunnat ersätta med vindue eller möjligen vindauge, men att övertyga folk på bred front om det hade blivit svårare. För att inte tala om problemet med att nykonstruera det turkiska, eller möjligen arabiska lånordet kaffe, med något skandinaviskt. Var går egentligen gränsen för vad som är skandinaviska och vad som inte är det? Hur länge är ett ord ett lånord? Är det ännu ett lånord då det får en skandinavisk struktur i form av stavning, ljudbild och kanske även kulturellt förhållningssätt? Jag tycker att exempelvis inlånen från medellågtyskan definierar vårt modersmål ganska bra, i mer modern tappning.

Vill du lyssna till äldre varianter av skandinaviska så finns närpesiska i Finland och älvdalska i Sverige. Finns att lyssna till på nätet.
    Freddie K skrev 2024-11-12 05:20:00 följande:
    Jag vill ha en svensk DVD-spelare. Tungan ute
    Då ska vi se, här finns lite att välja på: www.elgiganten.se/gaming/datorkomponenter/intern-lagring/optisk-enhet

Ska du ha till tv kanske du ska välja från den här listan: www.elgiganten.se/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tillbehor-till-tv/blu-ray-dvd-spelare

Även här finns det: cdon.se/hemelektronik/tv-bild/videospelare-videoinspelningsutrustning/dvd-blu-ray-spelare/&gclid=EAIaIQobChMI_pz83dDXiQMVi1aRBR28aiuYEAMYASAAEgLapvD_BwE

Samt här: www.clasohlson.com/se/Extern-DVD-CD-br%C3%A4nnare/p/38-7967?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-se-shopping-cm-low-Electronics&utm_id=21300059939&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIm53foNHXiQMVd1SRBR3uaxy9EAQYASABEgJW7fD_BwE

Se bara till att dvd-spelaren och datorn, om det är vad du ska ha, är kompatibla.
    Freddie K skrev 2024-12-15 12:22:57 följande:
    Ja, han är ju en dammråtta. :-P. Han är rädd för två saker. Katter och snabeldraken. 
    Nå, alltid kan du ju göra om dammsugaren sätta slangen på utblåset istället. Dels blir det en för dammråttor säkrare anordning, dels kan du, om du har munstycke, blåsa upp ballonger med den.

Hej på er. I dag fick jag en möjlighet att sitta nere vid havet då skymningen kom, där i kylan. Fint att få lite utsikt. Vi får se om samtalskontakten jag har kan leda till nya insikter, jag har många frågor och resonerar, jag hoppas att han kan besvara dem. Det tror jag nog. Hoppas också att jag är klok nog att förstå svaren och kunna använda dem på ett bra sätt. Sköt om er, livets vandrare.

Svar på tråden Här är vi alla vänner.