Orangebeans skrev 2020-03-24 09:12:40 följande:
Fel. Företagen anpassar sig efter vad folk vill ha. De vill nämligen sälja så mycket som möjligt. Anledningen till att leksaker (och även kläder, som brukar komma på tal i sådana här diskussioner) är könsuppdelade är för att de säljer bättre och ger mer intäkter till företagen. Det speglar alltså bättre vad folk generellt vill ha än vad könsneutrala grejer/ej uppdelat utbud gör. Företagen har inte någon ?ondskefull? agenda om att sätta barn i könsstereotypa fack - de är bara ute efter att tjäna pengar. En del företag som tidigare fokuserat på t.ex könsneutrala kläder till barn har börjat sälja mer stereotypiska flick/pojkkläder just för att företagen inte gick bra med första affärsidén för det är uppenbarligen inte vad folk i allmänhet vill ha.
Absolut jag håller med, efterfrågan styr ju utbudet och självklart vill företagen sälja så mycket som möjligt.
Men jag tänker här att om man som konsument kommer in i en butik med ett öppet sinne kanske vill vara lite mer könsneutral och struntar i vilken färg det är på leksaken man ska köpa till sin tex dotter, så kan man ju undermedvetet ändå bli påverkad av hur leksakerna är marknadsförda. Jag tänker då framförallt på färger, men också typen av leksak samt om det är en flicka eller pojke som leker med saken på förpackningen.
Sedan kan man kanske se det från barns perspektiv, barnen är ju egentligen inte de som styr efterfrågan eftersom det är föräldrar eller andra vuxna som köper leksaker. Så man kan tänka sig att barn kan påverkas av marknadsföringen och samhället.