• Sillanna

Bim Maj 2020

mzl93 skrev 2020-04-30 20:17:01 följande:

Okej, bra. TACK! :)

Har ni haft preventivmedel innan? Jag har inte haft något förutom säkra perioder och har väl i min naivitet tänkt att det kommer hjälpa mig när det väl är dags. Har däremot en pytteliten cysta i hypofysen i hjärnan (som styr hormonerna). Funderar på om detta gör att jag bara har LH-ökning men ingen faktisk ägglossning eftersom jag inte får någon äggviteflytning.

Vet inte varför jag skriver detta egentligen, förväntar mig liksom inga svar men behöver ventilera lite oro bara 

• Sillanna

Mzl93 Jag skulle svara dig men det blev lite tokigt! Har du fått en diagnos? Din cysta på hypofysen skulle kunna vara prolaktinom. Har du kollat upp ditt prolaktinvärde? Om det är för högt så KAN det bli svårare att bli gravid och utebliven ägglossning är en av orsakerna. Det finns i sådana fall medicin som hjälper till att sänka prolaktinnivåerna.

• Sillanna

Det kanske inte skadar att kolla upp nivåerna. Om du går in i stora prolaktintråden så finns det lite info där. Jag har för mig att värdet gärna får vara lite lägre när man försöker bli gravid, trots att det ligger inom referensvärdena om du förstår :)

Men det låter ju som att du har ett normalt värde iom att din cykel är regelbunden.

Ja, biverkningarna är hemsk!!

Svar på tråden Bim Maj 2020