• mzl93

Bim Maj 2020

Okej, detta är första gången jag skriver på familjeliv. Vi bestämde oss för lite över en månad sedan att börja försöka och vi testade under förra ägglossningen men tyvärr kom mensen. Nu väntar jag på ägglossning igen, tagit ägglossningstest förra gången och hade sex både innan testet visade positivt och två dagar efter. Nu väntar jag på positivt igen på ägglossningsstickan (samt att vi har sex varje dag-ish) MEN jag saknar cervixsekret. Vet att jag haft det tidigare men då inte förstått vad det varit för något. Nu kan jag inte minnas senast jag hade det dock, kanske ett år sedan. Bör jag oroa mig för detta? Ska ha mens 15 maj. Är BIM 16 maj då? Är lite rookie på detta än så länge Oskyldig

• mzl93
    mzl93 skrev 2020-04-30 19:37:34 följande:

Okej, detta är första gången jag skriver på familjeliv. Vi bestämde oss för lite över en månad sedan att börja försöka och vi testade under förra ägglossningen men tyvärr kom mensen. Nu väntar jag på ägglossning igen, tagit ägglossningstest förra gången och hade sex både innan testet visade positivt och två dagar efter. Nu väntar jag på positivt igen på ägglossningsstickan (samt att vi har sex varje dag-ish) MEN jag saknar cervixsekret. Vet att jag haft det tidigare men då inte förstått vad det varit för något. Nu kan jag inte minnas senast jag hade det dock, kanske ett år sedan. Bör jag oroa mig för detta? Ska ha mens 15 maj. Är BIM 16 maj då? Är lite rookie på detta än så länge Oskyldig

Kan tillägga att vi inte har barn sen innan och att vi är 27 båda två Oskyldig
  • mzl93
    Weloty skrev 2020-04-30 20:10:00 följande:
    Välkommen till tråden! Din BIM blir den 15 maj, det vill säga samma dag som din beräknade mens. Glad

Okej, bra. TACK! :)

Har ni haft preventivmedel innan? Jag har inte haft något förutom säkra perioder och har väl i min naivitet tänkt att det kommer hjälpa mig när det väl är dags. Har däremot en pytteliten cysta i hypofysen i hjärnan (som styr hormonerna). Funderar på om detta gör att jag bara har LH-ökning men ingen faktisk ägglossning eftersom jag inte får någon äggviteflytning.

Vet inte varför jag skriver detta egentligen, förväntar mig liksom inga svar men behöver ventilera lite oro bara Tungan ute

• mzl93
    Vemvetintejag skrev 2020-04-30 20:35:28 följande:
    Hej!

Jag är typ i precis samma sits som dig, kan inte heller komma ihåg när jag hade äggvitesekret sist men vet att jag haft det! Men nu dyker det inte upp. Har försökt googla men får inga vettiga svar...
    Den lilla info jag hittat om det är typ att denna flytning ska komma lite innan ägglossning vilket inte bådar gott för mig då ÄL är imorgon (: 
  • mzl93
    Anni89 skrev 2020-04-30 21:23:13 följande:

Att man har äggviteflytningar är ingen garanti för att ägglossning faktiskt sker, precis som med LH-ökning kan man ha det även om inget ägg släpper. Tyvärr. Jag har själv det problemet så jag har börjat tempa nu för att kunna få ägglossningen bekräftad. Jag har även läst att man inte nödvändigtvis behöver se flytningarna utan att de kan finnas tillräckligt inuti iaf :)

Vafan ingenting ska man få ha som garanti hahaha! Kände efter vid tappen nu i duschen och visst blev det en liten liten tråd när jag drog isär fingrarna men det va samtidigt blodblandat? Är det för att jag pillade på den eller är det normalt?
  • mzl93
    Anni89 skrev 2020-04-30 22:05:29 följande:

Nej jag vet, haha! Kroppen lever verkligen sitt eget liv..! Vissa får en liten blödning eller blodblandad flytning i samband med ägglossning - så det kanske är på gång! Håller tummarna :)

Okej ÄL-testet visade negativt men ska testa imorgon igen :)
  • mzl93
    Sillanna skrev 2020-05-01 09:32:01 följande:

Mzl93 Jag skulle svara dig men det blev lite tokigt! Har du fått en diagnos? Din cysta på hypofysen skulle kunna vara prolaktinom. Har du kollat upp ditt prolaktinvärde? Om det är för högt så KAN det bli svårare att bli gravid och utebliven ägglossning är en av orsakerna. Det finns i sådana fall medicin som hjälper till att sänka prolaktinnivåerna.

Ja jag har gått och mätt mina nivåer mellan 2014-2018. Hade ökning första året men har sedan dess haft normala nivåer tills jag blev friskförklarad 2018. Däremot kan jag förfarande trycka ut lite lite mjölk ur brösten trots att mina hormoner är normala enligt dem, detta har jag kunnat göra sedan 2013 typ. Mina cykler är dock väldigt regelbundna vilket enligt dem tyder på att jag INTE kommer ha problem "när det väl är dags". Provade den där medicinen för att bli av med mjölkproduktionen för några år sedan. Gav upp på en gång för biverkningarna var väldigt påtagliga plus att jag inte ville bli gravid just då, ville som sagt bara få bukt med tuttproblemet men kände att jag hellre lever med det än att gå igenom den där medicinbehandlingen. Kanske är värt att be om medicinen igen då?
  • mzl93
    Sillanna skrev 2020-05-01 09:54:59 följande:

Det kanske inte skadar att kolla upp nivåerna. Om du går in i stora prolaktintråden så finns det lite info där. Jag har för mig att värdet gärna får vara lite lägre när man försöker bli gravid, trots att det ligger inom referensvärdena om du förstår :)

Men det låter ju som att du har ett normalt värde iom att din cykel är regelbunden.

Ja, biverkningarna är hemsk!!

Trodde inte jag skulle hitta någon som visste något om detta i denna tråd, kul! Hade inga förhöjda värden alls i fyra år och tänker att jag inte borde ha det nu heller, men det är klart, man oroar sig ju ändå litegrann. Har ju bara försökt i en månad än så länge så jag ska ge det lite tid, kanske prova rosenrot? Nu är jag b-c-d-vitamin och folsyra. Tog även Bisolvon igår, haha! Kan vara en myt att det fungerar men värt att testa xD
  • mzl93
    vegaveravegavera skrev 2020-05-01 10:06:43 följande:

jag har inte heller hittat äggvitesekret på flera månader! eller år?? försökt läsa på men blir inte heller klokare. tror jag förväxlat det med upphetsnings-sekret någon gång, för det kan väl vara ganska så trådigt...? men är superintresserad av att testa rosenrot!! finns det några nackdelar med rosenrot? biverkningar? :)

Jag läste någonstans att det kan rubba regelbundna cykler men har ingen aning om den som skrev det har några belägg för detta. Jag tänker prova i alla fall! Ska, enligt kalendern, ha ÄL idag men tog nyss test och det visade negativt. Är det för sent att äta rosenrot så nära inpå ägglossningen?
  • mzl93
    vegaveravegavera skrev 2020-05-01 10:29:46 följande:

läste också det med cykler, jag har en nästan på pricken regelbunden cykel... men jag ska testa ändå tror jag. håller på å läser runt om rosenrot på nätet just nu och det verkar vara så att man inte ska äta rosenrot när man är gravid, utan bara inför det, dvs från mensens första dag till ägglossning! så om jag var du skulle jag vänta till nästa månad om det inte tar sig denna :) jag ska ha mens imorgon så om den kommer går jag och köper ett pack i tablettform. ska få med killen på tåget också tänkte jag! ska möjligen vara bra om mannen tar det också, men också kul att dela på ansvaret typ, vill inte känna att jag är i detta helt själv. folk äter ju rosenrot mot trötthet och utmattningssyndrom då det ska öka mentalt fokus och inre lugn så det låter ju som en win win grej!

Åh snälla återkoppla med hur det gick! Om du fick något äggvitesekret tillslut! :)
Svar på tråden Bim Maj 2020