• Kanelia

Vi som inte lyckas med ivf

Beklagar att ni misslyckats med era två försök! Vet att det känns jobbigt och tankarna börjar snurra kring att det aldrig lyckas och allt går åt skogen... Men så är det inte! Jag misslyckade med 9 försök innan det lyckades, så vad jag vill säga är att två försök är väldigt lite. Det är ju ungefär som om ni försökt bli gravida naturligt i två månader. Ett år är normalt att försöka bli gravid på naturlig väg, och också med IVF kan man få göra om några gånger innan det tar sig. Inte 10 gånger som vi förhoppningvis, men några försök är mer än normalt. Så du ska absolut inte ge upp hoppet och känna att något är väldigt fel bara för att ni inte lyckats på två försök. Det är en massa som ska stämma för att befruktningen ska ske och embryot ska fästa och fortsätta växa normalt. Det kommer säkert att lyckas för er bara ni ger det några försök till.

Och prata med er läkare, tycker hen det är oroväckande att ni inte lyckats på ett ET och ett FET? Fråga hur läkaren ser er situation. Fråga om läkaren har några tanke på att ni borde göra något annorlunda eller ta några nya test. Läkaren arbetar med detta och har säkert flera års erfarenhet och utbildning och följer med forskningsresultat. Försök hålla hoppet uppe, och göra vad som får dig att må bra :) Rekommenderar verkligen en diskussion med er läkare så ni får en realistisk syn på era möjligheter. Jag är säker på att ni lyckas snart, ge inte upp!:)

• Kanelia
    Suckxxx skrev 2020-03-19 12:06:50 följande:

Tack för dina ord. De värmer! Tack! Vi ska prata med läkaren sen får vi se om det är normalt att få minst 2 ggr efter varandra med sammanlagt 3 friska embryon

Absolut, de är absolut helt normalt att misslyckas två gånger. IVF är ingen mirakelkur som alla blir gravida med genast, inte ens de flesta. Det kanske porträtteras fel? Chanserna är ungefär lika stora som två normala friska mänskor att bli gravida av sig själva, dvs någon kanske lyckas genast men de flesta får försöka flere gånger. Som ovan också bekräftar, det tar sin tid också med IVF! Varenda återföring har en chans på ca 30% att lyckas, inte mer än så faktiskt. Så, större är chansen att misslyckas än att lyckas på ett IVF-försök, för att riktigt bena ut det. Därmed är det bara normalt om ni inte ännu lyckats på två försök. Jag kan inte säga det många gånger nog :) Tycker inte du ska börja med mirakelkurer utomlands, särskilt inte efter bara två försök. Men gör så klart som det känns bra för er. Det har också någon betydelse att man orkar tro på behandlingen och känner att man får hjälp.
Svar på tråden Vi som inte lyckas med ivf