Inlägg från: Sagoflickan |Visa alla inlägg
  • Sagoflickan

Återuppbygga förhållande efter otrohet

Idag är det 10 veckor sedan jag fick hem ett brev från en tjej som min man varit otrogen med vid två tillfällen under en kort period för länge sedan. Min man och jag har alltid haft en otroligt fin, kärleksfull och stark relation och för mig var det självklart att stanna kvar hos min man och kämpa för vår kärlek och det underbara liv vi byggt upp tillsammans. 

S
    edan detta avslöjades har vi såklart haft det väldigt tufft. Vi har båda mått otroligt dåligt men det går framåt och nu känner jag att vi kommer klara detta och komma ut starkare på andra sidan. Vi har pratat väldigt mycket och han har berättat allt som finns att berätta och svarat ärligt och öppet på alla mina frågor. Han tar hand om mig och är uppmärksam på hur jag mår. Han tar fullt ansvar för sina handlingar, erkänner sina fel, är transparent och gör allt för att återskapa förtroende vilket är grundläggande för att jag som bedragen ska kunna läka. Vi är otroligt nära varandra och vårt sexliv har blommat upp och fått en nytändning. På hans initiativ går vi nu på familjerådgivning vilket också hjälpt mycket med att få en förståelse av situationen för oss båda. Anledningen till otroheten har helt och hållet legat hos honom. Otroheten var en chock såklart och han hade själv aldrig sett sig som någon kapabel att vara otrogen. Hans otrohet har påverkat hans självbild och fyllt honom med skam, skuld och självhat. Han är uppriktigt ledsen över hur han fått mig att må.

En otrohet är aldrig något bra och försvarbart men det kan komma något gott ur krisen som uppstår om man sköter det rätt. Även människor i lyckliga äktenskap kan vara otrogna och det cyniska talesättet "En gång otrogen alltid otrogen." behöver inte vara sant för alla. Man måste se till person och situation. Det finns faktiskt de som är monogama i åratal men sedan passerar en gräns de aldrig trott de skulle passera och sedan aldrig gör om det igen. Jag vet inte om jag kommer att förlåta det han gjort. Glömma kommer jag definitivt aldrig göra men jag är säker på att det så småningom kommer att bli en del av vår historia. D
    enna hemska episod av vårt äktenskap ska inte ska få definiera det och förstöra vår framtid. Man kastar inte bara bort ett gemensamt liv lättvindigt.

Jag vill avsluta med att tipsa om Esther Perel, en berömd parterapeut med otrohet som specialitet. Jag blev själv tipsad om henne och det är jag så glad för för det har hjälpt oss enormt och vi har t o m haft egna terapisessioner hemma där vi gått igenom klipp med henne och pausat och pratat. Nedan är en länk till hennes TED- talk. 
    Min man och jag kände igen oss i allt. 

https://www.ted.com/talks/esther_perel_rethinking_infidelity_a_talk_for_anyone_who_has_ever_loved/discussion

Jag önskar er all lycka!

/Från en som själv kämpar för kärleken

• Sagoflickan
    Anonym (Från katastrof till fantastiskt) skrev 2020-04-08 10:18:21 följande:
    Tack Sagoflickan för ditt inlägg. 
    Jag hoppades att det skulle finnas fler som vågade och ville dela med sig om att det faktiskt alls inte är så himla ovanligt att gå vidare stärkta i kärleken efter otrohet.
    Det krävs en hel del av de inblandade personerna för från början är det alls inte enkelt och kanske krävs det mer än att tsa den kortaste enklaste vägen och bara avsluta?
    Men jag blir jätteglad och lite upprymd av att läsa att du och ni lyckas gå vidare på ett bra sätt.
    Kramar!
    Tack själv. Härligt att läsa ditt inlägg också. Allt är inte svart och vitt. Människor är inte perfekta. Äkta kärlek är värd att kämpa för.
Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet