• Wifey.

Bim Maj 2020

Hoppar också in då jag fick min mens igår.

Oregelbunden mens så rätt BIM vet jag efter att ägglossningstesten visat positivt, men preliminär 16:e maj.

• Wifey.
    Majja92 skrev 2020-04-18 10:11:12 följande:

Brukar era ägglossningstester vara fortsatt starka efter ägglossning? Kan inte minnas att mina brukar se ut såhär, dom brukar gå ner tillsammans som innan ägglossning

Dessa två månader som vi försökt har det varit så.

Första cykeln fick jag positivt i 5 dagar med stickor, blev ändå gravid men fick missfall. Andra gången (för någon vecka sedan) testade jag helt plötsligt och fick glad gubbe i 3 dagar (hade nog fått fler om jag börjat testa innan). Skumt är det. Vet inte varför det är så.

Med dottern minns jag att strecken blev svagare dagen efter ägglossningen.
  • Wifey.

Jag är på cd10 och fick äntligen blinkande gubbe idag.

Ni andra som använt/använder testen med blinkande gubbe och fast gubbe, hur mycket sex rekommenderar ni? Eller är det kanske bäst med varje dag fram till dagen efter den fasta gubben kommer upp? Det är första gången jag använder dessa tester så blir lite osäker.

• Wifey.
    kolsyrade skrev 2020-04-24 19:02:54 följande:

Hur gör ni med alkohol mellan äl och bim? Jag har druckit litegrann (ett par glas vin) runt äl några gånger, men ingenting mellan typ äl+5 och bim (känns fel att dricka efter att ett eventuellt ägg fäst). Tar också någon enstaka snus ibland. Kanske borde avstå helt egentligen, men vill samtidigt fortsätta leva hyfsat normalt under tiden, har ju ingen aning om hur lång tid det kan tänkas ta...

Dricker inte alkohol, däremot slutar jag med energidryck och koffein så fort ägglossningen sker. Skulle jag inte bli gravid så fortsätter jag igen som vanligt, för att sedan avstå igen nästa ägglossning. Tycker man fortfarande lever normalt då bara att jag undviker de två veckorna jag inte vet om jag är gravid eller inte.
  • Wifey.
    Lillahjärtat2020 skrev 2020-04-27 13:22:15 följande:

Vet inte riktigt hur jag lägger till mig i listan, så någon får gärna hjälpa mig. Bim 17/5 :) Jag kör ÄL-test varje morgon 6 dagar innan ÄL (min cykel är väldigt oregelbunden o ibland har jag ÄL 5 dagar efter sista mens, ibland 8 dagar efter sista mens) vet någon om det ger olika svar beroende på om jag tar det på morgonen eller på eftermiddagen? Har hittills bara tagit på morgonen, då jag hört att morgonurinet ska ge bäst svar.

Är säkert samma med de flesta tester, men just clearblue som jag använder så står det att man inte ska kissa 4 timmar innan testet tas. Så egentligen spelar det ingen roll, men enklare på morgonen.
  • Wifey.
    Vemvetintejag skrev 2020-04-28 21:03:26 följande:

Jösses vad dagarna går långsamt! Testar och testar för att få positivt på äl-test och sen blir det väl en ännu längre väntan efter det. Haha har lovat mig själv också att inte testa innan BIM, får se hur det går...

Samma här, inväntar den fasta gubben på testet. Smälter snart bort för tiden går så långsamt haha. Och sedan lika lång tid till BIM. Så himla jobbigt.
  • Wifey.

Finns det några här som använt clearblues dyrare ägglossningstester? Har de funkat bra för er?

Jag är inne på dag 7 (cd16) med blinkande gubbe nu och är så trött på skiten. 
    Vet inte om kroppen krånglar pga missfallet i mars eller att det faktiskt är normalt att vara fertil så många dagar innan ägglossning?? Jag har oregelbunden mens så kan ha ägglossning lite senare men då borde väl testerna inte visa att man är fertil så tidigt? Fattar ingenting. 
    Funderar på att kanske gå tillbaka till teststickor för att kunna jämföra strecken men vet inte. 

• Wifey.

Är inne på dag 9 med blinkande gubbe nu, dvs ingen LH-ökning. Köpte dock vanliga ägglossningstest och fick detta resultatet nu. Är inte det positivt? Eller vad tror ni?

Blir så förvirrad.

• Wifey.

Blir galen snart på dessa ägglossningstester.

De senaste dagarna har testen ökat fint, igår för första gången vart teststrecket starkare än kontrollstrecket de båda gånger jag testade (morgon och kväll). Idag har jag tagit 3 tester, de två första (morgon och runt kl 13) vart mycket svagare. Tog ett till nyss vars teststreck blev starkare än kontrollstrecket.

Förstår inte varför det går upp och ner??? Borde väl bara bli svagare. Vet iaf att det inte handlar om att jag druckit mycket/lite innan testerna.

Har någon haft samma? Hur vet man när man har ägglossning? Haft ÄL-flytningar igår och för 2 dagar sedan och har haft molvärk/stickningar i magen i typ 2-3 dagar nu. Är inne på cd21 idag.

Hur långt innan ägglossning brukar ni få ÄL-flytningar samt molvärk/stickningar?

• Wifey.
    Nykär15 skrev 2020-05-05 22:33:02 följande:

Det är krångel tolka stickor, jag testade en hel cykel för att se hur det uppför sig. Och man ska alltid testa samma tid, sen har vissa snabb o kort stegring.

Gå över till digitala, ett test om dagen och slippa tolka, invänta glad gubbe :)

Nu sist hade jag tom rund ring på morgonen på Cd12, men kände att nu är fasen äl på g (har snabb stegring) tog ett nytt några timmar efter och gick direkt till fast glad gubbe (vissa kan få blinkande flera dagar). Eg äl-testar jag inte då jag har bra koll på äl, men hade test hemma. Äl-flytningarna började två dagar innan väldigt rikligt så jag visste det närmade sig, brukar komma två dagar före.

Skriv ner allt i en app som du känner/ser/upplever så lär du dig din egen cykel. Jag kollar även tappen :)

Ja jag borde nog kanske testa en gång per dag bara, även fast jag inte förstår varför det skiljer sig beroende på tid (dricker inte något under hela dagen utan bara på kvällen så det borde ju inte spela någon roll).

Clearblue använde jag men det visade blinkande gubbe i 10 dagar och ingen LH-stegring, trots att vanliga visade på stegring. Så litar inte på det mer.

Men jag får skriva ned som du säger, problemet är att jag måste veta ägglossningsdag för att kunna lära känna min cykel. Jag vet liksom inte ens hur lång min lutealfas är då jag blivit gravid varje gång vid första försöket.. Så blir lite svårt.

Lite intimt kanske men kan du förklara hur du kollar tappen och hur det ska kännas vid ägglossning/ej ägglossning? Läst om det tidigare men varje gång jag försökt så funkar det inte, mitt finger når inte upp heheh. Hur gör man?
  • Wifey.
    elinaxelina skrev 2020-05-08 21:34:26 följande:

Jag slutade helt med kaffet men dricker ett glas cola då och då (innehåller en del koffein) för att bara hålla "humöret" uppe :)

Har även börjat ta folsyra. Någon som också tar det här?

Ja jag tar folsyra plus andra vitaminer (i en tablett). Jätteviktigt att ta innan graviditet också för brist på folat kan orsaka upprepade missfall. Visste tyvärr inte detta innan med mina två missfall (började direkt vid plus) så ett tips till alla här är att börja så snart som möjligt om ni inte redan tar.
  • Wifey.
    Tobice skrev 2020-05-09 22:37:10 följande:

Hade ägglossning någon gång mellan 2-4 maj och hade sex innan samt under de dagarna.

Har den senaste tiden haft molande värk i magen av och till, är på ÄL+6 cirka. Är det någon som känt lika? Kan man ens känns av symptom såhär kort efter?

Det borde inte vara omöjligt, ägget fäster som tidigast 5 dagar efter befruktning och därefter ska man kunna känna symptom.

Själv är jag på ÄL+4 och har idag och igår känt av molvärk. Vilket är föör tidigt, men konstigt ändå.

Haft lite stickningar i magen/på sidorna och även ilningar i fiffi och nederdelen av magen/ryggen också.

När ska du börja testa förresten? Eller ska du vänta till BIM?
  • Wifey.
    Tobice skrev 2020-05-10 00:28:02 följande:

Tack för svar! Jag tycker att jag känt av molande värk varje dag sedan ÄL. Jag känner igen det du beskriver kring stickningar i magen och även mot ryggen.

Jag funderar på att vänta till BIM. Enligt NC har jag BIM 17 maj och ska försöka vänta till dess.

När har du tänkt att testa?

Spännande, åh hoppas det är symptom för en graviditet och att vi plussar snart. Minns att jag kände exakt samma som du och jag känner nu vid min senaste graviditet, redan ett par dagar typ efter ÄL.

Jag ska börja testa på ÄL+8, har 14 olika test här hemma som väntar på att få bli använda hehe.. Dessutom vet jag inte min lutealfas/BIM då jag vid alla 3 försök blivit gravid direkt så blir lite svårt att vänta till "BIM".
  • Wifey.
    Nykär15 skrev 2020-05-12 10:06:45 följande:

Vågar tro lite på detta...hjälp så nervöst! Snälla öka...

Åhh ser absolut ett streck. Hoppas hoppas. Du kanske kan köpa ett testa tidigt och se ifall strecket blir tydligare?
  • Wifey.
    Lillahjärtat2020 skrev 2020-05-12 21:13:54 följande:

Funderar på att köpa testa tidigt test imorgon. Vilket märke skulle ni rekommendera? (Måste gå att köpa i affär, orkar inte vänta på leverans) är alltså bim-4 imorgon och vill ha ett test som kan mäta så tidigt :)

Har besökt flera olika apotek och de enda testa tidigt jag sett är clearblues och rsfu's. Andra märken får man nog beställa. Men rekommenderar isåfall clearblues. :)
  • Wifey.

Grattis till er som plussat!

Men ni som plussat eller har barn sedan tidigare, när har ni kunnat plussa tidigast med vanligt test? Dvs inga testa tidigt.

Känner mig jättegravid men testa tidigt har visat negativt dessa tre dagar (ÄL+7 till ÄL+9, vet jättetidigt). Vill inte köpa fler då jag redan har 10 vanliga hemma. Men hur många dagar efter ÄL ungefär brukar man kunna ta dem?

Svar på tråden Bim Maj 2020