• pandarinen

ojämn skalle- Hur gör ni på natten?

Hej min 8 veckor son har ojämn huvud. Skallasymetri. Han har en favoritsida å dagtid vänder vi honom rätt, han får ligga på mage å vi bär runt honom. Men natten- Hur gör Ni? Jag vänder på huvudet men 5 min senare ligger han med huvudet åt "fel" håll. Jag har hängt upp leksaker, belysning mm så han ska titta åt rätt håll. Jag har även testat att bunkra upp med en filt så han inte ska kunna vända huvudet men han lyckas ändå, antingen flyttar han sig eller så lutar han huvudet på filten. Han är platt på vänster sida bak å pannbenet fram buktar ut lite på vänster sida. Lite stressad över det hela, vill inte att han ska bli sned. Hur lång tid brukar det ta innan n huvudet tar normal form? Hur lång tid har vi på oss innan det är för sent?

Hur gör ni på natten?

• Svar på tråden ojämn skalle- Hur gör ni på natten?
  • LaFontaine

Jag har en sidokudde som sonen sover i om nätterna. På det viset sover han alltid på ?rätt? sida eller på rygg. Det brukar dock ofta vara förknippat med nacksnedhet som också måste jobbas bort.

• Erla

Vi har använt en mimos-kudde till våra små, när de fått skallasymetri. Har funkat bra och man behöver inte vara där och flytta huvudet. Båda hade ganska platt bakhuvud, men idag syns i princip inget av det. Det var så pass att det inte fanns någon tydlig buktning där nacken och skallen möts, om du förstår vad jag menar :)

• pandarinen

Nacken är undersökt å tex på skötbordet tittar han gladeligen åt rätt håll!

Funderar på sidokudden det är babysleep du menar?

• pandarinen

Han är inte platt baktill utan mer snett baktill på vänster sida. Men det är lite jobbigt för han stirrar hellre in i en vägg åt vänster än tittar på mig. Ljusspel tycker han om då flyttar han på huvudet likaså om man för något framför ögonen från höger till vänster tex

• LaFontaine
    pandarinen skrev 2020-04-10 13:52:47 följande:

Nacken är undersökt å tex på skötbordet tittar han gladeligen åt rätt håll!

Funderar på sidokudden det är babysleep du menar?

Vi har en sån här:
    www.babyproffsen.se/baby/deltababy-sidokudde-babysleep

I vårt fall föddes sonen med sneda muskler. Han låg i säte fram till vecka 36, vilket tydligen kunde göra så, eftersom det blev så trångt. Dessutom snuttade han enbart på ena handen, och det var inte handen som kom till munnen, utan munnen som kom till handen Glad Vi tyckte dock inte att han såg sned ut. En sjukgymnast såg det däremot på en gång.
  • pandarinen

Vi tänkte inte heller på att han var sned innan läkaren påpekade det på 1mån kontrollen. Nu ser jag det. Men jag tycker han gör framsteg. Dock lite störande att det är så skönare att titta åt vänster och att han inte vänder huvudet och tittar på mig när jag sitter på höger sida om honom.

Nu får han ligga mycket på mage dagtid å sova. Då belastar han inte vänster sida av bakhuvudet där han är platt. Men för att få bukt på det utbuktande pannbenet på vänster sida undrar jag om han ska ligga med huvuder/utbuktade pannbenet mot madrassen i magläge eller huvufet åt andra hållet alltså ingen belastning alls eller om det inte spelar någon roll.

• LaFontaine
    pandarinen skrev 2020-04-15 21:52:17 följande:

Hur lång tid har det tagit innan ni sett resultat. Minde utbuktad lämna tex?

Efter en månad satt öronen jämnt i igen. Snedheten i huvudet är dock kvar, men enligt sjukgymnasten blir den ofta lite sämre innan den blir bättre igen. Det relevanta var att nacken inte längre var sned och att öronen och pannan var jämn. Då var det på väg tillbaka.

Du kanske ska försöka träffa en sjukgymnast. Om du bor i Stockholm har jag ett bra tips!
  • pandarinen

Hur gammalt är ditt barn och hur länge har ni kämpar med huvudet? Öronen har jag inte ens tänkt på men de sitter jämnt vad jag kan se. Han var 4 veckor när läkaren upptäckte skallasymetrin och nu 8 veckor. Det är inget problem med nacken och jag ser välsoca framsteg. Han tittar åt "rätt håll" i sängen och på skötbordet nu men i babysittern och på nya ställen, filtar på golv mm så faller huvudet åt fel håll.

Läkaren har pratat och rådfrågat barnkliniken på regions sjukhuset men de hade inget mer att säga och ansåg inte behov av besök där, utan fortsatt uppföljning på bvc räckte.

Vad har ni fått för råd när det gäller vilken sida barnet ska luta ansiktet mot när de ligger på mage, den utbuktande sidan, den normala sidan eller att det inte spelar någon roll?

• LaFontaine
    pandarinen skrev 2020-04-17 07:27:49 följande:

Hur gammalt är ditt barn och hur länge har ni kämpar med huvudet? Öronen har jag inte ens tänkt på men de sitter jämnt vad jag kan se. Han var 4 veckor när läkaren upptäckte skallasymetrin och nu 8 veckor. Det är inget problem med nacken och jag ser välsoca framsteg. Han tittar åt "rätt håll" i sängen och på skötbordet nu men i babysittern och på nya ställen, filtar på golv mm så faller huvudet åt fel håll.

Läkaren har pratat och rådfrågat barnkliniken på regions sjukhuset men de hade inget mer att säga och ansåg inte behov av besök där, utan fortsatt uppföljning på bvc räckte.

Vad har ni fått för råd när det gäller vilken sida barnet ska luta ansiktet mot när de ligger på mage, den utbuktande sidan, den normala sidan eller att det inte spelar någon roll?

Vår var dyra veckor när läkaren på BVC upptäckte nacksnedhet. När han var sex veckor kom vi till sjukgymnasten och på återbesöket en månad senare var han alltså inte längre sned.

På mage spelade huvudet inte någon roll. Däremot kunde vi med fördel lägga honom på en kudde så att han kom upp lite. Det gjorde magliggandet roligare. När han låg på rygg på golvet skulle han ligga på en kudde. Det gick bra med en vuxenkudde. Babysitter sa hon tvärt nej till.
  • pandarinen

Okey, ska kolla med bvc om babysitter... vill ju göra allt för att gossen ska få fin form på huvudet.

Svar på tråden ojämn skalle- Hur gör ni på natten?