Inlägg från: lillknutta |Visa alla inlägg
  • lillknutta

Könssegregerade leksaker?

Hej, jag undrar hur ni tänker kring leksaker och att de är så könsuppdelade. 
    Jag uppfattar att butiker styr till viss del genom att använda färger som blå och rosa för att signalera vilket kön leksaken passar till. 
    Vad är eran attityd till detta? Köper ni könskodade leksaker till era barn eller spelar det ingen roll? 

• Svar på tråden Könssegregerade leksaker?
  • lillknutta
    Användarenamnet skrev 2020-03-23 15:11:53 följande:

Jag tycker att det är bra, men varför ska man bry sig om det ens? Finns väl hur mycket som helst som är tusen gånger viktigare att bry sig om?

Varför är det bra då? Ska inte alla barn ha samma förutsättningar och kunna välja vad de vill? Och varför skulle inte det här vara viktigt tycker du? 
  • lillknutta
    Gameofthrones skrev 2020-03-23 17:06:01 följande:

Själv älskar jag alla färger,

Jag är i lite både och rosa och blått ( jag vet att det inte spelar ngn roll med kön efter färg)
    Men som person, mamma, familjedröm som liten, vuxen, hade alltid en bild i mitt huvud en flicka med långt, långt hår med flätor med rosa rosetter, Jag har blivit nog curlad som liten och i vuxen ålder med barn så tycker jag att man ska välja dom färger man vill till sina barn. Till mina barn har jag köpt alla färger förutom rosa till mina grabbar, till min dotter köpte jag alla färger mkt dock lila och rosa. Idag har mina pojkar en rosa NY keps min dotter har blå NY keps,
    Min äldsta kan gå i gammeldags rosa Adidas tröja med snygg keps till.

Sen kommer dagis, skola man blir påverkad av andra och kanske vill just ha den här GANT tröjan eller HM tröjan eller secondhand, och ärvda kläder, 

För oss spelar det ingen roll färger till kläder eller till leksaker.

Mina barn har lekt med dockor, mamma, pappa , barn  mm.

Du avslutar med att säga att de inte spelar någon roll med färger, men du har precis beskrivit att du inte köper rosa till dina pojkar? Då spelar det kanske roll för dig trots allt. 
  • lillknutta
    Användarenamnet skrev 2020-03-23 17:31:44 följande:
    Samma här. Skulle aldrig köpa rosa kläder till min son om jag hade någon, och inte till mig själv heller då jag tycker att rosa är en färg för flickor och inte vuxna kvinnor, pojkar eller män. Men om min son själv skulle vilja ha rosa kläder så ska han självklart få ha det, men inget jag skulle välja själv att klä honom i.
    Vad är det som är så fel med rosa på pojkar? 
    Gäller det leksaker också eller bara kläder? 
  • lillknutta
    Användarenamnet skrev 2020-03-23 19:06:02 följande:
    Men herregud, bara för att det är uppdelat i affären finns det väl ingenting som hindrar barnet att välja vad hon/han vill ha eller dig från att köpa leksaken till ett barn av annat kön, eller?

Det är liksom inte förbjudet att köpa en leksak från flickavdelningen till en pojke och tvärtom. Och som sagt, det finns så sjukt mycket andra viktigare saker att lägga energi på här i världen än en sån bagatell.
    Nej absolut inte, men som konsument blir man ju ändå styrd av både företags marknadsföring samt samhällets konstruktion av kön. 
  • lillknutta
    Användarenamnet skrev 2020-03-23 19:08:31 följande:
    Det framgår i meningen om du läser en gång till. Och jag har rätt till min åsikt, så vad är det att diskutera ens?

Du kan inte ha mycket att göra om dagarna om du blir så upprörd över en sån liten skitsak som uppdelade leksaker. Det finns folk till allt alltså..
    Du har absolut rätt till din åsikt, jag ställde bara följdfrågor. Men det är upp till dig om du vill svara på de eller inte. 
    Och jag har nog inte framfört att detta gör mig upprörd faktiskt. Är mest nyfiken på hur andra tänker kring ämnet 
  • lillknutta
    IceKitten skrev 2020-03-23 19:08:20 följande:

Jag köper det som ser kul eller lärorikt ut. Färgen på leksaken har har inte reflekterat över. Gällande kläder så har han alla färger förutom brunt/beige... hemsk färg (enligt mig).

Det låter som en bra strategi tycker jag 
  • lillknutta
    Gameofthrones skrev 2020-03-23 19:27:48 följande:
    Mina killar har väldigt killtesteron,-tävling mot varandra nu vem är störst bäst och vackrast, vem ska vinna eller så och gör bra ifrån sig på Nationella Proven?! Dem vill ha Gröna Lunds fri entre hela sommaren. (suck)

Min flicka vill bara göra frisyrer på mig ?! (suck där med)

Grabbarna har bara just i kläder i Adidas eller keps i rosa inte annat. 

Jag tycker att det är ändå viktigt att barn ska känna att dem är killar och tjejer ska känna det med. 
    Så, tycker du att tex könsuppdelade leksaker kan hjälpa dem att känna sig som kille eller tjej? 
  • lillknutta
    Användarenamnet skrev 2020-03-23 21:39:07 följande:
    Fast de flesta vill uppenbarligen inte ens ta bort könskodade leksaker, så varför ska man anpassa det efter vad en minoritet vill?
    Har du någon källa bakom det här påståendet eller är det din egna uppfattning om vad majoriteten vill? 
  • lillknutta
    Användarenamnet skrev 2020-03-23 21:39:07 följande:
    Fast de flesta vill uppenbarligen inte ens ta bort könskodade leksaker, så varför ska man anpassa det efter vad en minoritet vill?
    Har du någon källa bakom det här påståendet eller är det din egna uppfattning om vad majoriteten vill? 
  • lillknutta
    Erla skrev 2020-03-24 07:10:36 följande:

Jag låter mina barn välja själva. Dottern är 2,5 och vandrar fritt i leksaksaffärer. Jag styr inte utan låter henne gå först. På så vis kan jag se vad hon stannar upp på och då har jag en suverän önskelista till födelsedagar. Sonen är bara ett år och leker med det som finns i hemmet. Vi har ett pippihus, med små dockor ifrån pippiböckerna, som han älskar att leka med. Jag kommer göra samma med honom som med dottern, när han får börja strosa i leksaksaffärer. Förhoppningsvis kan jag fostra mina barn till starka självständiga individer som vågar vara sig själva, även i tonåren och vuxen ålder.

När det kommer till kläder väljer jag lekvänligt och lillebrorsan ärver systerns kläder. Jag kommer att låta dem välja kläder själva också, när de kan det, men självklart finns det gränser för vad som är rimligt. Magtröjor, hotpants och sånt går fetbort för mina barn. Samma med låtsasvapen. Det är sånt jag inte skulle köpa till dem eller uppmuntra.

Tack för ett bra svar på min fråga
  • lillknutta
    Orangebeans skrev 2020-03-24 09:12:40 följande:
    Fel. Företagen anpassar sig efter vad folk vill ha. De vill nämligen sälja så mycket som möjligt. Anledningen till att leksaker (och även kläder, som brukar komma på tal i sådana här diskussioner) är könsuppdelade är för att de säljer bättre och ger mer intäkter till företagen. Det speglar alltså bättre vad folk generellt vill ha än vad könsneutrala grejer/ej uppdelat utbud gör. Företagen har inte någon ?ondskefull? agenda om att sätta barn i könsstereotypa fack - de är bara ute efter att tjäna pengar. En del företag som tidigare fokuserat på t.ex könsneutrala kläder till barn har börjat sälja mer stereotypiska flick/pojkkläder just för att företagen inte gick bra med första affärsidén för det är uppenbarligen inte vad folk i allmänhet vill ha.
    Absolut jag håller med, efterfrågan styr ju utbudet och självklart vill företagen sälja så mycket som möjligt. 
    Men jag tänker här att om man som konsument kommer in i en butik med ett öppet sinne kanske vill vara lite mer könsneutral och struntar i vilken färg det är på leksaken man ska köpa till sin tex dotter, så kan man ju undermedvetet ändå bli påverkad av hur leksakerna är marknadsförda. Jag tänker då framförallt på färger, men också typen av leksak samt om det är en flicka eller pojke som leker med saken på förpackningen.
    Sedan kan man kanske se det från barns perspektiv, barnen är ju egentligen inte de som styr efterfrågan eftersom det är föräldrar eller andra vuxna som köper leksaker. Så man kan tänka sig att barn kan påverkas av marknadsföringen och samhället. 
Svar på tråden Könssegregerade leksaker?