Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

Jag sjuk i 2 veckor. Nu är pappan JÄTTEsjuk. Kan jag vabba för att barnet inte ska sprida smitta?

Anonym (Men??) skrev 2020-03-27 05:05:34 följande:

Men stanna hemma!!!!! Varför förstår folk inte allvaret??? Jag blir så ledsen och förbannad av att läsa sådant här. Massor av uppoffringar har gjorts, folk förlorar jobben, folk dör, blir riktigt sjuka, och så skickar någon jävel sitt barn till skolan när de är hemma med covid-19? Fy fan alltså - skäms!!!! 

Så här skriver 1177

"Om en person i familjen är sjuk - måste alla stanna hemma då?

Nej, så länge syskon eller andra familjemedlemmar inte har symtom kan de göra som vanligt och gå till skola, förskola eller jobb."

Man har heller inte rätt att vabba för ett frsikt barn (utan läkarutlåtande om smittorisk)

Det man däremot ska tänka på är att man ska vara hemma med väldigt små symptom. Ett litet barn kan ha svårt att uppfatta eller uttrycka små symptom, så man går vara extra uppmärksam på de små barnen.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Men??) skrev 2020-03-27 22:04:09 följande:

Men det här gäller ju såklart inte folk som är hemma sjuka med coronavirus. Har du legat under en sten de senaste veckorna? Det du gör är oförlåtligt! 

Det är hämtat från en sida om corona på 1177. Jag är hemskt ledsen om informationen är felaktig, jag försökte bara svara på ts fråga med hänvisning till den information och de rekomendationer som finns. Mitt syfte var absolut inte att sprida någon felaktig info. Tvärtom. Jag lägger ju också till vikten av att vara extra försiktig med småbarn där det är svårare att se symptomen snabbt.

Jag vill gärna attinlägget tas bort om det på något sätt är så attjag sagt något felaktigt, det var absolut inte min avsikt.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Men??) skrev 2020-03-28 03:10:37 följande:

Det verkar bara gälla Stockholms län. I övriga Sverige (de regioner jag klickade på) och andra länder gäller det att stanna hemma eftersom man vill minska smittspridning (platta kurvan) och risken för att döda äldre och personer med nedsatt immunförsvar. I Stockholm verkar det vara the wild wild west, folk åker till Norrland och åker skidor över Påsk, skickar barn till skolan när man är hemma med en mycket smittsam dödlig sjukdom. Kanske kan TS slicka på några dörrhandtag när hon är i farten... suck.

Över hela Sverige gäller givetvis att man ska vara hemma om man är förkyld. Nu finns ju också rekommendationer till alla oavsett var man bor att man inte ska resa om man inte behöver.

Men jag ska inte svara och hänvisa mer till 1177 utan folk får googla själva och läsa de råd och rekommendationer som finns. Bäst är ju att följa de daglifa presskonferenser som ges, själv läsa på Folkhälsomyndighetens hemsida, 1177och följa nationella etablerade medier.
Svar på tråden Jag sjuk i 2 veckor. Nu är pappan JÄTTEsjuk. Kan jag vabba för att barnet inte ska sprida smitta?