Inlägg från: barnlängtanochpcos |Visa alla inlägg
  • barnlängtanochpcos

Bim Maj 2020

Hoppar in här, om jag får.

Jag och sambon har börjat försöka den här månaden. Slutade med p-piller i månadsskiftet mars/april och eftersom jag har PCOS (en hormonell störning som rubbar ägglossningen) har jag beslutat mig för att tempa med Natural Cycles och testa med ägglossningstest. Hittade en snabb LH-stegring i förrgår så jag har nog haft ÄL igår. Sambon och jag har myst så vi har nog lyckats träffa in en ev ägglossning. Men jag har ännu inte fått en temperaturhöjning, som man tydligen ska få efter ÄL. Så nu är jag svinigt nervös över att jag inte ens kan ägglossa. Men kroppen har haft så otroligt tydliga symtom (flytningar, ömma bröst, ökad sexlust, kramper) att jag inte vet längre. Någon här som tempar?

På grund av min pcos är jag inte säker på hur lång cykeln är, men skulle tippa att jag har BIM runt 5/5. Ingen vet att vi försöker, men jag mår så dåligt över att inte veta om jag ens ägglossar och min stackars sambo ska inte få behöva höra mer ångest över detta just nu. Hoppas så otroligt mycket på ett plus på stickan. Innan det blir en mens får jag hoppas och längta i tysthet.

• barnlängtanochpcos
    milor skrev 2020-04-23 18:51:10 följande:

Fortsätt ha sex tills du ser att tempen stiger! Jag fick nästan positivt äl-test förra månaden och tänkte att ägget släppte efter det, men tempen kom inte förrän 5 dagar senare vilket gjorde att jag trodde att jag var gravid när jag var flera dagar "sen". NC kunde sen konstatera att äl skett 5 dagar senare när mensen kom. Otroligt störande att vi missade det!

Tog äl-test både igår och idag, idag var det negativt. Får se om jag kan locka sambon till mys, men förutom ömma bröstvårtor har jag inga andra känningar av en ev ägglossning. Antagligen är jag långsam med temperaturstegringen! Fast pga min PCOS finns det tyvärr en stor risk att jag inte har ägglossning alls.
  • barnlängtanochpcos

Alltså jag blir tokig! Jag tempar, och NC har inte ens bekräftat ägglossning (temperaturen har inte stigit uppåt som den ska) - men jag har tokömma bröstvårtor, spänd mage (ungefär som om jag har ätit alldeles för mycket, skinnet känns liksom utspänt) och idag kom lite illamående out of the blue. Är också tröttare än vanligt, men det kan bero på pollenallergin. Har inte direkt känt något i livmodern efter ägglossningen.

Vet inte vad jag ska tro. Är troligtvis på ÄL +5. Vad sjutton händer? Försöker verkligen att inte leta tecken, men man börjar snart undra lite ...

• barnlängtanochpcos

Hoppas att det går att se bilden. Min temp har långsamt gått uppåt i vågor, men än har NC inte kunnat bekräfta ägglossning. Har världens längsta fertila period enligt appen ... 3 veckor!

Detta är första månaden jag tempar efter att ha slutat med p-piller. Ni som tempar och är vana vid det - kan det så ut så här?
  • barnlängtanochpcos

Äl+5 (troligtvis). Ömma bröstvårtor, spänd mage, smått mensvärk, plötsligt illamående ... Man vill ju läsa in för mycket i alla symtom, men jag börjar ju undra lite ...

När kan man börja testa??? Vill ju inte testa för tidigt och få ett minus!

• barnlängtanochpcos
    Undrandee skrev 2020-04-28 16:08:55 följande:

ÄL+5 idag. Värk som påminner om mensvärk i höger sida vid äggstocken. Känns tidigt för mensvärk såhär 5 dagar innan BIM.

Fler som känner samma?

Är på ÄL+6 och har lätt mensvärk. Samt sjukt ömma bröstvårtor, illamående ibland och trött! Fast det behöver ju inte betyda någonting ...
  • barnlängtanochpcos

När kan man börja testa? Har BIM 5 eller 6/5, vill liksom inte att det ska finnas några tvivel om det är plus eller minus ... Bästa är att vänta en vecka till tills BIM, men börjar bli rastlös - och ängslig - nu ...

• barnlängtanochpcos

Blir tokig på NC-appen!

Hade ursprungligen BIM 5/5, och redan då en cykel på 35 dagar. Nu sade appen till mig att ta ett LH-test för den förutspådde ägglossning imorgon, och därmed BIM 13/5. En cykel på 42 dagar! Den flyttade min ägglossning en vecka framåt i tiden, bara sådär. :/

Har pcos och har därmed väldigt långa cykler, men längre än 33 har jag sällan. Har precis slutat med p-piller så har ingen koll längre på cykeln, men var övertygad om att jag hade ägglossning för en vecka sen (alla tecken tydde på det) så nu vet jag ingenting! Hade tänkt börja ta grav.test nästa vecka, nu får jag istället ta ägglossningstester igen ...

• barnlängtanochpcos
    Nykär15 skrev 2020-04-29 08:25:16 följande:

Aldrig tempat eller så, men jag hade nog ändå tagit ett test runt BIM när du tror. Förstått att det kan vara svårt med tempning och om du själv kände igen symtom på äl så var det kanske så ändå?

Tänkte ta ägglossningstest idag och imorgon, för att se om appen kan ha rätt. Kroppen känns mer som innan mens, men temperaturen har inte ökat som NC tycker ... Annars får jag väl ta grav.test någon gång i mitten av nästa vecka och se vad det säger.

Blev lite ledsen på min kropp nu! Vad håller den på med??
  • barnlängtanochpcos
    Nykär15 skrev 2020-04-29 10:47:54 följande:

Ja det strular gärna när man försöker :/ hoppas du får någon klarhet med test, temp eller gravtest :)

Tja, världens mest negativa ägglossningstest gjorde inte humöret bättre - eller appen gladare! Den bara flyttar fram datum för ägglossning hela tiden. Det är nästan att jag hellre hade velat ha mens för att kunna nollställa klockan i huvudet! Är fast i världens längsta väntan mellan ÄL och BIM, känns det som.
  • barnlängtanochpcos

Blir så trött på min kropp ...

Gick av p-piller till 1 april. Har använt NC och tempat. Trodde att jag hade ägglossning 22/4 (kroppen hade alla tecken på det), men appen ville inte bekräfta med tillräcklig temperaturökning. Istället satte den mig till att jaga ägglossning med LH-tester igen, och vill nu att jag ska ha ägglossning på söndag. Kan tilläggas att RFSUs tester kommer upp så negativa det bara går. Hade 36,26 i temp imorse, vilket är rätt lågt för mig. Runt mens ligger jag på 36,7-8.

Känner inga tecken på det, men däremot känns det som att mensen kan vara på ingång. Har förr haft en cykel på ca 32 dagar, men NC vill ha mig till 45+ dagar. Är på cd 31, äl +9 och hade rostfärgat blod på pappret imorse. Fick genast mensvärk av det.

Vad händer, tror ni? Skulle ha BIM 5/5, är det mens, nidblödning eller bara kroppen som jävlas? Och om det inte är mens - när kan jag då ta ett grav.test?

• barnlängtanochpcos
    H0nd3ndär skrev 2020-05-01 12:49:29 följande:

Inte alls konstigt att kroppen knäppar sig om de precis slutat med p-piller. Gjorde min med sist jag slutade. Är nog tyvärr vanligt att det tar ett par månader innan det rättar till sig och blir mer regelbundet igen.

Jo, jag vet. Bara skrämmande, för med pcos har man väldigt oregelbundna cykler, och vissa har väldigt sällan mens. Jag är en av dem. Kunde lätt ha cykler på 120 dagar innan jag började med p-piller. Hade hoppats på att p-pillerna skulle hjälpa kroppen lite på traven med att kickstarta, men vi får se. Just nu kan jag inte få hjälp av sjukvården eftersom jag inte redan är under någon slags behandling ...
  • barnlängtanochpcos

Och där kom mensen. Ingen bekräftad ägglossning den här månaden. :(

På det igen, men med BIM i juni tackar jag för mig i den här tråden och grattar alla som har fått ett vackert plus!

Svar på tråden Bim Maj 2020