Inlägg från: Limeblad |Visa alla inlägg
  • Limeblad

Har du hamstrat pga Coronaviruset?

Nej, handlar som vanligt. Kommer dock köpa en förpackning med toapapper med lite marginal så att jag inte riskerar att stå helt utan.

• Limeblad
    Tow2Mater skrev 2020-03-15 14:05:19 följande:

Vad menar du med hamstra? Onskar jag köpt handsprit medan det fanns, har istället köpt 10 flaskor flytande tvål. En person hade tydligen (i USA) åkt runt och köpt upp 17000 flaskor handsprit bara i sin stat för att kunna göra sig en hacka på ockerpriser i andrahandsförsäljning, och det finns sakert fler som han. DET kallar jag hamstra, inte köpa 10 flaskor.

Att köpa tio flaskor kallar jag att hamstra. Allt som är att köpa på sig mer än man brukar och behöver inom närmsta tiden är att hamstra för mig.
  • Limeblad
    Tow2Mater skrev 2020-03-15 14:13:14 följande:

Du måste också forstå att "närmsta tiden" är relativt; man har blivit ombedda att se till att man har så man kan klara sig i typ tre veckor iallafall. Det vill de flesta, speciellt ifall det blir karantänsituationer som vi sett i många länder redan.

Använder ni en halv flaska tvål per dag?
  • Limeblad

Hoppas det fylls på varor i affärerna imorgon. Skulle laga en rätt med ris ikväll men det var helslut. Så bisarrt

• Limeblad
    Pentra skrev 2020-03-15 22:42:17 följande:

Nej, uppmaningen att ha en buffert är inga fantasier. Rekommendationen, sedan många år, är att alla bör ha en buffert med livsmedel och förnödenheter som räcker i 3 månader. Så, att fler människor äntligen börjat att förstå detta skall de absolut INTE ges skit för. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Citat från MSBs hemsida.

?Så som situationen ser ut just nu, så ser vi inte att man behöver handla hem något extra med anledning av coronautbrottet. MSB:s allmänna rekommendation för krisberedskap är att man ska planera för att kunna klara sig utan samhällets hjälp i minst några dygn ? upp till en vecka eller längre om du har den möjligheten.?

Är det det här ?eller längre? som du tolkar som tre månader?

www.msb.se/sv/aktuellt/pagaende-handelser-och-insatser/msbs-arbete-med-anledning-av-coronaviruset/
Svar på tråden Har du hamstrat pga Coronaviruset?